Tafelblad + bevestiging ervan

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi,

Kan ik de werkwijze van "hout verbreden" toepassen bij larix (nieuw steigerhout)?

Dus, alles planken rechtstreeks aan elkaar lijmen? Ik zou nl graag een tafelblad willen zonder openingen tussen de planken.

Tevens wil ik deze graag monteren op een blokpoot, maar ik weet niet hoe.

Alvast bedankt voor de hulp!!!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als het hout gedroogd is mag dat geen problemen opleveren. Natuurlijk wel met de jaarringen om en om leggen tegen het kromtrekken.
Ook zul je de tegen mekaar te lijmen delen moeten vlakken, zodat je een sterke en mooie verlijming krijgt...

Voor het onderstel moet er hier info genoeg te vinden zijn op het forum, doe maar eens een zoekopdracht;-).

Succes ermee!
Steven
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hallo Steven,

Bedankt voor de reactie.

Ik ben al de hele middag aan het zoeken hoe ik het tafelblad kan bevestigen op en blokpoot, maar het enige dat ik gevonden heb is de bevestiging met bladwervels.

Aangezien het een vierkante tafel van 2 op 2 m moet worden lijken de bladwervels mij niet stevig genoeg.
Ik zou deze stevig moeten kunnen vastmaken aan de blokpoot zodat deze niet kantelt, maar kan geen oplossing vinden.

Mvg
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Eigenlijk moet je een regelwerk voorzien om je poten met mekaar te verbinden en het blad van doorhangen te vrijwaren.
Zoiets is relatief eenvoudig en geeft je een veel stabielere en sterkere constructie.
Kijk hier eens: http://www.woodworking.nl/showthread.php?4969-Landelijke-tafel&highlight=onderstel+tafel

Als je 'onderstel tafel' of tafelblad bevestigen' intikt in de zoekfunctie hier komen er nog wel bruikbare dingen uit hoor.

Groeten,
Steven
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Bedankt voor de link.

Ik heb verschillende gevonden, maar geen die een oplossing bieden voor een blokpoot.
Het wordt een tafel gelijk de onderstaande, maar hoe bevestig ik het blad op de poot?

blokpoot.jpg
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Je zou in google eens kunnen zoeken op "turnbuttons". Dat is een klassieke methode om tafelbladen stevig te bevestigen aan een onderstel, waarbij rekening wordt gehouden met het werken van het blad. Ik weet hier overigens de Nederlandse benaming niet voor.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi Ironmikie,

Bedankt voor de tip, die kende ik nog niet.
Ik twijfel er wel aan of deze sterk genoeg zijn?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ah, ik dacht dat je het gewoon over zware (geblokte) poten had;-).

Als het gewicht van het blad zwaar genoeg is moeten drevels wel volstaan hoor!
Wat je ook zou kunnen doen is langs de binnenkant van de poot hoekijzertjes te schroeven, en die aan de onderkant van het blad schroeven.
Eventueel nog wat deuvels erin voor de sterkte, dan zou het goed moeten zijn.

De eenvoudigste oplossing is meestal de beste;-).

Groeten,
Steven
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Dag Steven,

Ik was ook aan het denken aan drevels, maar dan kan het blad niet meer in zijn geheel werken. Ik ga nl het blad verlijmen tot een geheel ( hout verbreden ).
Ik wil ook het liefst niet werken met metaal (uiteraard indien mogelijk )
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dan kan je werken met blokjes in een groef, door de groef krijgt het hout nog de gelegenheid om te werken.

schets blokjes tafel.jpg

Natuurlijk zijn de schroeven nog van metaal, maar daar heb ik niet echt een alternatief voor;-).

Je kan eventueel een paar deuvels in één van de zijkanten (lengterichting) van het blad bevestigen, zodat het makkelijker te
positioneren is. In de lengte werkt het hout ook wel een heel klein beetje, maar da's te verwaarlozen.

In plaats van de afzonderlijke uitsparingen in de regel (bij jou in je blok dus) kan je gewoon een groef frezen, dat kan geen kwaad, en is sneller en makkelijker.

Succes!

Steven
 
Laatst bewerkt:

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi Steven,

Dat lijkt al sterk op een oplossing.
Daar ga ik mij eens in verdiepen.

Hartelijk dank voor het meedenken!:D
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Dit zijn de turnbuttons waar ik het over had. Bedankt Steven voor de tekening. Dit is absoluut sterk genoeg hoor.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hallo,

Zelf was ik aan het denken om 4 balken van 5cm aan de 4 zijden van de poot te bevestigen, telkens tot in de helft ingesneden zodat ze mooi in elkaar vallen.
Op de bijgevoegde tekening zijn echter maar 2 getekend.

wat denken jullie hiervan ? Ik ga dus eerst het tafelblad verlijmen tot 1 stuk. Ook ga ik groeven van 0,5cm in de lengte snijden, dit om kromtrekken aan de lange kant te voorkomen. Of is dit niet nodig? De planken ga ik ook met lamellen en lijm bevestigen.

tekening tafelblad.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.