Cirkelzaag vs. Invalzaag

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dit keer geen invalzaag Festool vs. Mafell vraag, maar standaard Cirkelzaag vs. Invalzaag.
Op dit moment heb ik een Bosch PSK54 in mijn bezit, gebruik ik echter amper omdat ik het meeste zaag met de zaagtafel.

Maar komende najaar ga ik met 20x20x250cm eiken balken aan de gang, en om het ruwe werk uit te zagen wil ik dat met een cirkelzaag doen.
Tafelzagen gaat het niet worden, maar die Bosch gaat er ook niet veel betekenen vrees ik gezien het gebrek aan met name power, maar ook bijv. de stofafzuiging is redelijk miserabel...

Rest de vraag, wat is een verstandige aankoop?
Het is niet de bedoeling dat de machine voor alleen deze klus is, in de toekomst wil ik em ook gebruiken voor op maatzagen van plaatmateriaal en dergelijken. Wat is dan wijsheid, een cirkelzaag of invalzaag?
En vooral, waarom zou je voor een cirkelzaag gaan nu de invalzagen in allerlei soorten, maten en prijsklassen te verkrijgen zijn.
Zit er een bepaald voordeel in de cirkelzaag die de invalzaag niet heeft?
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Vooral omdat je zegt in de toekomst de zaag voor plaatmateriaal te willen gaan gebruiken zou ik voor een inval zaag gaan. omdat je dan gewoon meer mogelijkheden hebt. Zoals bijv een liniaal. Maar ook voor het schulpen van balken is een invalzaag geschikt. mits je er een goede paralel gelijder bij koopt. Als het om het afkorten van de balken gaat is een cirkelzaag beter geschikt alleen zou ik in dat geval voor een afkortzaag kijken als je die niet hebt tenminste.
 

wouter383

Nieuw lid
14 okt 2012
18
1
leiden
Hoi Okke,

wij zijn laatst ook met zware eiken moerbalken aan de gang geweest, deze ware 250*300 en moesten ook op lengte worden ingekort. Wij hebben dat gedaan door de balk aan alle zijden in te zagen en het laatste stuke met de hand. De zaag die we hiervoor gebruikte was de festool TS75. Dit ging prima en de zaag kan je de daarna natuurlijk voor veel meer gebruiken. Misschien kom jij al weg met de TS55.

Hoop dat je er wat aan hebt.

groet

Wouter
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hoi Wouter,

Dat is zeker erg bruikbare informatie! Hartstikke bedankt.
Gaan we eens goed voor sparen :) .
Maar is er anno nu eigenlijk nog een reden om een cirkelzaag te kopen?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Een afkortzaag gaat em trouwens niet worden met dit soort balken.
De mijne komt niet eens door 10cm eiken. Laat staan 20cm, haha.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Een invalzaag kun je niet op diepte vastzetten, dus je moet altijd eerst de zaag 'in laten vallen' voor je kan zagen (althans, ik heb de functie niet gevonden op mijn TS55). Ik kan me voorstellen dat dat onhandig is als je uit de hand, dus zonder rail, wilt zagen. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Een ander punt is dat invalzagen maar aan een zijde van de zaag een zool hebben, terwijl gewone handcirkelzagen aan beide zijden (een stukje) zool hebben. Bij het schulpen van een balk kun je dus een invalzaag in principe scheef duwen: hij kan kantelen. Dat kan een gewone handcirkelzaag niet.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Het voordeel van een cirkelzaag is dat je meer zicht hebt op de zaaglijn, een invalzaag zit veel meer 'ingekast'. Bij het zagen uit de losse hand, bij het zagen van kepen, houten regels en balken afkorten, dat gaat allemaal makkelijker dan met een invalzaag. Met een rail zagen kan een invalzaag beter, hoewel ook handcirkelzagen vaak op de gangbare rails passen en dan even recht zagen. Als je met een cirkelzaag op een rail zaagt moet je wel de beschermkap naar boven doen bij het zagen, je kunt dus minder makkelijk met 1 hand de zaag bedienen, ik zou dan de rail vastklemmen met een paar tangen.
De meeste invalzagen hebben een zaagdiepte van 55 a 57 mm, op de ts 75 en spero na(volgens mij), handcirkelzagen zijn er in veel meer dieptes te krijgen.
Bij invalzagen is de diepte vaak makkelijker en nauwkeuriger instelbaar.

