In de maak

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@coko,
Het 'gezicht' is puur toeval, ik zie het nu pas, na jou opmerking.
Over het matchen; structuur/tekening van het hout is voor mij belangrijk.
Hierdoor ga ik niet efficient om met het materiaal, maar krijg wel het mooiste uiterlijk vind ik.
Verder probeer ik altijd een vorm van symmetrie te behouden, in structuur en/of in kleur/contrast. Let op de deurtjes, middelste donker plus de aangrenzende delen van de deurtjes ernaast. De laden zijn ook uit 1 verlijmd paneel opgezaagd, om eenheid te creeren.


@Jaap,
De hele set is in overleg met de klant gemaakt.
Uitgangspunt was een lichte stevige houtsoort en een strak ontwerp.
Hierna heb ik een voorstel gemaakt en dit verder als basis gebruikt voor de uitvoering.

De salontafel wordt ook van Amerikaans essen en waarschijnlijk ovaal ( mooie uitdaging ).

Kor
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik heb ooit wel eens een ovale salontafel gemaakt
, dat was een uitdaging
maat ongeveer 1500 x 750 x 450 mm
blad met glas inleg rand rond het glas 75 x 25 mm het geheel op
4 poten en geen blad regels
dat was een gepuzzel om dat stevig te krijgen
ik heb een beetje moeten sjoemelen met de dikte
visueel 25 maar de dikte was meer anders lukt het echt niet

dit is weer zoiets waar ik geen fotos van heb
onderdeel van een groot project
vlieg en haastwerk om het af te krijgen op de dag van de opening opleveren na een week van meer dan 100 uur en geen fototoestel bij je hebben
en er niet van komen om er later nog eens langs te gaan om dan fotos te maken

tegenwoordig heb ik af en toe 4 cameras bij me
twee in mijn telefoons en twee digitale cameras 1 net iets beter dan de ander
dat gaat mij niet meer gebeuren
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
En,..... het eindresultaat

De spullen staan bij de klant.
Van hetzelfde hout als de kast en de tafel maakte ik een stel lijsten voor spiegels (met losse veren) en een stel poten voor lampen. Wel onder goede hoek zagen natuurlijk, was die wiskunde toch niet voor niets op de middelbare school ;)
Een salontafel mag ik later nog maken.
Even een paar foto's voor dit forum;






Kor.

Attached files
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi!

over ovale of better elliptische tafels gesproken...

deze eetkamertafel heb ik in het voorjaar voor een woonvoorziening van een zorgboerderij in schoorl gemaakt.
280x120x75 , olijf essen uit limburg (vraagje aan kor- waarom amerikaans essen als het inheemse zo mooi is?!) ,afwerking osmo hardwasolie.
de poten zijn taps toelopende laminaties.

met de erbij passenden stoelen ben ik nu bezig.

annette
http://www.fingerprintfurniture.nl

Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Eerder werkte ik al met inlands essen, op de wind gedroogd en mooi van structuur.
Die partij was voor de klant, waar ik nu voor werk niet egaal genoeg.
De partij Amerikaans essen ( bij Huyskamp in Zwolle gekocht) is stabieler, omdat het kunstmatig is nagedroogd en tevens is alles dosse gezaagd en een mooie gelijkmatige strutuur.
Maar, .... inlands/Europees hout heeft ook zijn charme natuurlijk.

Kor
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
kiesvoorhout zei:
Het was een productief weekend.
* Japanse zaag is van Silky, gekocht bij machinehandel Garmerwolde http://www.machinehandelgarmerwolde.nl. Deze zaak is van Ronald Boes, een voormalig meubelmaker/interieurbouwer die naast Festool dealer een zerzameling gereedschap verkoopt waar een meubelmaker wat aan heeft.

