tuffsaws

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi hier een woordje reclame voor de man ( Ian ) van tuffsaws .

Op aanraden van enkele collega forumers hier , mijn nieuwe lintzagen besteld bij Tuffsaws . Na eerst geinformeerd te hebben via mail bij de man zelf , heb ik een bestelling gedaan en betaald met Paypall.
Daags nadien zijn de zagen opgestuurd en krijg ik een bevestigingsmail , en hierop zie ik dat er nog steeds een fout adres genoteerd is bij Paypall. Direkt gemaild naar het VK maar natuurlijk was het telaat om nog te reageren. Afwachten dan maar , na een week heb ik geinformeerd bij de huidige bewoners, en deze hadden het pakketje doodleuk terug mee gegeven met de postman.Met als vermelding " woont niet meer op dit adres" Dan contact opgenomen met de klantendienst van Bpost , maar niets aan te doen. Van het pakje geen spoor meer , en de "bereidwillige" postbeambte melde mij om maar even naar de Britse collega's te telefoneren.
Na enig heen en weer mails , is het paketje eindelijk terug bij de bron. Hierop kreeg van ik Susi ( tuffsaws medewerkster ) de keuze om mijn bestelling te annuleren en het geld terug te krijgen , of het alsnog te posten via verschillende kanalen.
Ik heb hier dan ook geopteerd om het paketje terug te laten verzenden op de snelst mogelijke wijze , en vermeld dat ze mij de factuur maar toe sturen via paypall.
Dus alles in kannen en kruiken . Toch krijg ik dezelfde avond nog mail van Ian zelf , dat hij nu pas de hele historie gehoord heeft van Susi en mij vertelde dat hij de verzendkosten wilde splitten.
Als dit nou geen Service is . Nog even vermelde dat dit echt de eerste keer was dat ik daar iets heb besteld , en dan zo behandeld worden zonder de big spender daar te zijn ,vind ik absolute top.
Als het goed is mag het ook gezegd worden;-))

Groeten
Stefke
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Bedankt voor de tip! Ik was al even op zoek naar kwaliteitszagen in 2240mm, 3/8" breed en 3 of 4 tpi. Ik wilde eigenlijk Timber Wolf blades bestellen in de VS maar dat blijkt voorlopig onmogelijk.

Bij deze heb ik dan ook 2 tuffsaw zaaglinten besteld. €31 inclusief shipping, niet slecht! Voor een vrij waardeloos lint van Metabo was ik hier €20+ kwijt in een lokale zaak...
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Inderdaad een geweldige service en de zaaglinten zijn niet te verslaan, lange standtijd, geweldig zaagbeeld veel minder luidruchtig en voor een prijs incl. verzendkosten waar ik bij de lokale handelaar nog geen lint voor kan kopen.

groeten,
Patrick
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
:rolleyes:Hoi bovenop de reeds geleverde service, mocht ik gisteren een mailtje ontvangen met de mededeling dat ze , om hun "goodwill" te tonen , bij mijn volgende bestelling een fikse korting gaan handhaven.
Terwijl het helemaal die mensen hun fout niet is ??
prachtig toch :eek:
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik kan alleen maar zeggen: holy crap!

Vrijdag voormiddag 2 tuffsaws besteld, een Sabre Cut en een Premium. Dezelfde dag nog een mailtje dat ze klaar waren en verzonden werden. Gisteren kwam ik thuis en waren ze al geleverd.
Prima service dus! En dan hebben we het nog niet over kwaliteit gehad, mijn god die dingen zijn scherp!

Ik snij voornamelijk bruyere, en tot nog toe was dat een hels kwarwei. Zelfs met een splinternieuw zaaglint van Metabo van €25, moest ik erg langzaam zagen met veel kracht, wat de veiligheid natuurlijk niet bevordert.
Met deze zagen, zowel de sabre cut als de premium, zaagt bruyere als was het zachte boter. Waar vroeger een snede van 10cm door een stuk bruyere van 5-6cm dik al snel 30 seconden of meer duurde, kan dat nu zoals het hoort: op een seconde of 5!
Hierdoor is het natuurlijk ook stukken makkelijker om efficiënte rechte snedes te krijgen.

Een prachtige aanwinst voor mijn werkplaats, en al helemaal voor die prijs, want levering inclusief was ik slechts €31 kwijt voor 2 zaagbladen.
 

