Houtsoort voor zwevende kast

dentinox

Nieuw lid
14 dec 2012
10
0
Hallo luitjes,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een zwevende kast. Maar val bij de "ikea" kasten over de kleine maat (25-30cm hoog).
Toen kwam er een idee op om het zelf maar te gaan maken die 45 hoog is zodat monopolie ook daadwerkelijk in de kast past.
Nu is de vraag, welk hout het beste is voor een zwevende kast. De één roept MDF, de andere roept timmerpanelen. Weer andere roepen multiplex.
De maten worden 200x45x45.
Laten we even vooropstellen dat ik onder de ikea prijs wil blijven en dus niet zoek naar de allerduurste en beste houtsoort. De kast staat binnen en word gebruikt voor onze bordspellen, wat glazen, tv tuner en prullaria.

Alvast bedankt
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
MDF zelf lakken of dekkend schilderen
Schuifdeurtjes - Draaideuren
Pootjes of echt vrij hangend
Vlakke muur
Indeling van de kast
Maak eens een tekening met sketchup
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Als je het goedkoop wil houden: ga naar Xenos en koop zo'n onafgewerke houten bak (zowel rechthoekig als vierkant verkrijgbaar), boor een paar gaten in de bodem en hang hem daarmee aan de muur. Zelf een deurtje maken van meubelpaneel, monteren met potscharnieren. Alles op dezelfde manier afwerken, en je hebt een aardig geheel voor weinig.
Met IKEA-prijzen concurreren kun je eigenlijk niet. Met bovenstaande blijf je waarschijnlijk nog wel aardig in de buurt.
Edit: ik zie nu pas de afmetingen die je wil maken, dan is mijn idee niet echt een optie, forget it.
 
Laatst bewerkt:

dentinox

Nieuw lid
14 dec 2012
10
0
MDF zelf lakken of dekkend schilderen
Schuifdeurtjes - Draaideuren
Pootjes of echt vrij hangend
Vlakke muur
Indeling van de kast
Maak eens een tekening met sketchup

Vlakke muur, steunend op de balken van de cinewall. (7cm)
Ik wou het eigenlijk wat rood/bruin achtig dus denk niet dat schilderen dan een optie is, als ik een houtlook wil houden.
Fineren of folie is een optie wat ik overweeg
Het punt is dat je bijna overal die lowboards koopt. Daar heb ik niets aan omdat die maar een vak hebben van 25 tot 35 cm. Mijn monopoliedoos past er dan dus niet in.
De binnenmaat van de kast moet 45 zijn anders past het niet. Dus moet de tekening nog even aanpassen aan de maten.




alleenkast.jpg
Even globaal geschets (let niet op de maten, die kloppen nog niet helemaal.)


woonwandmetkast.jpg
De paarse wand achter de kast is de "cinewall" Daar komt de kast in/aan te hangen
 
Laatst bewerkt:

dentinox

Nieuw lid
14 dec 2012
10
0
Tussen haakjes. Is gefineerd spaanplaat een optie, of is dat te zwaar of slecht ivm het ophangen. Een collega van het werk verkoopt spaanplaat panelen van 55 bij 220 (16mm). Gefineerd.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Leuke plaatjes getoverd. :rolleyes: Zou gewoon vuren timmer panelen nemen en die houtkleurig beitsen. De omtrek lijkt wel wat zwarter dus een tint donkerder beitsen. Voor de deurtjes keukenkast scharnieren gebruiken. Tussen panelen met lammelo's verbinden. Ophangen met een schuine haaklat over de volle breedte. Achter de deurtjes een achterwand plaatsen voor stabiliteit.
Lijkt mij een niet zo moeilijk project als je al zo goed bent met Sketchup.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Er zijn edelfineerplaten te koop met bijna alle denkbare houtsoorten.Dit edelfineer kan je ook op papier gelijmd kopen. Dit kan je dan heel eenvoudig mbv houtlijm en een strijkijzer verwerken. Bij 'echt' fineer heb je meer mogelijkheden mbt tot de gewenste tekening van het hout. Fineren met deze laatste soort fineer vergt wel enige oefening. Kijk eens op www.af.nl voor de mogelijkheden mbt edelfineer.
Onder de Ikea prijs ga je echter met fineren zeker niet blijven. Tenzij je voor de plastic bouwmarktfineer gaat.......

Gr Ed
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
Er zijn edelfineerplaten te koop met bijna alle denkbare houtsoorten.Dit edelfineer kan je ook op papier gelijmd kopen. Dit kan je dan heel eenvoudig mbv houtlijm en een strijkijzer verwerken. Bij 'echt' fineer heb je meer mogelijkheden mbt tot de gewenste tekening van het hout. Fineren met deze laatste soort fineer vergt wel enige oefening. Kijk eens op www.af.nl voor de mogelijkheden mbt edelfineer.
Onder de Ikea prijs ga je echter met fineren zeker niet blijven. Tenzij je voor de plastic bouwmarktfineer gaat.......

Gr Ed






hier voorbeelden vaan kasten met echt houtfineer en matte polyurethaan lak

04052011529.jpg



P1060527.jpg




P1060648.jpg





deze platen zijn met diverse diktes te verkrijgen en op verschillende hout soorten ( mdf multiplex ,enz )

en in diversen houtsoorten en in a en b kwaliteit bij deze kasten gaat het om notenfineer a kwaliteit.

maar dan heb je ook wel wat !!

is wel erg leuk om te doen maar een beetje handigheid is verijst.

mdf is een goedkope keus voor de kast maar dan moet je hem dekkend schilderen in bepaalde kleuren .
als je de houtlook wil zoals hierboven gezegd vuren?grenen timmerpanelen een goedkope optie.

sucses met zoeken
 
Laatst bewerkt:

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Sketchup is een gratis 3D tekenprogramma. Origineel bedacht door google maar inmiddels overgenomen. Maar wel nog steeds gratis, behalve de pro-versie. Het is heel intuitief gemaakt. Je kan er dus snel mee aan de slag. Omdat iedereen er via rubyscript aan kan bijdragen zijn er heel veel plugins te downloaden die het programma enorm veelzijdig maken. Zo zijn er talloze plugins voor houtbewerking; tekenen van zwaluwstaarten, automatisch de afstand tussen legplanken berekenen, alle denkbare houtsoorten om tekeningen in te kleuren, render programma's om tekeningen om te zetten naar foto realistische afbeeldingen etc,etc,

Misschien is het wel een idee om een sketchup rubriek te openen in het forum. Bij enkele buitenlandse houtforums heb ik dit wel gezien.

Gr Ed
 

dentinox

Nieuw lid
14 dec 2012
10
0
Ik ben niet handig in tekenen, maar moet zeggen dat ik het met sketchup in een uurtje voor elkaar gepielt had. Vrij simpel programma. Anders even een tutorial zoeken op youtube :)
Ik ben mijn tekening aan het wijzigen en dacht eigenlijk 3 grote vakken te maken met kleppen. Nu zie ik verschillende soorten scharnieren. Iemand een tip welke goed zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.