Iemand tips voor het vervoer van zware machines?

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Forumleden,

Ik weet niet of jullie je het nog herinneren, maar een tijdje geleden schreef ToonBoog over een werkplaatsinrichting die te koop was en nu heb ik de zaagtafel en vlak/vandiktebank gekocht. Het vervoer van Groningen naar Appingedam en het op- en afladen heb ik wel geregeld, maar de machines moeten ook nog naar de straat. Nu zit ik eraan te denken om ze met een demontabele portaalkraan en een takel op te tillen, op een stevige pallet te zetten en ze dan met een pompwagen te vervoeren. Is dat een goed (of heel erg naief) idee en heeft iemand hier ervaring mee en kan die tips geven? Heeft iemand ervaring met het demonteren van de roltafel? Ik denk dat ik hier zelf ook wel uitkom, maar als iemand anders het wiel al heeft uitgevonden dan zou ik graag voorkomen dat ik het nog eens over moet doen....

Groeten en alvast bedankt,

Hans
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Hans
Een dubbel as aanhanger kan best wel een aardig gewicht aan. Kijk maar eens bij de verhuurders daarvan.Hg Hugo
 

tuoh

Oud hout
Je idee om met een mobiel hefportaal en pompwagen te werken is een goede werkwijze. Als je ook kan beschikken over een paar zware Europaletten om de machines op te plaatsen ga je geen problemen ondervinden bij de verhuis. Op deze manier heb ik al ettelijke zware machines verhuist.
Natuurlijk ook een kettingtakel met voldoende hijscapaciteit meenemen plus een stel geschikte hijsbanden. Rekening houden met de max. hefhoogte van het portaal, de hijsbanden mogen dus niet te lang zijn. Ik heb ook altijd "D"- of harp sluitingen bij, die maken het mogelijk om te lange hijsbanden korter aan te slaan.

Het gebruik van een pompwagen vereist wel een gladde ondergrond met voldoende draagvermogen, de wielen mogen er niet doorzakken. Als er twijfel is neem ik altijd een paar (multiplex) platen van 12mm mee, dat geeft een prima ondergrond om op te rijden met de pompwagen.


Succes met de verhuis,


André
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hallo Hugo,

De aanhanger is het probleem niet; het zit hem echt in het vervoer binnen de werkplaats, maar de opmerkingen van André geven me wel het idee dat ik op het goed pad zit. Ik was hoe dan ook van plan de verhuizing vast te leggen en tzt op het forum te zetten.

Groeten

Hans
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Vergeet ook het aanbod van Wupsie niet.
Die heeft geloof ik ervaring met zulke machines en woont in Groningen.
Misschien kan hij iets nuttigs betekenen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Vergeet ook het aanbod van Wupsie niet.
Die heeft geloof ik ervaring met zulke machines en woont in Groningen.
Misschien kan hij iets nuttigs betekenen.

Helaas beschik ik niet over de middellen om dergelijke zware machines te verplaatsen, mijn aanbod behepte het elektrisch afkoppelen van de machines.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste allemaal,

Het loskoppelen lukt me wel, en ik zal eens kijken wat Boels etc. allemaal verhuurt.

Groeten,

Hans
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Klein potkrikje en wat heftruck balkjes kan ook handig zijn. Daarnaast een of twee palletwagens, ligt een beetje aan de grote van de machines. Boel eenzijdig opkrikken en dan balkje er onder. Andere zijde omhoog en dan nog een balkje er onder. Als je een dorpel over moet is een tweede juist handig om het gewicht aan de andere zijde over te nemen.
Die oude machines zijn meestal van die lompen gegoten staal waar geen torsie in te krijgen is. Het is ook een kwestie van ter plaatse oordelen hoe je het aanpakt.

Maak foto van de elektrische aansluitingen voordat je de boel los koppelt. Soms is er in het verleden zo geklooid dat alle logica ontbreekt in kleuren en aansluitingen. Dus ook foto's met een spanning zoeker waar de plussen zitten. Handig is dan tablet (fototoestel) dat je ter plaatse aantekeningen kan maken in de foto's

Misschien heeft Boels wel heavy duty hondjes met afstandbediening en kan je van afstand gaan toekijken. Zorg ook voor veel hijsbanden, stroppen, karton, uitvulspul, dekens en dergelijke. Op de een of andere manier kom je altijd te kort. :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Bedenk me net het allerbelangrijkste zijn hardhouten wiggen. Hele smalle om te kijken of de boel los staat.

En gewoon doen dan komt het vast allemaal goed. Als je maar met een paar blijft nadenken en oog houd voor de veiligheid. Met al die massa is het geen kattepis.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
In plaats van een portaal kraan zou ik een paar machine krikken gebruiken. (zie voorbeeld hieronder) Voorzichtig de machine heffen en op klossen. Daarna bij voorkeur met machine rollers de machine verplaatsen. Een pallet wagen kan ook, maar hoe breder het spoor, hoe stabieler het transport. Op deze manier verplaatsen we overal ter wereld onze machines. Dit materiaal is te huur bij de gemiddelde gereedschapverhuurder

(Tip van André is overigens aan te raden!)

201008161559560531.jpg


UrethaneRollerDollies.png
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Mannen,

Hartelijk dank voor de vele tips en die machinekrikken had ik nog niet gezien; ga ik mee aan de slag. Alles wordt goed gefotografeerd en zo voor het nageslacht en dit forum bewaard!

Hartelijke groet,

Hans
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ooh ja, ik ben bekend met de (on)logica van oudere elektrische installaties. In onze boerderij was een grijze draad (oude codering) soms aarde en soms fase. Houdt het leven spannend, zullen we maar zeggen ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.