isolatie werkplaats

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
@Bijtel, ik snap niet wat je bedoelt met een complete hsb wand loshouden van het metselwerk. Omdat ik niet zo veel ruimte heb, wil ik de voorzetwand zo slank mogelijk isoleren. De rachels van 22 zijn bedoelt als afstandhouders om de isolatie op afstand te houden (spouw). Hoe houd je de isolatie anders op afstand?

Die rachels zijn overbodig. In wanden gebruik je isolatie die je tussen de staanders klemt. Die blijven dus door het klemmen ertussen hangen en hebben geen afstandhouders oid nodig.

Als je bang bent dat de wand niet stevig genoeg is, kan je tussen de staanders en de muur een dot PURschuim doen. Maar dit is normaal gesproken niet nodig.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Ik ben er toch nog niet helemaal uit welke isolatie het beste is tegen een aanttrekkelijke prijs.

Wat zijn jullie ideeen bij een spijkerflensdeken van 40mm? De papierenkant aan de binnenzijde en aan de buitenzijde dampopenfolie. In het een raamwerk zoals eerder voorgesteld (houtskelet)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik volg dit draadje met belangstelling omdat ik ook nadenk over isolatie van mijn enkelsteens schuurtje/werkplaatsje.
Kijk ook eens op het forum "klusidee" (of is het not done naar andere fora te verwijzen -:).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
PIR is hoogwaardige isolatie te vergelijken met PUR, zelfs nog iets beter. Is dus heel wat anders dan de genoemde deken, dat zal wel glas- of steenwol zijn.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Beste allen,

Ik heb nog wat advies ingewonnen bij de bouwmarkt (Hornbach). Daar komen ze met de volgende oplossing.

Voor de muren: afstandhouders, geen folie, steenwol 50mm, hsb frame, dampremmende folie, afwerkplaat
Voor de vloer: op de tegels afstandhouders, balkenlaag, isolatie er tussen (geen idee hoe dat blijft zitten, iets met regelwerk denk ik), dampremmende folie en dan een vloerplaat (geen osb maar underlayment). Voldoende ventilatie onder de balkenlaag door openingen in metselwerk (net zoals een kruipruimte)

Wat me opviel is dat ze PUR of XPS oid absoluut afraden ivm vocht in de schuur. Misschien hebben ze veel aandelen in Rockwool, maar het klonk erg aannemenlijk.

Gelet op de investering denk ik wel twee keer na. Wat is jullie mening bij het voorstel van de bouwmarkt. Wat me opvalt is dat ze meegeven dat de dampremmende folie aan de binnenkant zit en geen folie aan de buitenzijde. Ik zou hier juist wel damp open folie toepassen
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
PIR/PUR/XPS is vele malen beter bestand tegen vocht dan steen-/glaswol. Zeker zonder waterkerende damopen folie tpv muren is de kans op nat worden van de isolatie vrij groot. Daarmee ben je sowieso de isolerende werking kwijt en heb je kans op schimmelellende. Tpv de vloer is het echt idioot om voor steen-/glaswol te gaan als er niet minimaal een goede ruimte onder de isolatie aanwezig is om kans op vochtellende te voorkomen. En ventilatie in het metselwerk heb je ook voor je wanden nodig.

Ik denk ook niet dat er veel bouwkundigen rondlopen bij de Hornbach, dus ik zou voorzichtig zijn om daar van iemand advies aan te nemen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Voor de vloer: op de tegels afstandhouders, balkenlaag, isolatie er tussen (geen idee hoe dat blijft zitten, iets met regelwerk denk ik), dampremmende folie en dan een vloerplaat (geen osb maar underlayment). Voldoende ventilatie onder de balkenlaag door openingen in metselwerk (net zoals een kruipruimte)

Op de vloer zou ik een harde isolatieplaat leggen (met voldoende druksterkte), en daar meteen op de houten platen. Het maakt niets uit of je underlayment of OSB gebruikt. Er is dan geen ventilatie nodig, want je hebt geen hout achter je isolatie. Is veel goedkoper, neemt minder ruimte in beslag en isoleert beter.

De folie aan de buitenkant is alleen nodig als er vochtdoorslag is. Folie aan de binnenkant is essentieel, als er aan de buitenkant weinig of geen ventilatie is.

Spijkerflensdekens vind ik niet geschikt voor wanden. Zoals ik al eerder aangaf klem je isolatieplaten tussen de staanders. Of je wol of een kunststof schuimplaat gebruikt hangt af van je budget en gewenste isolatiewaarde (wol is goedkoper maar isoleert minder).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Er moet aan de buitenkant altijd ventilatie worden gerealiseerd, het heet niet voor niets dampremmende folie ipv dampdichte folie. Beetje vocht is geen ramp, zolang het maar weg kan/kan verdampen.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Er is vocht doorslag aan de buitenkant. Daarom voor de zekerheid op de eerste meter aan de onderzijde een extra stuk dampremmende folie. Deze folie komt ook aan de binnenzijde tegen de OSB plaat (volledige afgedicht).

Goede tip van de vloer. Ik ben van plan deze constructie bovenop de bestaande tegelvloer te leggen
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Even ter leering en vermeak:
Mijn werkwijze, hsb, van buiten naar binnen:
1: Gevel bekleding.
2: Vertikale rachels, 2,5cm diep.
3: Damp open folie.
4: SLS 4/9, hier tussen wordt de isolatie geklemd, SLS is een benaming voor houten balken
5: Dampdichte folie/plastic.
6: Wand afwerking.

Er is ventilatie ruimte aan de onder en bovenkant van de wand.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Er is vocht doorslag aan de buitenkant. Daarom voor de zekerheid op de eerste meter aan de onderzijde een extra stuk dampremmende folie. Deze folie komt ook aan de binnenzijde tegen de OSB plaat (volledige afgedicht).

Goede tip van de vloer. Ik ben van plan deze constructie bovenop de bestaande tegelvloer te leggen

Onderste meter waterkerende dampopen folie bedoel je toch?
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
@Emilio, inderdaad water open, verkeerd opgeschreven.

@Wupsie Wat is SLS 4/9 (ik neem aan de isolatie) In mijn geval kies ik voor steenwol, gelet op prijs. Het hoeft ook weer geen paleis te worden :)
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
bedoel je de ventilatie tussen de muur en hsb of binnenin de gebruiksruimte?
VOor binnenin maak ik gebruik van een klepraam en een ventilatierooster in de deur. Deze laatste staat in principe altijd open.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
In de stenen muur kun je boven en onder voegen open krabben,of gaten boren,dit tbv ventilatie,hieroverheen kun je een rooster plaatsen.

Bij de weg;met HSB bedoel ik hout skelet bouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.