Schroeven + plamuren

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
thx voor de uitvoerige antwoorden. Ik ga het toch bij MX houden want die wordt reeds morgen geleverd (ff opgezocht MDF weegt 18mm 40kg / plaat, MX 27kg...) Als je gordijnkasten van 4,30 en 50cm hoog moet maken... alleen...
Alternatief is gegrondeerde MX maar weer duurder natuurlijk...

Als die gewichten op een plaat van 120 cm maal 240 cm slaan, zou het soortelijk gewicht van MDF 0,77 en van Multiplex 0,52 zijn . Dat is laag maar misschien zijn de gewichtsgetallen gebaseerd op een ander plaatformaat. Hoe dan ook het verschil is hier veel groter dan de max 20% die ik dacht -:)

mvg
klaas0639
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
hoi, ik heb gewoon ff gegoogled voor het gewicht.

Het is nu toch MX geworden, die was besteld. Kwaliteit valt reuze mee voor +/- 13€ m2 ex btw. Mooie rechte platen ook. Ik ben nu begonnen met de eerste rolluikkasten en dat valt reuze mee, ben al heel tevreden. Goed gereedschap helpt natuurlijk, net de laatste Festool invalzaag gekocht. Ik zou nu echter ook een stofzuiger willen aanschaffen van Festool, werken die eigenlijk met zakken ? En hebben die dan voldoende inhoud ?

@steven, ik maak ze zoals men vader (45 jaar zelfstandig schrijnwerker geweest) het altijd deed. Maar ik wil altijd bijleren, misschien heb jij nog een beter concept ?
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik zou nu echter ook een stofzuiger willen aanschaffen van Festool, werken die eigenlijk met zakken ? En hebben die dan voldoende inhoud ?

Ja de festool stofzuigers werken met zakken, er zijn echter verschillende types (stofzakken) te koop, ik geloof dat er ook een stoffen is, die je steeds kunt leeggooien. De inhoud is afhankelijk van welke stofuizger je koopt, je kunt echter zoals vele mensen hier een "cycloon" tussen de stofzuiger bouwen, waarin dan het meeste stof wordt opgevangen.

LMM
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wel, mijn vader leerde me hoe je rolluikkasten maakt waar je de voorkant makkelijk afhaalt zonder zichtbare schroeven. (handig om het lint te vervangen)
Dan hoef je niks te plamuren;-).
Daarom vroeg ik naar die doorsnede van de gordijnkast, misschien is een dergelijke oplossing wel mogelijk...

Groeten,
Steven
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
@steven, heb je daar een schets van. Bij mij gaat enkel de onderkant open (16cm breed), ook voldoende om zonder breekwerk de rol af te stellen, vervangen etc. Onlangs nog een motor stuk gehad bij mij thuis.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
@LMM: in BE worden die in hout gemaakt indd, in nederland niet dan ?
Dit tip van de 'cyclone' is een goede !
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Eerst plaats je de rolluikkast, zonder voorplank.
Dan plaats je de plafondlijst, waarbij je rekening houdt dat de dikte van de voorplank er nog tussen moet komen.
Je schroeft een latje op de achterkant van de voorplank.
Dan kan je de voorplank tussen de plafondlijst en de rolluikkast schuiven, en het latje komt dan aan de binnenkant van je rolluikkast op de onderplank te liggen, waar je deze onderaan kan vastschroeven. gordijnkast!!.jpg
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
ok, de voorplank steunt dan op de onderplank ?

rolluik.jpg

Ik ga ze zo maken. De onderkant kan er dus uit geschroefd. De voorplank hangt aan de plafond, de rollen zelf komen niet verder dan de binnenmuur dus ik kan een PUR plaat klemmen tussen plafond en de strook MX bevestigd tegen de muur. Alu ramen hebben een inkeping 10x8.

Je kan zo ook nog aan de rol, alleen iets minder praktisch wellicht. Die plafondlijst past ook niet echt in een strak interieur.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
ik heb zo onlangs een motor moeten vervangen bij mij thuis, de bak is binnenkant 16cm. De as er volledig uit moeten halen, ging perfect. Alleen de rol afstellen was niet eenvoudig omdat je de draaischakelaars "blind" moet zoeken.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Rolluikken worden hier meestal aan de buitenkant gemonteerd ipv ingebouwd, de rolluikkast is dan ook van aluminium
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
De eerste kasten zijn klaar, aardig gelukt. Vervelende is natuurlijk dat in een tekening de lijnen recht zijn en in de praktijk de muren nooit perfect bepleisterd zijn. Toch een beetje spijt dat ik geen MDF gebruikt heb. De MX is niet steeds mooi recht. Platen zijn slecht gestapeld geweest denk ik. Ik was beter eerst bij de houthandelaar gaan kijken en had ze zelf moeten selecteren... 't zal een les geweest zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.