Kwaliteits Multiplex ?

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
hallo,

ik stel enorme prijsverschillen vast in plaatmateriaal bij bv GAMMA en de vakhandel. WBP verlijmd. Soms spreekt men van multiplex uit Maleisië, China, Rusland... Ik heb al verschillen gemerkt bij verlijming van multiplex gekocht bij de vakhandel (lagen die vlot los te trekken zijn). Hoe weet ik of ik kwaliteit in huis haal ? Iemand ervaring hier mee, een bepaalde norm o.d. ?

vast bedankt.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Door het prijskaartje en het gewicht van de plaat te checken hoe zwaarder hoe meer echt hout en hoe minder zaagsel dus beter en ja een plaat van 10 euro is niet dezelfde kwaliteit als een van veertig euro
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
meestal is kwaliteits multiplex zwaarder en mooi recht. een tikte krom is meestal niet erg als die maar niet golvend is. aan de zijkant van de plaat zie je de laagjes zitten als de laagjes mooi recht lopen met weinig onderbrekingen dan is het meestal kwaliteit. Je kan ook een schuifmaat meenemen voor de dikte een halve militmeter verschil in de dikte is veel voor een kwaliteits plaat.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan aan de zijkant van de platen zien of er regelmatig holtes zitten in de tussenlagen, als dat het geval is dan heb je met minderwaardige mtx te doen die ok is voor achterwanden ed. maar niet voor lades of zo.
Bij duurdere mtx met fineer erop gebruiken ze vaak goede kwaliteit, daar heb je praktisch nooit leegtes en geen problemen met splinters.
Vakhandel is niet altijd een teken van betere kwaliteit, Ik ken er geen die 2 soorten mtx in stock hebben van dezelfde dikte. Je kan daar meestal wel gaan vragen wat ze op bestelling nog kunnen hebben.

Ps berken mtx uit Finland en zelfs Rusland kan van goede kwaliteit zijn, uit China komt enkel rommel, die is niet plat, splijt in twee zodra die een schroef ziet en af en toe zit er een metalen surprise in om je zaagblad te vernielen.
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor het in opdracht draaien van schalen had ik echt mutiplex nodig zonder fouten of tekortkomingen.
Voor het draaien van die schalen heb ik Russisch berken multiplex van Huyskamp in Zwolle gebruikt. Absoluut berken om en om en geen lawaaihout als populier als tussenlagen. Bovendien geen holtes en keihard verlijmd..........mijn arme beitels.
Plaat 1.22 x 2.44 kost over de €125,00. Maar dan heb je ook wat.
vr.gr. Jan Pranger.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik heb ook al heel wat platen uit Zwolle laten komen (minstens 250 stuks in allerlei diktes) en tot nu toe nog nooit 1 slechte plaat gehad. Heel af en toe een plaat multiplex die krom staat door de spanning maar zodra deze 1x is doorgezaagd trekt hij gelijk recht. Dit is wel allemaal berken multiplex en is dus qua prijs ook niet te vergelijken met het multiplex van de Gamma of Karwei. Dat zie je dan ook wel gelijk terug in de kwaliteit.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
De norm waar je naar vraagt: EN636 en EN314.
Enige uitleg uit deze PDF:
Recently, there have been some fundamental changes in the terminology used
when specifying Plywood. There are two standards, one looks specifically at the
wood species and one at the glue line as to how the Plywood performs, the two
should be considered together.
WOOD SPECIES
In terms of the use of Plywood products in the construction sector , the uniform
standard for wood based panels, EN 13986, requires that Plywood species must
comply with one of the three performance classes within EN 636, and we as a
supplier must provide evidence to substantiate such.
The three classes; EN 636-1, EN 636-2, EN 636-3, are based upon moisture
resistance as follows:
• Class 1 : Plywood will not break up in interior conditions
End use: warm roofs, intermediate floors, timber frame internal and partition walls
• Class 2 : Plywood will not break up in humid conditions or if to be used
externally. Plywood should be treated or covered
End use: cold roofs, ground floors and timber frame external walls
• Class 3 : Plywood will not break up in exterior weather conditions
End use: fully exposed service conditions

