Een bankje voor in de tuin

WR1944

Oud hout
Wederom een simpel project en nog wel in opdracht ook. Maar ondanks de simpelheid moest ik een paar keer achter de oren krabben om een simpele oplossing te vinden.
Een vriendin van m'n vrouw besteedt nogal wat aandacht aan haar tuin. En omdat ze niet meer zo piep is wilde ze graag zittend in de tuin kunnen knutselen. Dus het idee van een bankje was geboren.
Omdat het buiten gebruikt gaat worden en ik weinig op heb met verven e.d. moest het behandeld tuinhout worden. In overleg werden de globale maten: zitting 250 x 500 en 400 hoog. Dus bij Home Depot een plank van 5/4 x 6 (25x140) gehaald. Eerste een schaaltekening gemaakt om de verhoudingen van de diverse onderdelen te kunnen zien. Het wordt een zitting met twee poten onder 15 graden. Tussen de poten komen twee klampen tegen de zitting aan.
En de zaag ging er in. Door een foutje met het uit m'n hoofd omrekenen van de lengtemaat (stomme inches ook) kwam ik net een klein stukje hout te kort. Maar omdat onze trouwe Oldsmobile uit 1994 de geest had gegeven kon ik even niet verder. Maar ik kon wel de zitting voorbereiden. Met domino's de twee helften samen gelijmd. Omdat ik de twee delen verkeerd om lijmde moest ik met veel geweld (en een paar nog nooit eerder in Amerika gehoorde Hollandse krachttermen) de helften weer scheiden en op de goede manier weer klemmen. Vandaar de beschadigingen op de naad. Met de Forstnerboor de gaten voor de handgreep geboord. Met een latje als geleider met een contourfrees de rechte delen tussen de gaten gemaakt.
PC081289q.jpg

Met een malletje met R=25 en dubbelzijdige tape de hoeken afgerond. Met de afrondfrees alle scherpe kanten mooi afgerond.
Een paar dagen terug hebben we een Chrysler PT Cruiser gekocht (2e hands). Hier kan zoveel omgebouwd worden dat ik er balken van 8' (ca. 2440) makkelijk in kan vervoeren. Dus een plank bijgekocht en de rest gezaagd. De poten samengelijmd. De kopse kanten op 15 graden gezaagd. De poten gaan van beneden 250 naar boven tot 150 breed verlopen. Met wat rekenwerk en zelfs een rekenlineaal heb ik de geleider ingesteld en de poten taps gezaagd.
PC081290q.jpg

Omdat de originele zijkant van de plank niet mooi recht was moest ik met shims de kromming opvangen.
PC081291q.jpg

Vervolgens de klampen met een schuinte van 15 graden gezaagd. Onder aan de poot kwam een uitholling met R=120. Omdat het hout nogal al zwaar is heb ik ook met een grote gatenboor (ruim 50 mm) een verlichting/versiering aangebracht.
PC091294q.jpg

Vervolgens werden alle domino's gefreesd. Hierbij gebruikte ik het ene deel als geleider voor het andere deel om de zool van de Domino goed op de strepen te kunnen uitlijnen. Sommige domino's gingen midden in de vlakke kant van het hout.
PC091292q.jpg

Alles sloot verrassend strak aan. Bij het droogpassen klopte alles precies.
PC091293q.jpg

Alle vrijliggende scherpe randen gingen langs een afrondfrees en na wat schuurwerk kon er gelijmd worden. Het geheel werd met spanbanden op spanning gebracht.
PC101295q.jpg

Omdat de poten onder 15 graden stonden maakte ik twee latjes onder 15 graden die met dubbelzijdige tape vastgemaakt. hiermee kon ik de spandband zonder verschuiven vastklemmen.
PC101296q.jpg

Na het drogen voelde het geheel zeer solide aan, dat gaat de eerste 100 jaar niet in elkaar zakken.
PC101297q.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.