isolatie werkplaats

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Nadeel van de genoemde constructie is dat je hout dat in contact komt met vochtige stenen, wat dus niet echt duurzaam is al is het dan gemenied. En je hebt geen ventilatie aan de koude kant, waardoor droging niet mogelijk is.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Nadeel van de genoemde constructie is dat je hout dat in contact komt met vochtige stenen, wat dus niet echt duurzaam is al is het dan gemenied. En je hebt geen ventilatie aan de koude kant, waardoor droging niet mogelijk is.

Bedoel je keuze 1? Volgens mij is er wel ventilatie aan de koude kant. Er is een spouw van 22mm die boven aan de bovenkant open is. Voor de regels kan ik geïmpregneerd hout gebruiken en tussen muur en regel dichte folie. Weet dat het bouwkundig niet is zoals het hoort maar om nu rondom een wand te gaan plaatsen van zo'n tien cm in een schuurtje van 2.85x2.45m vind ik toch iets teveel van het goede.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb een detail geplaatst met CLS-en op hun kant (38mm) met tussenliggende isolatie, dus die dikte valt nogal mee en dan doe je het gewoon goed.
Ventilatie heeft ook aan de onderzijde openingen nodig, je zult dus open stootvoegen moeten maken net boven maaiveld.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Emilio Uitgaande van jouw tekening met een balk van 38x89, 30mm pur en multiplex 9mm. Hoeveel mm is het afstand -plaatje, met andere woorden hoeveel spouw is minimaal nodig?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Huib, Ten eerst zou ik zelf wat dikker multiplex gebruiken, dan blijft het wat vlakker en kun je ook goed dingen ophangen.
Als je van de officiële richtlijnen uitgaat dan moet je een effectieve luchtspouw van 20mm overhouden. Nu zit er al 8mm tussen voorkant hout en isolatie en heb je geen last van speciebaarden oid omdat je een strakke constructie langs betaand metselwerk zet. Je kunt de spouw dus geheel als effectief beschouwen. Ik zou dus zeggen minimaal 12mm tussen het hout en het metselwerk. Dan kom je dus op 50mm voor de constructie excl. binnenbeplating.
 
Laatst bewerkt:

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Beste allen, ooit ben ik gestart met dit topic met een serieuze vraag. Ik zie graag dat we het bij het onderwerp houden!
Waarvoor dank!

Inmiddels ben ik flink aan de slag en zal ik binnenkort even wat foto's plaatsen ter illustratie.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Excuus voor de vrolijke noot in dit topic. Smilies verwijderd en gaan we verder met dampdichte, damremmende, dampopen, dampdoorlatend, gaatjesfolie enz., zodat de serieuze lezer zijn vraagstuk naar behoren beantwoord zietl

Op advies van Emilio de dikte van multiplex aangepast tot 15mm en na veel wikken en wegen wordt de isolatie van mijn schuur uitgevoerd aan de hand van de duidelijke tekening van Emilio. Altijd leuk om te vermelden wat je met alle adviezen hebt gedaan.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
***update***

Het isoleren van mijn schuur(tje) vordert gestaagd. Alle wanden zijn nu voorzien van een goede laag isolatie, afgewerkt met OSB. Wat nu rest is het plafond en de vloer.

Voor wat betreft de vloer hoor ik graag jullie advies.
De huidige oude vloer is een tegelwerk (30x30) op een zandbed van 20cm. Daaronder een dikte laag klei, waardoor vocht lang blijft staat.

De tegelvloer wil ik vervangen door een aantal balken met daarop 5cm PE platen, afgewerkt met OSB en een derde keus hardhoutenvloer. Onder de balken creëer ik een luchtspouw die ik wil laten luchten via een rooster in de vloer.
Ik twijfel nog of ik een waterdichte folie moet toepassen. Dat heb ik wel gedaan bij de muren.

Is dit een goede oplossing?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zou de tegelvloer lekker laten liggen. Heb ik in mijn werkplaats in elk geval wel gedaan. Op de tegels plakjes rubber met daarop funderingsbalken en daarop een balklaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.