Zelf heb ik beide met m'n invalzaag zaag ik praktisch alleen maar op de rail, bij het zagen van balken voor kappen en balklagen, zware balken dus die je ook niet zo makkelijk verwerkt op een afkortzaag, gebruik ik de handcirkel. Dit komt voor mij veel minder voor dan plaatmateriaal zagen en deuren op maat zagen, dus wordt m'n invalzaag veel meer gebruikt, maar wanneer ik maar 1 machine mocht uitzoeken en gebruiken koos ik een handcirkel met geleiderails erbij.

Stofafzuigen gaat bij een invalzaag beter doordat alles veel meer ingekast is.
 
Laatst bewerkt:

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Voor zulke afmetingen gebruik je een zogenaamde zwaardzaag. Oftwel een kettingzaag op een bodemplaat.
Zoals de Protool SSP 200 EB die 20cm of de Protool ISP 330 EB die 33cm doorzaagt.
Of de Protool SBP handlintzaag die 28,5cm doorzaagt.
pkom_06_ssp200eb_638591_p_02a.png
pkom_06_isp330eb_765331_p_01a.png
pkom_06_sbp285_617240_p_01a.png

Beide type machines ook bij Mafell in het assortiment.
zsx_online.jpg
z4e_online.jpg

En anders kun je ook gewoon een kettingzaag gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

wouter383

Nieuw lid
14 okt 2012
18
1
leiden
Ja daar heb ik destijds ook naar gekeken maar daar hangt een aardig prijskaartje aan. Je hebt er trouwens ook een van het merk Kress, die is een stuk goedkoper en die kan je ook weer ombouwen naar een cirkelzaag :)
Ook heb ik destijds gekeken naar een kettingfrees voor de verbindingen te maken... maar ook hier behoorlijke prijzen. Die hebben we met een zware bovenfrees gemaakt en een aantal mallen.

gr.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
die lintzaag lijkt mij meer voor houtverbindingen, een balk doormidden zagen valt niet mee. de getoonde machines zijn voor de echte houtbouwers, voor plaatmateriaal zijn ze niet geschikt.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als een invalzaag je het meest lijkt kun je ook een 2e hands makita erbij kopen met 85 mm zaagdiepte, staan er genoeg van op marktplaats voor niet al te veel geld. Is denk ik de meest gebruikte cirkelzaag in de bouw en aan onderdelen is te komen als dat nodig is, en is echt een machine voor het zwaardere werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bart’s

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Haha, ja dat klopt Roald.
Die ga ik ook zeker gebruiken. Ik ben echter ook wat lui, dus een elektrische variant is altijd handig.
Die kettingzaag/lintzaagmachines van een pagina terug zijn economisch niet bepaald verantwoord. Dat zijn er wel erg heftige investeringen voor een eenmalige klus. Dan ga ik liever voor een universeler inzetbaar apparaat. Die Makita is wel een goed voorstel! Ga ik eens naar zoeken :) .
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
359 euro terwijl de Mafell ruim 5000 euro kost en de Protool 1000 euro. De Maffel zaagt dan wel 400mm dus das niet helemaal een eerlijke vergelijking. Ik zou er niet al teveel van verwachten in hout. Als het wel zo is heb je een topmachine.

Iemand die er ervaring mee heeft in hout?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Als je je klus ermee gedaan krijgt is het prima en kun je hem desnoods daarna verkopen. Als je je klus er niet goed mee gedaan krijgt is het weggegooid geld hoe weinig of hoeveel ook.

Hoeveel van ons zijn niet ooit een gevallen voor de charmes van een goedkope machine en hebben dat ding vervolgnes bij het eerste gebruik vervloekt omdat je er letterlijk niks mee kunt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die zaag van Kress lijkt mij interessant, bij iedere zaag is het uiteindelijk het blad of de ketting die het werk doet. De rest speelt enkel een rol kwestie kracht en duurzaamheid.
Je hebt namelijk al "degelijke" elektrische kettingzagen vanaf €150, dus €360 voor een cirkelzaag met een kettingzaag adapter is niet verschrikkelijk duur, maar tegelijk ook niet verdacht goedkoop.
Lijkt me wel handig om in je arsenaal te hebben, er zijn namelijk geen gangbare draagbare machines die zulke dieptes aankunnen en die betaalbaar zijn voor occasioneel gebruik.
hier heb je een video
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.