El Gato Negro

Nieuw lid
4 dec 2012
3
0
Berlaar
Bij mij duurde het ook een tijdje eer ze toekwamen; 9/12 besteld, 10/12 verzonden maar duurde een week voor transport.
Maandag uiteindelijk alles toegekomen, maar moet zeggen dat ze op het eerste zicht superscherp lijken.
Dit weekend eens testen hoe ze zagen, maar naar aanleiding van het aantal positieve reviews op dit forum zullen ze niet tegenvallen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik werk al bijna een jaar met hun sabre tooth blade om er mee te schulpen, echt aan te raden hoor, ik heb ook de ultra fijne zaaglint om te figuurzagen. Die heb ik maar een paar keer gebruikt en die heeft bijzonder kleine tandjes waardoor de snit spiegelglad is zonder splinters.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik wil twee zagen bestellen bij tuffsaws maar twijfel tussen de sabre en de fastcut. Wat ik begrepen heb is dat de sabre voor nat hout is en de fastcut voor droog hout. Ik wil droog hout herzagen maten tussen de 15 en 20 cm hoog. Een en ander in plankje van 1.5 cm. Heeft iemand ervaring met deze type bladen?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De sabre is een super agressief lint waar de tanden ver uit wijken en met een grote holte tussen de tanden, de snit is ruw (geen probleem voor mij) maar die zaagt sneller, rechter en dieper. Daardoor ook geschikt voor nat hout of "vettig" hout zoals grenen. Omdat de tanden ver uit wijken kan je ook verrassend strakke cirkels zagen, ook met brede linten.

Dus volgens mij als je er een beetje van alles mee wil gaan doen en zagen, en je het altijd erna gaat schaven dan is deze aan te raden.
De fastcut lijkt mij ideaal voor fineer te maken of super droog hardhout mee te zagen, maar ik heb er geen ervaring mee.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik ben het eens met BenchWorks, ik heb de sabrecut en de fastcut en zaag met de sabrecut rechter en sneller dan de fastcut (dat rechtzagen heeft waarschijnlijk ook te maken met mijn lintzaag, hobbyzagen zijn wat minder nauwkeurig denk ik). Ik gebruik voornamelijk de sabrecut en schaaf de planken daarna glad, een prima allround lint.

groeten,
Patrick
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
zaaglinten zijn deze week , zoals beloofd ,aangekomen . ;)
volgende week effe testen op nat en droog eiken.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Stefke,

Ik heb op hun website gekeken maar er staan zoveel verschillende zaagtypes voor mijn lintzaag in dat ik niet weet welk type ik moet hebben voor beukenhout en eikenhout van 10 cm dikte kunnen zagen.
Kan jij mij wat advies geven of wellicht andere lezers .

Dank

Simon
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Stefke,

Ik heb op hun website gekeken maar er staan zoveel verschillende zaagtypes voor mijn lintzaag in dat ik niet weet welk type ik moet hebben voor beukenhout en eikenhout van 10 cm dikte kunnen zagen.
Kan jij mij wat advies geven of wellicht andere lezers .

Dank

Simon

Als je de videos van Matthias Wandel over lintzagen bekijkt dan kan je zelf ook begrijpen wat er allemaal bij komt kijken. Het belangrijkste is blijkbaar het aantal tanden per duim TPI en de diepte van de geul tussen de tanden waar het zaagsel in kan. Om snel te zagen moet je zo weinig mogelijk tanden tegelijk in het hout hebben, maar altijd minstens 3 dacht ik.
Als er te veel tanden in zitten of te ondiepe geul, dan is er geen ruimte meer voor het zaagsel en duwt dat het lint opzij en dan ga je krom.
Met beuk of eik heb je niet zo zeer te maken met dik of kleverig zaagsel en hars, dus in theorie kan eender welk type lint met het correcte aantal tanden dit aan.
Mijn sabrecut kan dit zonder probleem, ik zaag er ook regelmatig afrormosia (veeeeel harder dan beuk/eik) van 12-16cm dik mee door, en een paar weken terug heb ik er natte walnoot van 24cm dik mee gezaagd op een N4400 van Hammer, en dat met een lint dat ik al 2 keer met een dremel zelf heb geslepen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.