Cirkelzaag vs. Invalzaag

PBT

Actieve deelnemer
als ik van te voren al weet dat ik iets maar zeldzaam ga gebruiken ga ik echt geen 1000 euro uitgeven aan een protool, terwijl een minder merk daartegen maar 359 kost. Ok, de protool zal ongetwijfeld beter zijn daar dit echt gemaakt is voor de houtbouw, maar voor die prijs heb ik bijna 3 kress zagen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb die kress zagen wel eens gezien, werd gebruikt voor het zagen van gordingen en dakplaten. Kress is wel een redelijk merk dacht ik, ze verkopen hetzelfde model boorhamer als protool, alleen de behuizing is anders, mischien komen de kettingzagen ook wel uit dezelfde fabriek.
Leuk filmpje vd kress in actie, betwijfel alleen of hij ook zo vlot zaagt door zo'n dikke balk als de zaag wat minder scherp wordt.
Denk dat een handcirkel beter presteert bij stomper blad.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Er zijn cirkelzagen die ook kunnen invallen. De mijne heeft een mes die naar boven kan bewegen. Je kan dus de machine op diepte vastzetten, maar ook invallen. Ik heb weinig ervaring met invalzagen, maar zo'n combi lijkt me handiger dan puur een invalmachine.
Ik zou altijd een machine kiezen die op een lineaal kan, maar dat zullen de meeste wel hebben inmiddels.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Op een KIA zit 7 jaar garantie maar om nou te zeggen dat dat een goede auto is..... hij gaat misschien net niet kapot maar is dat goed?
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Je hebt het over "het ruwe werk".
Afkorten met een kettingzaag, en het schulpen laten doen door iemand met een mobiele lintzaag?

<quote>
Het is niet de bedoeling dat de machine voor alleen deze klus is, in de toekomst wil ik em ook gebruiken voor op maatzagen van plaatmateriaal en dergelijken. Wat is dan wijsheid, een cirkelzaag of invalzaag?

</quote>

Daarvoor zou ik een invalzaag gebruiken, of investeren in een formaatzaag.
Maar het zijn wel twee klussen die twee totaal verschillende gereedschappen vergen.
Overigens, het afkorten van zo'n balk gaat ook prima met een goede handzaag.
Kost wat "elbow grease" maar kost geen investering.
Ik heb hier eiken balken liggen van 30x10 cm liggen, en als ik een stuk nodig heb zaag ik dat er gewoon af "met het handje."
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dank jullie wel voor de tips :) .
Er is mij toch wel het 1 en het ander duidelijker geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.