Waar ik momenteel mee bezig ben...

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Al enige tijd niet meer op dit forum geweest. Ik vind het leuk om te laten zien waar ik momenteel mee bezig ben. Mjjn eerste beelden (Two cats of oak) staan al enige tijd te pronken in huis. Nu ben ik bezig met een beeld van een pauw uit lindenhout, waar ik in januari gebrandschilderde pauwenogen in ga maken. Ondertussen ook begonnen met het snijden van een beukenblad uit een stuk beukenhout. Zie foto's. Heb er nog steeds ontzettend veel plezier in. Valt me op dat er op dit forum weinig houtsnijders zijn. Waar blijven jullie??DSC00449.jpgDSC01976.jpgDSC02018.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat blad ziet er veelbelovend uit. Misschien kan je wat vertellen over je werkmethode ? Het is altijd goed om te lezen hoe andere mensen zo'n project aanpakken.
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Bedankt voor het kijken, rick
Ik ben krap 1 jaar hiermee bezig, ik heb geen 'specifieke werkmethode'. De katten waren (gemakshalve) gekozen om tijdens de cursus houtsnijden te maken, de pauw heb ik uitgetekend op een blok lindenhout en ingezaagd, gegutst en gebeiteld. Het stuk hout van het blad had min of meer al die vorm die ik alleen maar hoefde te accentueren. Het volgend stukje hout is ook alweer aangeschaft! Wat ik wel ontzettend handig vind is dat ik tijdens het werken de werkstukken altijd vastzet met de 'Veritasschroef'. Het blad op de foto is er ook mee vastgezet door een gaatje in de werkbank. Zit echt muurvast en werkt heel fijn.
Groet, Guus
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Guus,

veel plezier met je houtsnijden en je projecten!!!

Indien je groter werk gaat maken zou er misschien eens aan gedacht kunnen worden aan een echte beeldenschroef. Indien je er een lange kan bemachtigen of (laten) maken kun je een klos tussen de werkbank en het werkstuk zetten. Twee voordelen: het werkstuk komt hoger te staan en er is plaats om met de guts schuin naar boven te steken.

groeten,
ornament
http://youtu.be/PcgeYgQkN20
 
Hallo Guus,

Vandaag voor het eerst op dit forum en ik kwam je beelden tegen. Ziet er goed uit. Ik ben zelf op les bij Jan van Harskamp in Zetten en onderhoud de website van de werkstukken van de cursisten. Als je geinteresseerd bent in hun werkstukken kijk maar eens op de site van houterijdespecht2.nl. Poezen zijn ook een gewild onderwerp. Om houten beelden echt goed tot hun recht te laten komen fotografeer ze eens voor een zwarte achtergrond. Het heeft me veel experimenteren gekost maar het is de moeite waard. Ik maak graag beelden met een glimlach of achtergrond. Vader aap met houtsnijd gereedschap en de puber die hem zit uit te lachen.

P1120908_apengroep_283.jpg

vr groeten
houtsnijderxx
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Leuk zo'n expressief werkstuk! Zijn het verschillende houtsoorten? Ziet er leuk uit en ze glanzen ook zo mooi. Gebruik je daarvoor lak of wat anders? Ik gebruik graag Rustins Plastic Coating (Baptist, Arnhem) waardoor het werkstuk heel mooi gaat glanzen. Beschermt ook heel goed tegen vuil en verkleurt absoluut niet. Ik heb er mijn pauwenbeeld net mee gedaan en ben nu bezig met het vervaardigen van de glazen pauwenogen in de veren (zie foto). In januari ga ik hiervoor een cursus brandschilderen doen. Hoop dat dat gaat lukken. De site van Jan van Harskamp heb ik bekeken. Ziet er goed uit.
Ik werk hier eenmaal per week in een atelier bij een kunstenaarsvereniging. De rest doe ik thuis in m'n schuurtje. Ben alweer begonnen aan een volgend project. Foto's volgen. Succes in Zetten en bedankt voor je reactie. Heb je nog meer foto's?


Foto's-0070.jpg
 
Hallo Guus,

Ik gebruik ook een dergelijke olie maar de laatste tijd de eerste keer een laagje lijnolie en daarna een goede soort meubelwas. Goed poetsen en dan glimt het.
De techniek van fotograferen is dat je met een fotolamp, toestel op statief en beeld op en tegen een zwarte achtergrond geplaatst de foto's maakt. Daardoor krijg je ook de lichteffecten op het beeld. Meer foto's zijn te zien op de site van van Harskamp en op mijn eigen site www.vanhouttotbrons.nl. Daar staat al mijn werk op.
 

Guus'56

Actieve deelnemer
9 jan 2012
63
0
Apeldoorn
Ik heb je werkstukken bekeken. Mooi gedaan hoor. De Plastic Coating die ik gebruik is geen soort olie of was, hoor. Het is een soort hoogglans 2-componentenlak. Ik heb hierboven zomaar wat werkfoto's gepost, die ik zelf heb gemaakt. De professionele foto's komen nog, als ik meer heb gemaakt. Misschien ook wel een eigen web-site of zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.