BONDING / GLUE
Changes to the bond quality classifications of Plywood have also been altered.
Bonding quality is now divided into three classes also, according to EN 314-1,
EN 314-2, EN 314-3, based upon moisture resistance as follows:
• Class 1 : Dry Conditions
Appropriate for normal interior climate.
Replacing MR Plywood
• Class 2 : Humid Conditions
Appropriate for protected external applications, it is capable of
resisting weather exposure for short periods of time. Also suitable for inte
rior situations where moisture condition raised above the class 1 level.
Replacing Type 1
• Class 3 : Exterior Conditions
Capable of withstanding exposure to weathering conditions and liquid
water over sustained periods of time.
Replacing WBP (Weather and Boil Proof)
 
Laatst bewerkt:

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Heb laatst een plaatje berken multiplex 9mm BB/BB 1530x1530 bij een professionele houthandel gekocht. Kostprijs € 30. Heb er al een aantal zaagsnedes in gemaakt en ook uit gefreesd. Alle snijranden bleken gaaf te zijn. Met die prijs/kwaliteit kan ik leven.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
bedankt voor de reacties en tips.

russisch berken is indd top maar hier in BE toch niet zo eenvoudig verkrijgbaar. Meestal gewoon miranti uit maleisië. Prijzen rond 12-15 € (ex btw). Ik geef liever wat meer geld aan goed materiaal dan zitten sukkelen met rommel. Heb een boel gordijnkasten te maken.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik ben van de neus van limburg. Bij Carlens vroeg ik prijs maar krijg Meranti en staat zelfs niks over b/bb o.d.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Heb laatst een plaatje berken multiplex 9mm BB/BB 1530x1530 bij een professionele houthandel gekocht. Kostprijs € 30. Heb er al een aantal zaagsnedes in gemaakt en ook uit gefreesd. Alle snijranden bleken gaaf te zijn. Met die prijs/kwaliteit kan ik leven.

Dat is niet echt goedkoop voor een BB/BB plaat. Ik heb B/BB platen voor minder geld.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
volgens mij worden er nu wel heel veel dingen door elkaar gehaald.. de een heeft het over berkenmultiplex, de ander over meranti...
Dat zijn natuurlijk twee heel verschillende soorten platen.
Bij onze houthandel kun je heel veel verschillende soorten krijgen. Berken multiplex (door en door) is hele mooie plaat, kost ook wat.
Dan heb je volgens mij ook nog berken multiplex die aan weerskanten laag berken heeft, en een kern van populier.
En dan heb je ook nog de populieren platen. Die rafelen heel erg.
Meranti is dan weer een heel ander soort plaat toch? dat zijn meestal de platen die watervast verlijmd zijn?

Dan heb je ook nog het OSB, houtsnippers op elkaar geperst. En daar heb ik der zelf nog een hand vol van nodig. Bij de gamma kosten die geen drol, maar voor de toepassing die ik der voor heb vind ik het goed..

(ps, gamma heeft ook wel berkenmultiplex platen, 122 * 244 kost daar iets van 80 euro als ik me het goed herinner.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Door [...] het gewicht van de plaat te checken hoe zwaarder hoe meer echt hout en hoe minder zaagsel dus beter

Dat volg ik niet. Zaagsel is even zwaar als het hout waar het van afkomstig is, en de lijm waarmee het tot een composiet geknutseld wordt is vaak zelfs nog zwaarder (hoger soortelijk gewicht) dan de meeste houtsoorten die voor hechthout gebruikt worden. Tenzij een plaat dus veel lucht bevat gaat het gewicht niks zeggen over de hoeveelheid hout vs zaagsel/composiet. Een plaat MDF is ook loeizwaar, en die bestaat uitsluitend uit zaagsel en 'lijm'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.