Festool Domino 500 of xl

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Mede houtbewerkers,

Ik zou graag een festool dominofrees kopen maar ik zit te twijfelen tussen de domino 500 of de xl uitvoering. Misschien kunnen jullie tips een ervaringen delen? Ik ben in het bezit van een langatboormachine en een platenzaag dus dacht ik zelf als ik grote pen en gatverbindingen moet maken dan kan ik dat altijd op deze machine's doen en de domino 500 is wat meergeschikt voor het meubels maken dacht ik zelf maar misschien kunnen jullie mij nog op andere gedachten brengen. Mijn werkplaats is nu verdeelt over 90 m2 maar ik ga binnenkort verhuizen naar een groter pand 250 m2 en hiervoor moeten natuurlijk veel opbergkasten/werkbank enz gemaakt worden vandaar mijn besluit voor de domino.

Gr frank
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik ben klant bij groenhart en daar kost de 500 q plus 710 euro ex nu zat ik nog even rond te kijken en bij de bouwmaat staat hij in de actiefolder voor 520 ex btw dit scheelt nogal. Ik heb nog even gekeken maar in de uk is hij ook niet goedkoper. Nu hebben wij ook nog famili in duitsland wonen weet iemand of de festool gereedschappen daar nog goedkoper zijn?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb ze allebei en de XL neemt niet echt werk over van de 500, hij werkt op een andere schaal. Mijn vierkants gatenboor en pennentafel zijn sindsdien wel werkloos geworden.
Dus het hangt af van de grootte van je projecten, de kleinste frees van de xl is 8mm, dus moet je in theorie minimaal werken met 24mm dik materiaal. je kan hier dus geen 18mm kasten mee gaan maken. Maar voor tafels, werkbanken, deuren enz is hij ideaal.
Maar je zegt zelf dat je al uitgerust bent om middelgrote en grote verbindingen te maken, dus is het mogelijk interessanter voor jouw om met de 500 te beginnen.
let op dat die absoluut aan een stofzuiger moeten hangen, en bij de 500 moet je echt een set van alle freesjes erbij kopen want anders loop je volledig naast het volle potentieel van deze machine.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Wat betreft de afzuiging zit het wel goed ik heb voor mijn stationaire machines een onderdrukafzuiger met 4000 m3 zuigkracht en voor de losse machines een festool mini en zijn grote broer de ctl geloof ik. Ik maak veel meubels en kasten en watminder deuren en kozijnen dus wat dat betreft denk ik dat de 500 vaak gebruikt gaat worden. Zijn er nog grote nadelen van de 500 ten op zichte van de xl of iets het gewoon zijn grote broer.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik ben klant bij groenhart en daar kost de 500 q plus 710 euro ex nu zat ik nog even rond te kijken en bij de bouwmaat staat hij in de actiefolder voor 520 ex btw dit scheelt nogal. Ik heb nog even gekeken maar in de uk is hij ook niet goedkoper. Nu hebben wij ook nog famili in duitsland wonen weet iemand of de festool gereedschappen daar nog goedkoper zijn?

Gerschwitz is één van de grootste Festool dealers van Europa.
Domino DF500 Q-Plus kost daar 633 excl. MwSt.
Kijk maar op: http://www.gerschwitz.net/gerschwitz/artikel.php?artnr=13110600505900000000&SessID=e4cea37841d130efdfb1cb1a542cb6d8&&name=+D%FCbelfr%E4se+DF+500+Q-Plus+230V+574325+Festool+&sortiment=Festool_Protool_Erg%E4nzung&

Ik koop zelf alle Festool spullen daar en ontvang zeer goede service en antwoorden op specifieke vragen. En garantie op machines heeft Europa dekking.
Verzenden naar Nederland kost maar € 14,75.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een paar paneeldeuren gemaakt van scratch (2x6's en MDF panelen) en ik dacht er over om de XL aan te schaffen. Maar omdat ik niet veel grote verbindingen denk te gaan maken in de toekomst en daarnaast dikke deuvels gebruik voor de verbindingen hou ik het toch maar bij de 500. Die werkt met wat ervaring verrassend nauwkeurig, ook in vreemde situaties en posities. En inderdaad moet je alle bitjes aanschaffen om van erg dun (10 mm met 4 mm domino's) tot lekker dik te kunnen gaan. Je kan altijd meerdere rijen domino's toepassen. Als je de gaten goed verlijmd is het een ijzersterke verbinding.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Gerschwitz is één van de grootste Festool dealers van Europa.
Domino DF500 Q-Plus kost daar 633 excl. MwSt.
Kijk maar op: http://www.gerschwitz.net/gerschwitz/artikel.php?artnr=13110600505900000000&SessID=e4cea37841d130efdfb1cb1a542cb6d8&&name=+D%FCbelfr%E4se+DF+500+Q-Plus+230V+574325+Festool+&sortiment=Festool_Protool_Erg%E4nzung&

Ik koop zelf alle Festool spullen daar en ontvang zeer goede service en antwoorden op specifieke vragen. En garantie op machines heeft Europa dekking.
Verzenden naar Nederland kost maar € 14,75.


Sorry voor de dubbele reactie ik moet het nog even onder de kie krijgen maar dan is deze machine bij de bouwmaat toch goedkoper?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
520 bij de bouwmaat is een super deal, dat ben ik nog nooit tegengekomen. Ik snap trouwens niet hoe of waarom ze dat doen want van Festool mogen dealers geen kortingen of promoties doen op machines naar mijn weten.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
520 bij de bouwmaat is een super deal, dat ben ik nog nooit tegengekomen. Ik snap trouwens niet hoe of waarom ze dat doen want van Festool mogen dealers geen kortingen of promoties doen op machines naar mijn weten.
520,50 euro kijk maar eens op de bouwmaat website en dan staat hij in de actie folder dat is wel ex btw en het is de plus uitvoering en niet de set
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
en voor de freesjes even zoeken naar internet aanbieders van de sys met domino's en alle freesjes, dan heb je voor 187.50 de T-loc sys met alle maten freesjes.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Het is een opruiming, dus het meest modellen die al 2 of 3 jaar in de schappen staan te wachten op een baasje. 90% is met de oude systainer en daar willen ze van af, dus vandaar de lage prijzen.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Festool domino 500 plus besteld met systainer met alle domino's en freesjes en de dwars aanslag en de lijstaanslag de complete ser zeg maar voor een mooi totaal prijs van 780 euro ex btw ik hoop dat ik er veel plezier aan zal beleven, ik denk dat ik mijn makita lamello frees niet veel meer zal gebruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.