Kity

PBT

Actieve deelnemer
mijn scheppach hm1 is 2800 watt en je hoort dat hij moeite heeft met een afname van 2mm in vuren hout 7cm breed.....

edit: dit was met niet al te scherpe messen, messen waren wel nog scherp, maar niet meer net geslepen scherp (beetje moeitlijk uit te drukken)
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Het is een prima machine met genoeg vermogen om bijv. eiken en notenhout te schaven.
Voor een vlakvandikte bank is hij zeer handig in gebruik omdat het omstellen snel en eenvoudig gaat.
Ik heb er jaren één in mijn bezit gehad, tot ik een pallet eiken kocht met planken van 30 tot 40 cm breed. Toen heb ik de machine maar omgeruild met een zware brede vlak- vandiktebank, omdat ik het doorzagen van die mooie panelen niet over mijn hart kon verkrijgen:)
Eigenlijk heb ik achteraf wel een beetje spijt van de omruil.
Voor die brede planken is de nieuwe machine perfect, en ook het schaafresultaat is beter dan dat van de Kity. Maar in de praktijk schaaf ik meer kleiner spul. Ik merk ook dat ik vaak aan het ombouwen ben en dan was die Kity toch wel verdraait handig en snel. Het vandikte deel van de Kity voert het hout ook best vlot door. Daardoor kun je best snel werken.
Ik vond de Kity ook beter en praktischer dan de Elektra Beckum (26 cm schaafbreedte) machine die ik daarvoor had.
De langgatboor op deze machine ken ik niet. Die lijkt me wel een beetje aan de lichte kant.
De prijs is naar mijn idee laag. In mijn herinnering heb ik er destijds ongeveer het dubbele betaald, en bij de omruil kreeg ik iets meer terug dan waar de machine nu voor aangeboden wordt (excl. langgatboor).
Ik weet alleen niet zeker of de kwaliteit van de Kity van nu gelijk is aan die van 10 -15 jaar geleden. Destijds werden ze in Frankrijk gemaakt. Nu komen ze volgens mij uit het verre Oosten.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De prijs ligt laag omdat dit toestel als Promo van de Maand wordt weergegeven bij de firma die het te koop aanbied.

Zelf ben ik maar een amateur-houtbewerker die elke avond, of toch zo veel mogelijk in mn atelier rondhangt. ;)
Bij deze promo hoort ook de langgatboor (hoewel ik dit niet veel nodig heb, maar toch een leuk extraatje :p)

Ik ben wel heel dringend op zoek naar een vlak-vandikte. Mocht iemand nog een goed voorstel hebben voor een SEMI-PROFESSIONELE machine, graag jullie reacties!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.