essen schaaltje

joop1967

Actieve deelnemer
12 jun 2012
71
3
het groene hart
Hallo,
Eigenlijk vind ik mezelf helemaal niet goed genoeg om hier draaisels te plaatsen, maar dit hout vind ik zo mooi dat ik het niet kan laten.
Es, diameter 20,5 cm, hoogte 11,5 cm.
CIMG1141.jpg
CIMG1143.jpg
CIMG1142.jpg

Hier nog een van els, dit hout was te nat om te schuren dus is niet afgewerkt.

CIMG1144.jpg
CIMG1145.jpg
Groeten, Joop
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Als je vind dat je werk niet goed genoeg is om op het forum te zetten, is dat een verkeerde redenatie.
Plaatsen die foto,s, dan kan je opbouwende kritiek krijgen.
 

joop1967

Actieve deelnemer
12 jun 2012
71
3
het groene hart
Uhhmm ja de Haan, daar kun je wel eens gelijk in hebben, zal eens wat meer posten.
Owja dat essen schaaltje is afgewerkt met een mengsel van bijenwas en van die ikea mineral oil.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Joop1967,

Dat schaaltje is zeker goed genoeg om er foto's van te plaatsen.
En áls er al wat op aan te merken is krijg je hier opbouwend commentaar.

Ik vind het een leuk schaaltje, en slaap in Essen had ik nog niet eerder gezien.

Peter Melchior
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat ziet er goed uit !! Ik ben benieuwd hoe het schaaltjes uit els er uit komt te zien nadat je deze verder bewerkt hebt.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hallo Joop.
Ik ben ook nog lang geen oude rot in de draaiwereld.
Ik draaide voorheen wel eens een paar kastpoten voor mijn zelfgemaakte meubels.
Als ik tijd over had draaide ik ook wel een kandelaar, schaaltje, bord en fruitschaal.
Maar nu ik binnenkort met vroegpensioen ga wil ik meer tijd gaan besteden aan het houtdraaien.
Op mijn zoektocht naar informatie heb ik dit forum gevonden en doordat mensen foto's plaatsen doe ik veel inspiratie en iedeën op.
Dus wat mij betreft, laat zien wat je draait.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Joop als je dit niet goed genoeg vind dan zien we graag tegemoet war je wel goed vind. Laat tot die tijd dan maar het ""mindere" werk zien. Ik vind het heel netjes.
 

ernst

Actieve deelnemer
gewoon je werk laten zien.
waardering is er altijd , commentaar is er altijd.
sta open voor het positieve , gebruik het negatieve voor ( zie mijn onderschrift)
ik heb respect voor je werk.
draai sinds korte tijd wat maar dat is nog niet zo makkelijk als iedereen denkt.
wanneer ik op deze manier kan draaien post ik met veel plezier foto's
voorlopig houdt ik mij bezig met boeren timmer en draaiwerk.
Foto0101.jpg
 
Laatst bewerkt:

joop1967

Actieve deelnemer
12 jun 2012
71
3
het groene hart
Hartelijk dank voor de positieve reacties, fijn om te lezen.
@ Rick: ik weet nog niet of ik dat schaaltje van els nog verder afwerk, heb het voetje er al afgedraaid (niet zo slim he).
@ René: schalen met natuurlijke rand draai ik altijd in 1 keer nat, de vervorming neem ik voor lief (hoort er een beetje bij vind ik eigenlijk).
Wat erg opviel was dat het essen heel veel droger was dan het elzenhout, terwijl de bomen dezelfde dag omgegaan zijn, een paar dagen voor het draaien.
Van de andere helften van de stukjes stam heb ik gewone schaaltjes gedraaid zonder natuurrand dus, deze heb ik wel dikker gedraaid en liggen te drogen.
groeten, joop
 

ernst

Actieve deelnemer
joop ben blij dat je wat vindt.
wil er nu even geen meer maken.
de laatste week voor de sinterklaas 50 bij het postkantoor gebracht en net zoveel bij huis verkocht.
wil nu weer wat anders bedenken.
 

WR1944

Oud hout
Om wat afleidende elementen in de omgeving van het onderwerp te elimineren kan je wat strakker de foto kaderen. Met de meeste foto-bewerk-programma's kan je een rechthoek om je onderwerp trekken waarna de rest weggesneden kan worden.
Ik gebruik dit vaak omdat ik meestal in een erg rommelige omgeving fotografeer. :D
Maar als je een statiefoto van je werkstuk wilt maken is een plaat karton achter het voorwerp dat 90 graden omsluit met een soepele bocht van horizontaal naar verticaal een goed idee. Eventueel één of twee lampen voor een evenwichtige lichtverdeling maakt het dan nog echter.
 
Laatst bewerkt:

joop1967

Actieve deelnemer
12 jun 2012
71
3
het groene hart
@Nico Oosthoek en WR1944,
Ik ben zeker geen fotograaf, maar heb ergens nog wel een kastje wat wit van binnen is met 6x 18w tl verlichting erin van m'n vorige hobby.
Momenteel zitten er buizen in van 6500K, maar er zou ook een wat warmer kleurtje in kunnen, wat is jullie mening hierover om een zo realistisch
mogelijk beeld te krijgen?
groeten, joop
 

WR1944

Oud hout
Met de meeste gratis fotobewerkingsprogramma's kan je de kleuren en contrasten aardig beinvloeden. Ik gebruik Irfanview en dat is voor mij goed genoeg. Een bureaulamp of een werklamp is al een aardige lichtbron, daar hoef je geen extreme trucs voor uit te halen. Je kan ook nog een simpel reflectiescherm maken van een vel wit papier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.