4 soorten hout

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Was vorige week bij Haijo in Akkrum en hij had een partijtje Gonzales Alves binnen gekregen en een hele mooie plank massaranduba die prachtig roodbruin kleurde met kleine kriebeltjes er in. Na wat rondneuzen vond ik ook nog een plank pau amarello die ook van diezelfde "kriebeltjes" vertoonde. Thuis de planken over de schaafbank en ben ik elke keer weer zo gefascineerd door dat prachtige hout, elke keer weer anders. En als het licht uit een andere hoek komt, ontdek je steeds weer andere tekeningen, kleuren en schakeringen. Het blok op de foto is een stuk friese plataan dat ik een paar weken geleden van Jaap van Leersum in Bergum kocht. Ook zo'n fascinerend stuk hout, geweldig van tekening. En dan fantaseren wat je kunt maken van deze eenlingen, een mooi kistje, of combineren met andere soorten, contrasterend of bijpassend. Ik denk ook wel eens om ze maar gewoon tegen de muur te spijkeren als een mooi mosaic, maar ook als een soort eerbetoon aan de natuur, waar deze prachtige dingen groeien zonder dat er mensen aan te pas komen.

jaap






Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow, het is een mooie verzameling hout. ook ik heb dezelfde "houttik". als ik ergens een apart stuk tegenkom dan neem ik het gewoon mee. de zolder raakt alleen wel erg vol. wat ik nog zoek ik echt geel hout . de plank die er bij jou tussen staat is al erg mooi. wat voor een houtsoort is dat?

succes met de verzameling

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ja Jaap, dat krijg je als je een tik van hout hebt, en als je er ook nog een fijne neus voor hebt, vallen zulke mooie houtsoorten je extra op.
Ik zou bijna zeggen, liefde op het eerste gezicht.
In elk geval schitterend mooi hout, dat plataan vind ik helemaal het einde. Moet wel lang gelegen hebben aan die mooie tekening in het hout te zien, heb een jaar of 5 geleden stammetjes plataan gekregen, wat mooi wit wegdraaide, maar zonder deze mooie tekening erin, dus in principe nog nat.
Denk maar eens diep na over wat je er mee ga doen, moet wel de moeite waard zijn.
Groeten, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.