Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: eiken tafel

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

eiken tafel

Het was misschien eens tijd dat ik iets van mij liet zien, dit is een eiken tafel volledig op kwartiers hout gemaakt van 1 plateau van 7.5m lang en poten van een stuk 120mm dik.
    Tafel is 2400x1000 en poten zijn 100x100 afgewerkt met osmo olie, zit in elkaar op traditionele wijze met pen en gat.

Het was een persoonlijke uitdaging want de klant is bijzonder "moeilijk" en bij vorig werk had ze mij bijna met een lamp en vergrootglas alle imperfecties getoond waaronder die "rare vlekken" (kwartiers eik lol)
    Ik had deze keer gewoon neen kunnen zeggen want ik heb dit soort werk niet echt nodig, maar ik zag het als een uitdaging om iets te maken waarop ze niets kon aanmerken. Gaande van het hout persoonlijk gaan uitkiezen en de houthandelaar lastig vallen, tot op het zitten schuren met een werklamp in de hand totdat ik geen schuurcirkels meer kon zien.
    Ook al is het kwartiers hout kan je zien dat de stroken redelijk dun zijn doordat ze geen knopen of imperfecties wou zien heb ik veel hout moeten weg laten, die hele plateau is er in opgegaan!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Bijzonder moeilijke klant???
    Met zo'n spuuglelijke tegelvloer zou zelfs eens kartonnen doos of dampende drol op de vloer een verbetering zijn

Maar zonder flauwekul, het ziet er netjes uit. Recht toe, recht aan, zonder franje.

ik denk dat dat de tegelvloer bij benchworks thuis is...lol
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Hehehe, smaken verschillen, en zo'n vloer heb als praktisch voordeel dat hij makkelijk schoon te houden is, handig als je bv huisdieren hebt
    Houterig mannekke

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Zeer mooie tafel en knap werk om dat uit 1 plaat te halen. Je kunt je afvragen of klanten die met een vergrootglas op zoek gaan naar imperfecties in houten meubels niet beter af zijn met staal en glas of andere kunstmatig geproduceerde produkten..............
    Over de tegelvloer valt trouwens nog te twisten. De prijskaartjes op de stoelen is toch echt "not done" .

Gr Ed

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    ik denk dat dat de tegelvloer bij benchworks thuis is...lol
    Nee hoor lol, het zijn buren van mijn vriendin. Ik zou zelf zo geen "perfecte" tafel willen, ik zie graag wat knopen en oneffenheden.
    De huisvrouw is een beetje obsessief maar het helpt toch om zo eens te werken.

De stoelen hebben ze de dag zelf nieuw gehaald, daarom zat het kaartje er nog op!

Het is een mooie tafel! Zijn de poten vol, of een samengelijmde koker?
    En de verbindingen? Maak je die met domino's of klasieke pen en gat?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Het is een mooie tafel! Zijn de poten vol, of een samengelijmde koker?
    En de verbindingen? Maak je die met domino's of klasieke pen en gat?
    Poten zijn vol uit één stuk, het zit in elkaar met een losse pen, de gaten heb ik geboord met de domino XL en daarna zelf eiken pennen gemaakt op maat van ongeveer 120mm lang en 60mm breed.

En dan te bedenken dat de meeste mensen die zo een gave tafel bezitten er als de bliksem een kleed over leggen zodat het hout nooit meer het daglicht mag zien.

wat een zeikerds als ze dit geen mooie tafel vinden!

Forum Rechten