eiken tafel

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het was misschien eens tijd dat ik iets van mij liet zien, dit is een eiken tafel volledig op kwartiers hout gemaakt van 1 plateau van 7.5m lang en poten van een stuk 120mm dik.
Tafel is 2400x1000 en poten zijn 100x100 afgewerkt met osmo olie, zit in elkaar op traditionele wijze met pen en gat.

Het was een persoonlijke uitdaging want de klant is bijzonder "moeilijk" en bij vorig werk had ze mij bijna met een lamp en vergrootglas alle imperfecties getoond waaronder die "rare vlekken" (kwartiers eik lol)
Ik had deze keer gewoon neen kunnen zeggen want ik heb dit soort werk niet echt nodig, maar ik zag het als een uitdaging om iets te maken waarop ze niets kon aanmerken. Gaande van het hout persoonlijk gaan uitkiezen en de houthandelaar lastig vallen, tot op het zitten schuren met een werklamp in de hand totdat ik geen schuurcirkels meer kon zien.
Ook al is het kwartiers hout kan je zien dat de stroken redelijk dun zijn doordat ze geen knopen of imperfecties wou zien heb ik veel hout moeten weg laten, die hele plateau is er in opgegaan!
 

Bijlagen

  • P1010111.JPG
    P1010111.JPG
    95,6 KB · Weergaven: 519
  • P1010110.JPG
    P1010110.JPG
    95,7 KB · Weergaven: 514
  • P1010096.jpg
    P1010096.jpg
    30,7 KB · Weergaven: 513

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bijzonder moeilijke klant???
Met zo'n spuuglelijke tegelvloer zou zelfs eens kartonnen doos of dampende drol op de vloer een verbetering zijn :)

Maar zonder flauwekul, het ziet er netjes uit. Recht toe, recht aan, zonder franje.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hehehe, smaken verschillen, en zo'n vloer heb als praktisch voordeel dat hij makkelijk schoon te houden is, handig als je bv huisdieren hebt :)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Zeer mooie tafel en knap werk om dat uit 1 plaat te halen. Je kunt je afvragen of klanten die met een vergrootglas op zoek gaan naar imperfecties in houten meubels niet beter af zijn met staal en glas of andere kunstmatig geproduceerde produkten..............
Over de tegelvloer valt trouwens nog te twisten. De prijskaartjes op de stoelen is toch echt "not done" :):).

Gr Ed
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
ik denk dat dat de tegelvloer bij benchworks thuis is...lol

Nee hoor lol, het zijn buren van mijn vriendin. Ik zou zelf zo geen "perfecte" tafel willen, ik zie graag wat knopen en oneffenheden.
De huisvrouw is een beetje obsessief maar het helpt toch om zo eens te werken.

De stoelen hebben ze de dag zelf nieuw gehaald, daarom zat het kaartje er nog op!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is een mooie tafel! Zijn de poten vol, of een samengelijmde koker?
En de verbindingen? Maak je die met domino's of klasieke pen en gat?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is een mooie tafel! Zijn de poten vol, of een samengelijmde koker?
En de verbindingen? Maak je die met domino's of klasieke pen en gat?

Poten zijn vol uit één stuk, het zit in elkaar met een losse pen, de gaten heb ik geboord met de domino XL en daarna zelf eiken pennen gemaakt op maat van ongeveer 120mm lang en 60mm breed.
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
En dan te bedenken dat de meeste mensen die zo een gave tafel bezitten er als de bliksem een kleed over leggen zodat het hout nooit meer het daglicht mag zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.