Toevallig afgelopen weekeinde dezelfde zaag gekocht bij Baptist. Er lagen een hoop zagen om te proberen, maar die Silky sprong er voor mij echt bovenuit. Ik ga eens kijken hoe de andere zagen van dit merk bevallen, hun filosofie spreekt me iig aan (geen 'nep-rotan' maar gewoon rubber)
 
  • Leuk
Waarderingen: Balk

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Met de salontafel is de hele set kompleet.
Het is toch een vierkante geworden in plaats van een ovale, deze past beter bij de rest van de spullen. Ik heb weer dezelfde constructie als bij de eettafel gebruikt (=zwaluwstaartschuiflatten) om krimpen en uitzetten van het blad mogelijk te maken, zonder dat de zijkanten eraf breken. Als 'versiering' zijn twee smalle eiken latjes, 3 mm verlaagd in de poten gelijmd.



Nu dit project is afgerond, ga ik voor onszelf esdoorn vensterbanken en een esdoorn dressoir maken. Eerst de kamer leeg en de eiken vloer schuren en in de olie.

Ik hou jullie op de hoogte.


Groet,

Kor

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Dat ziet er (zoals we gewend zijn) weer fraai uit Kor! Mooi design.

Leuk dat nu ook de eigen inrichting een upgrade krijgt! Scoort altijd aan goodwil en liefde.

Groet van Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Kor, ik sluit me helemaal bij Athanor aan (wordt die nieuwe schuur helemaal voor jezelf??) en ben benieuwd hoe je je huiskamer gaat restylen. Binnenkort maar een keer op de koffie!

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Kor, ik heb op mijn gemak alle 3 de pagina's over jouw werk zitten te bekijken, van te voren nog niet gezien omdat ik toen nog geen lid was, en ik moet je zeggen dat ik je ontwerp van je tafel en salonkast geweldig vind. Alles staat en past perfect in de huiskamer. Gesproken over vakmanschap, nou dat zit bij jou wel goed. Mijn complimenten!!
Ad
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@Kor,

Wat een prachtig resultaat! alles in lijn en stijl, erg mooi.

@ Anette,
Prachtige tafel met een heel mooie tekening, de poten zijn ook erg fraai! Gebruik je een mal om de poten te maken, of ga je anders te werk?

@Kor en Anette,

Jullie hebben beiden veel ervaring met houtbewerking en het maken van meubels, kunnen jullie uitleggen wat het verschil is tussen beide soorten essen? En hoe is de bewerkbaarheid van deze houtsoort? Ik sta nog maar aan het begin van het maken van meubeltjes, dus je begrijpt, er is nog heel veel te leren!

gr, Wim
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Bedankt voor de complimenten, ik krijg er een kleur van :oops:

Mijn ervaringen met zowel inlands als amerikaans essen zijn goed.
Ik begon met inlands essen, wat ik kocht bij Jaap van Leersum http://www.inlands-hout.nl
Dit is onbekantrecht en moest ik nog zagen. Later en veel wijzer geworden, heb ik Jaap laten bekantrechten. Dit hout is AD (Air Dried), aan de lucht gedroogd dus. Dit blijkt niet altijd droog genoeg voor elke meubeltoepassing. Mijn simpele vochtmeter geeft mij nu een indicatie of ik droog genoeg materiaal heb. Je leert erg snel als je fouten maakt ;) .
Op dit moment werk ik met Amerikaans essen, dat kunstmatig teruggedroogd is en perfekt tot meubels is te verwerken. Moet je nog oppassen, dat je werkplaats niet te vochtig wordt!
Een hetelucht kacheltje van de bouwmarkt vreet stroom, maar geeft wel het juiste klimaat.
De laatste partijen kocht ik bij Huyskamps fijnhouthandel in Zwolle http://www.huyskamps.nl, net als het esdoorn, waar ik straks mee aan de slag ga.

Verder blijft het een kwestie van smaak; inlands of Amerikaans essen maakt qua bewerking geen verschil. Amerikaans essen is vrijwel alleen dosse gezaagd (mooie vlammen!) te verkrijgen.
Inlands heeft het voordeel, dat je een boom kunt uitzoeken, die je symmetrisch verwerkt bijvoorbeeld.

Nog effe een paar fotootjes van kasten die ik heb gemaakt van inlands essen:




Kor

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.