Tafelpoot

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Langzaam aan (heeeeeeel langzaam aan) zit ik na te denken over de nieuwe eetkamer tafel. Ik heb al wat schetsjes gemaakt hoe het er uit zou moeten zien. Alles strak en recht, maar heel anders dan die blokpoot tafels die je overal ziet staan. Eigenlijk meer een soort schraag tafel.

Voor de poten had ik zoiets in gedachten:poot omgekeerde U extr.jpg

En om de regel vast te maken aan de poten dacht ik aan een slis verbinding: slis verbinding.jpg

De poten zijn gemaakt van 4 x 11 cm hout. De regel van 4 x 7 cm. Stevig genoeg lijkt me.

Wat ik me zo afvraag, is zo'n slis verbinding wel oerdegelijk? Ik zou nog zwaluwstaarten in de hoeken kunnen maken, wordt het nog wat steviger van.

Nog een vraag, het blad wordt 4 cm dik. Kan je dan volstaan met twee zulke poten, zonder regels in de lengte, als de poten 1.60 m uit elkaar staan?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat een slisverbinding ideaal is, zwaluwstaarten zou ik er niet aan maken, da's voor niets nodig.
Wat ik wel zou doen is meer laten staan van je regel, als je die een halve cm inwerkt is dat meer dan voldoende, en houd je meer dikte van je 'pen'
over, wat de regel sterker laat blijven.

Of er dan nog regels in de lengte moeten met die dikte van blad weet ik niet, hangt er mijns inziens ook van af hoever de poten van mekaar komen te staan.

Succes ermee!

Steven
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Da's een goede tip om wat minder hout uit de regel te zagen.

Wat betreft die regels in de lengte: liever niet, want dat zou de luchtigheid van mijn ontwerp aantasten.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey seek
ik ben het met steven eens je hoeft hem niet zoveel in te kepen
wat tussen liggers betreft die zouden niet noodzakelijk zijn denk ik
trouwens leuk dat je weer terug bent heb je het beiteltje al opgelapt gr leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh ja, dat beiteltje heb ik al lang in gebruik. Heel handig soms, zo'n smal dingetje. Hij is ook van prima kwaliteit, blijft lekker lang scherp. Als je nog eens in de buurt bent, moet je zeker eens langskomen!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zouden die poten niet los gaan zitten door de werking van het hout? Met die slisverbinding heb je lengtecontractie in de regel (bijna niet dus) en breedtecontractie in de poot.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik verwacht dat de wang aan de binnenkant van de poot vlot barst(-afbreekt) wanneer er bij gebruik tegen de tafelpoot wordt gestampt. Met een zwaluwstaart zou de buitenwang de last ook mee opnemen en het geheel steviger maken. Bij de Roubo werkbanken is de vrijstaande buitenste pen van de poten dan ook meestal een zwaluwstaart.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik ken die verbinding wel voor tafelpoten, maar dan voor poten die verticaal midden in een doorlopende regel staan, in een demilune tafeltje bijvoorbeeld. Ik zou me bij jouw constructie wat ongerust maken dat bij krimp de borsten niet meer tegen de poten vallen en dat je dan enkel op de lijmverbinding tussen de verticale vlakken vertrouwt om schranken van de pootconstructie op te vangen. Maar waarschijnlijk is dat gewoon pure paranoïa van mijn kant :) Bij je knikkerframe heb je dat schranken niet, dat hangt gewoon stil aan de muur (hoop ik).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Art, ja demi lune tafeltjes, die worden vast minder belast.

Damien, bedoel je met een afbrekende wang, een van de punten van de vork die aan de kop van de poot zit? Met zwaluwstaarten wordt wel het materiaal dunner, dus of het dan sterker wordt?

Volgens mij is de grootste belasting die een tafel krijt, als er iemand in langsrichting eens stevig tegenaan stoot. Dan gaat heel dat zware blad heen en weer "zwiepen" en dan komt er bij mijn ontwerp een zware belasting op deze slis verbinding te staan (schranken inderdaad). Geen wonder dus dat schraag tafels meestal allerlei driehoeksverbanden hebben.

Met langsregels zou ik die krachten van het schranken een heel eind op kunnen vangen, maar ik weet nog niet of ik dat mooi vind.
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Volgens mij is de grootste belasting die een tafel krijt, als er iemand in langsrichting eens stevig tegenaan stoot.
Ik weet er nog wel een paar: een ietwat verkeerd gebakken biefstuk snijden met een te bot mes (zeer vervelend omdat je bijna vanzelf op een eigenfrequentie van je tafel gaat snijden), neef Bob van 114 kilo die gezellig keuvelend tegen de punt van de tafel leunt, tafel verschuiven over vloerbedekking (ik zeg nog: niet schuiven! :))
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hallo Seek,

Ben eigenlijk wel benieuwd of je inmiddels al wat gevorderd bent met je plannen om een tafel te maken... De basis zoals je die bedacht had is voor mij (als liefhebber van regel-loze tafels) wel interessant... Ben benieuwd...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja! Hij schiet (al) aardig op. Op mijn blog kan je mijn vorderingen zien. Als ik zo kijk naar de datums op mijn blog dan zie ik dat ik al een half jaar bezig ben.
Problemen genoeg trouwens, maar tot nu toe worstel ik me er aardig doorheen.

| Blogadres.
V
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
It is a deceptively simple thing. I kind of wonder where all the hours went, making this thing.

Ziet er mooi uit zeg !!! Mooie, donkere houtsoort ook... welke soort is dat ?

Bovenstaande quote heb ik even van je blog geplukt... Zooooo herkenbaar... Jammer alleen dat de "gewoone mensch" meestal niet snapt waarom aan maatwerk als dit een bijpassend prijskaartje hangt... :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.