Axminster Evolution SK114 Woodturning Chuck

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
als je veel grote schalen draait is het misschien goed om naar de Vicmarc chucks te kijken (vm 120, 150) want daar zijn de grootste bekken voor verkrijgbaar. deze heb je nodig als je grote schalen draait en vooral als je het binnenste van de schalen uitsteekt met een schalensteker.

de oneway chucks zijn goed, maar de tandwielen zijn niet dicht zoals bij teknatool en vicmarc, dus dit betekent af en toe onderhoud. ook heeft de oneway een andere sleutel dan andere chucks, meestal is de sleutel een imbus, dit vind ik zelf fijner werken.

de uitleg van tuoh gaat volgens mij niet op voor oneway chucks, de bekken daarvan kunnen wel degelijk buiten de 'body' van de chuck gedraait worden.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
je moet er een nemen joh! stel je voor dat je opeens een bonk noten wortelhout krijgt.. dan wil je toch de binnenkant van je schalen niet omtoveren tot houtkrullen? voor de jumbo jaws, zoek eens op 'longworth chuck' , een veel slimmer ding dan de standaard cole jaws!!
 
@ markvanzee

dat zal een van de volgende aankopen zijn maar met een beperkt budget in crisis tijd moet je toch even opletten wat je allemaal aanschaft:p

is een longworth nu veel makkelijker in gebruik dan de cole jaws of is dit ongeveer vergelijkbaar?
ik had al plannen om een longworth te maken dus als ze eigenlijk allebei hetzelfde effect hebben dan zou een van de twee overbodig zijn
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Klopt, maar een Longworth zul je (voor zover ik weet) altijd zelf moeten maken, daar waar fatsoenlijke Cole jaws voor een gering bedrag verkrijgbaar zijn.

de longworth chuck word nu ook gemaakt, hij is niet goedkoop maar hij is er wel. bij craft supplies is ie te koop
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
@ markvanzee

is een longworth nu veel makkelijker in gebruik dan de cole jaws of is dit ongeveer vergelijkbaar?
ik had al plannen om een longworth te maken dus als ze eigenlijk allebei hetzelfde effect hebben dan zou een van de twee overbodig zijn

ze hebben inderdaad allebei het zelfde doel, dus je hebt ze denk ik niet allebei nodig. ik heb zelf ook van die cole jaws maar gebruik ze eigenlijk nooit, ik vind het zo vervelend om iedere keer die bekken er af te schroeven.. 'ja dan moet je 2 chucks kopen' maarja het is hier ook crisis:p
de longworth is wel veel sneller aan te passen aan een andere diameter schaal

ik zet zelf altijd een ronde klos in mn opspankop en die gaat dan in de binnenkant van de schaal en gewoon het tegencenter tegen de bodem, erg simpel enige nadeel is dat je een klein beetje hout moet laten staan maar dit heb je vrij makkelijk weer weggewerkt met een beitel.

meest ideale is natuurlijk een vacuum chuck maar die past dan weer niet in een beperkt budget...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
meest ideale is natuurlijk een vacuum chuck maar die past dan weer niet in een beperkt budget...

Maar die kun je dan weer relatief eenvoudig zelf maken - je moet wel aan een goeie (high volume) - tweedehandse - vacuumpomp kunnen komen. Ernie Conover beschrijft het in 'the Frugal Woodturner' - aardig boekje.

Dat van dat wisselen van bekken ken ik. Ik heb de mini-Coles van Teknatool, maar ik was het gewissel zo zat dat ik voor mijn HBM 450 met goedkope taiwanchuck de namaak Coles van HBM heb gekocht (nadeel, de platen zijn van staal - het is dus een lomp zware Cole jaw set); de HBM is dus permanent uitgerust met de Cole jaws en staat klaar als ik de onderkant van een schaaltje moet afwerken, of bijvoorbeeld een PVC ring of binnenwerk van een hamburgerpers.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wie kan mij even helpen:
Ik heb vicmarc chucks en klauwen. Passen de vicmarc klauwen op andere chucks (Stronghold etc.) en welke dan?
Ik wil eigenlijk een nieuwe chuck kopen, maar zou het zonde vinden wanneer die klauwen die ik heb niet zouden passen.
Hartelijk dank voor het advies.
vr.gr. Jan Pranger.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Wie kan mij even helpen:
Ik heb vicmarc chucks en klauwen. Passen de vicmarc klauwen op andere chucks (Stronghold etc.) en welke dan?
Ik wil eigenlijk een nieuwe chuck kopen, maar zou het zonde vinden wanneer die klauwen die ik heb niet zouden passen.
Hartelijk dank voor het advies.
vr.gr. Jan Pranger.

hallo jan,

de vicmarc bekken passen niet op een stronghold chuck, maar andersom wel als ik goed ingelicht ben.
maar er zijn wel zogenaamde 'versa slides' te koop waarmee je de vicmarc bekken wel op andere chucks kan zetten.
vermec heeft ook chuck adapters, maar deze zijn voor de vm90/ vm100 chuck, en ik neem aan dat u een vm120 heeft?

als u in google zoekt op 'chucks jaws compatibility' dan kun je een hoop informatie vinden over welke bekken op welke chucks passen, mits u de engelse taal machtig bent.

groeten mark
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.