Pocket hole jigs

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Beste vrienden houtbewerkers,
Zijn her mensen die ervaring hebben met de pocket hole jigs zo ja wat is de ervaring hier mee.
Groeten
Malefe
 
A

Athanor

Guest
Kijk eens bij de postings van WR1944. Hij heeft hierovre onlangs verschillende teksten geschreven.


Fons
 

WR1944

Oud hout
Kijk eens bij de postings van WR1944. Hij heeft hierover onlangs verschillende teksten geschreven.

Inderdaad. Het is een ideale manier om redelijk snel verbindingen te maken. In het begin moet je wel uitvogelen waar het goed en waar het minder goed toepasbaar is. Multiplex en korte schroeven is een slechte combinatie. Probeer daarom dikker te gaan dan 12 mm. Ook moet je zorgen dat de verbinding onderling niet kan verschuiven want door de schuinte trekt de schroef het hout wat opzij. Maar als je deze zaken eenmaal onder contolr hebt is het een snelle manier om stevige verbindingen te maken, zowel haakse als in elkaars verlengde liggende delen.
De mal wordt ingesteld volgens een tabel, afhankelijk van de houtdikte. Maar je kan zelf wat instellingen veranderen als je eenmaal het systeem door hebt. Bijvoorbeeld minder diep boren als je schroeven iets te lang zijn.
Toen ik in Holland houten kratjes moest maken heb ik een vergelijkbare set van Wolfcraft besteld. Iets minder van kwaliteit maar het deed z'n werk en ik was er tevreden mee. Dus als je een toepassing denkt te hebben kan je een juniorset bestellen om te proberen. Dan kan je altijd nog een compleet systeem bestellen met kleminrichting.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb de set van Wolfcraft en ben er zeer over te spreken. Ik gebruik hem niet veel maar de verbindingen zijn erg strak, snel en sterker dan 'koud' op elkaar schroeven. Wel materiaal gebruiken van minimaal 15mm en liefst 18mm of meer, 12mm geeft problemen ondanks wat de gebruiksaanwijzing zegt.

Groeten,
Patrick
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Ook ik gebruik regelmatig het wolfcraftsysteem voor de wat snellere klussen en 'uit het zicht'-werk. Ik heb het alleen gebruikt bij 18 mm of meer en heb geen ervaring met dunner materiaal. Ik ben er goed over te spreken.. Wel moet je de mal goed vastzetten voor met boren te beginnen, anders gaat de zaak schuiven en krijg je lelijk werk.

Groeten, Henri
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zelf heb ik de kregjigg ook, de juniorset. Die kleminrichting bij de duurdere setten denk ik niet nodig te hebben omdat ik meestal op locatie werk, zonder werkbank dus, en ook vaak met grotere werkstukken die je toch niet in de kleminrichting kunt doen.Wel heb ik de bijpassende tang waarmee je de boormal op het werkstuk kunt klemmen.
Ik vind het een ideaal systeem voor het in elkaar schroeven van werkstukken en aanpassingswerk waarbij je geen schroeven in het zicht wilt hebben.
Dat het sterker is bij multiplex verbindingen denk ik niet, als je op de goede manier voorboort kun je met gewoon doorschroeven denk ik sterkere verbindingen krijgen, ook doordat je dan langere schroeven kunt gebruiken.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb bij rutlands hun eigen merk pocket hole kit gekocht, deze lijkt op de kreg jig. later nog een Kreg mini jig en de bijbehorende klemtangen. Beide werken super, meteen een sterke verbinding. Belangrijk is wel dat je goede schroeven gebruikt, bij voorkeur van Kreg.
het kost je wel even tijd om afstanden en boordiepte goed te bepalen, kreg instructieblad is een goed hulpmiddel
 

WR1944

Oud hout
Je kan de tabel gebruiken voor de instellingen maar die van Kreg is op inchmaten gebaseerd. Maar je kan zelf, voor dat je gaat boren, de instelling testen of beter afstellen dan volgens de tabel mogelijk is als je afwijkende maten hout hebt.
Schuif de kraag van de boor omhoog tot bijna aan het einde van de boor. Laat de boor door het gat van de mal zakken. Schuif het blok met de boorbussen zover omhoog of omlaag tot de punt van de boor een halve houtdikte (dit is de dikte van het hout waar in geboord wordt) van af het blok met de bussen het horizontale vlak raakt waar het hout op steunt. Nu staat het bussenblok op de juiste hoogte. Val je tussen twee vaste stappen in dan neem je beter de hogere positie.
Nu komt de kraag aan de beurt. Neem de dikte van het hout waar de schroef in gedraaid wordt. Trek daar 2 tot 3 mm van af. Trek die resterende lengte af van de lengte onder de kop van de schroef. Dit is de afstand vanaf het horizontale vlak tot aan de vlakke kant aan de boorpunt, gemeten parallel aan de booras. Die vlakke kant is waar het dunne deel van de boorpunt over gaat in de volle diameter van de boor. Als je de boor op de goede diepte hebt laat je de kraag op het bussenblok zakken en zet je de kraag vast. Nu moet alles goed ingesteld staan. Maar je maakt beter eerst een proefboring.
Bij Kreg kan je het bussenblok vastzetten met een boutje in vaste posities. Heb je afwijkende afmetingen van hout dan kan je op de bovenstaande manier alles naar je eigen inzicht aanpassen.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
en gebruik schroeven met een "platte achterkant", verzonken schroeven hebben soms de neiging je hout uit elkaar te trekken als je ze aandraait
 

WR1944

Oud hout
en gebruik schroeven met een "platte achterkant", verzonken schroeven hebben soms de neiging je hout uit elkaar te trekken als je ze aandraait

Inderdaad, nooit verzonken schroeven gebruiken. Daarmee trek je het hout uit elkaar. In noodgevallen kan je verzonken schroeven gebruiken door een onderlegringetje onder de verzonken kop te plaatsen als de buitendiameter van het ringetje tenminste in het gat past.
Kreg heeft bolkopschroeven met een "ingebouwde" onderlegring. Maar je kan ook normale bolkopschroeven gebruiken en er een ringetje onder te doen als de schroef teveel in het hout trekt.
Ik ben momenteel rekken aan het maken voor opslag in de kelder en verstook 2 1/2" schroeven. Per vak gaan er zo'n 50 schroeven in. Met 4 bouwlagen dus rond de 200. De planning is om 4 rekken te maken dus met 2 dozen van 500 schroeven elk moet het wel te doen zijn.
 

WR1944

Oud hout
@WR1944: Jij wordt ondertussen met koffie en gebak ontvangen bij je lokale home depot??? :) :)

Koffie en gebak is meer Europees, dat moet hier nog geleerd worden. Maar als ik besluit te gaan shoppen komt de stretched limo van Home Depot voorrijden.
De Kreg-spullen haal ik bij Woodcraft maar sinds enkele maanden is er een beperkt assortiment van Kreg bij Home Depot verkrijgbaar. Maar omdat er nauwelijks prijsverschil is prefereer ik Woodcraft, die zijn meer betrokken bij houtbewerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.