Axminster Evolution SK114 Woodturning Chuck

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dag houtdraaiers,

Is er hier al iemand bekend met deze chuck?

502666_l.jpg


Ik ben wat aan het rondkijken naar een geschikte chuck (is er eigenlijk een nederlands woord voor?) voor een klein draaibankje, maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer :)

groet,
Sam
 

tuoh

Oud hout
Sam, er is inderdaad heel wat keuze in klauwplaten en toebehoren. Maar nog belangrijker dan de body zijn de toebehoren, meer bepaald de vorm van de klauwen.

Zelf heb ik verschillende klauwplaten van One Way in gebruik,(Talon, Stronghold) hier zijn de klauwen niet mooi cirkelvormig in gesloten toestand. Voordeel van deze vorm, een groot spanbereik met één stel klauwen. De diameter van de opnametap luistert niet zo nauw, er is een speling van wel 20mm:D Bij één type heb je een klemvast spanbereik van 40mm tot 65mm, dit als gevolg van de niet cirkelvormige klauwen. Dwz. dat je een grote variatie van opname diameters kan opnemen met maar één stel klauwen, dus weinig wisselen van klauwen. Nog een voordeel bij deze klauwen, je spant zonder problemen een vierkant stuk klemvast in de klauwplaat. Hier heb je ook weer een grote variatie aan afmetingen die je kan inspannen bij éénzelfde stel klauwen.

Bij zuiver cirkelvormige klauwen zoals de Axminster die heeft is dit spanbereik strikt begrenst. Hier zal er maar een tolerantie in diameter zijn van maximum 5mm denk ik. Dat werkt eerder beperkend. Bij grotere werkstukken kan je maar een kleine opnametap gebruiken bijvoorbeeld, of je moet de klauwen wisselen voor grotere exemplaren.

Bij beide types is de klemvastheid dik in orde, alleen is de One Way gebruiksvriendelijker, lees minder omwisselen van klauwen, dus minder tijdsverlies.


Mvg,

André
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Niet dat ik een expert ben, verre van, maar ik zou ook een Teknatools nova of een Oneway of Oneway talon aanraden.

Zelf heb ik ook een Oneway chuck (de originele) sinds kort, met de #2 tower jaws (extra hoog). Ik gebruik maar 2 van de 4 klauwen om blokken bruyerehout op te spannen, net zoals veel van mijn collega's pijpmakers. Onder hen zijn is de oneway ook de meest gebruikte "standaard" chuck. (velen gebruiken een andere chuck met zelfgemaakte klauwen).

Voordeel van de oneway is zoals aangehaald de speciale vorm van de klauwen als je de juiste bestelt. Je hebt "serrated" en "profiled" klauwen, en deze laatste zijn niet helemaal rond maar dubbel afgevlakt in elke klauw waardoor je veel meer oppervlak hebt om te klemmen op stukken die niet perfect rond zijn.

Grappig is dat men bij Teknatools als sterke kant aanhaalt dat de schroefdraad op de chuck zit zodat je "geen gedoe met adapters" hebt, waar ze bij Oneway net als sterke kant aanhalen dat je alleen maar de adapter hoeft te wisselen om je klauwplaat op een andere draaibank te kunnen gebruiken. (Persoonlijk lijkt het tweede me meer een sterk punt dan het eerste)
 
Laatst bewerkt:

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Maar het scheelt wel in prijs..... de Teknatool Nova3 met 3 verschillende klauwplaten en schroef voor 180,-
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Maar het scheelt wel in prijs..... de Teknatool Nova3 met 3 verschillende klauwplaten en schroef voor 180,-

Klopt. Mijn Oneway inclusief woodworm screw en #2 tower jaws (dus zonder de standaard #2 jaws) kostte me €207 incl verzending...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar het scheelt wel in prijs..... de Teknatool Nova3 met 3 verschillende klauwplaten en schroef voor 180,-

Let op, een G3 is geen SuperNova. De SuperNova is de full size Teknatool die vergelijkbaar is (althans in dezelfde klasse zit) als de Oneway, of die Axminster, of een Record Patriot, of een (nog een nieuwe) EasyWood Tools chuck (met quick release bekken... oogt aardig, maar heeft zich nog niet bewezen en kost een bom duiten).
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Dat klopt.... maar hij wel van Teknatools..... Je hebt de SuperNova2 de G3 en de Nova Titan.
 

tuoh

Oud hout
De beide types hebben inderdaad verschillende afmetingen. Maar dit vloeit voort uit het gekozen toepassingsgebied. De Talon is ontworpen om kleinere objecten te klemmen, terwijl de Stronghold geschikt is om grote(re) objecten op te nemen. Er is buiten de afmetingen nog een verschil, namelijk de Klemkracht, door de aard van de bouw klemt de Stronghold veel harder dan de Talon.
De beide types vullen elkaar perfect aan, wat de ene niet (meer) kan klemmen is voor de andere geen probleem.

Draai je meestal kleine(re) werkjes dan is de Talon je ware, zie je het eerder groot dan ben je weer beter af met de Stronghold. Qua gebruik zijn er geen verschillen tussen beide. De losse klauwen zijn niet uitwisselbaar, elk type heeft zijn eigen toebehoren.


Mvg,

André
 
oke dat laatste is handig om te weten,

het zal waarschijnlijk de stronghold worden aangezien ik meer grote schalen draai

ik zie echter dat bij alle drie de klauwen de achterzijde open is
heeft dit geen nadelige gevolgen?
denk aan stof wat tussen het draaimechanisme komt te zitten
of hoef ik me daar niet zo'n zorgen over te maken?
 

tuoh

Oud hout
.................

ik zie echter dat bij alle drie de klauwen de achterzijde open is
heeft dit geen nadelige gevolgen?
denk aan stof wat tussen het draaimechanisme komt te zitten
of hoef ik me daar niet zo'n zorgen over te maken?

Dat is geen enkel probleem, om de zoveel tijd blaas ik die dingen eens door met perslucht, meer actie is niet nodig.


Mvg,


André
 
Ik heb twee nieuwe evolution chucks, zijn mooi dicht en zeer goed gebalanceerd. Worden verkocht zonder platen, de platen die er te koop zijn, zijn voor verschillende manieren van chucken en erg prettig. Wegen 4 kilo dat is net zoveel als mijn vicmarc 120 mijn vicmarc 90 chucks zijn net over 2 kilo en ook dicht behuisd heb hier ook goede ervaring mee.
Veel draaiplezier
Marcel

www.marcelvanberkel.nl
 
denk dat ik binnenkort toch maar de oneway stronghold ga bestellen
bekken moet ik nog even naar kijken wat ik daar het beste mee kan doen
iemand tips?
het liefste heb ik bekken die niet te ver uitsteken(ik draai af en toe nogal heel dicht in de buurt van de klauw en dat voel ik soms ook)
 

tuoh

Oud hout
Nou, dat is nu juist het mooie aan klauwplaten voor houtdraaibanken, ze spannen niet alleen veel beter dan een gewone drieklauwplaat, de bekken steken ook niet uit;) Hier bijna geen risico op ontvelde vingers. Doordat de klauwen bijna een gesloten cirkel vormen is er met geen mogelijkheid een vinger tussen te krijgen:D:D:D

Het gevaar is bij deze klauwplaten dus beduidend minder dan bij de klassieke spullen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.