Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Iemand tips voor het vervoer van zware machines?

Beste Forumleden,

Ik weet niet of jullie je het nog herinneren, maar een tijdje geleden schreef ToonBoog over een werkplaatsinrichting die te koop was en nu heb ik de zaagtafel en vlak/vandiktebank gekocht. Het vervoer van Groningen naar Appingedam en het op- en afladen heb ik wel geregeld, maar de machines moeten ook nog naar de straat. Nu zit ik eraan te denken om ze met een demontabele portaalkraan en een takel op te tillen, op een stevige pallet te zetten en ze dan met een pompwagen te vervoeren. Is dat een goed (of heel erg naief) idee en heeft iemand hier ervaring mee en kan die tips geven? Heeft iemand ervaring met het demonteren van de roltafel? Ik denk dat ik hier zelf ook wel uitkom, maar als iemand anders het wiel al heeft uitgevonden dan zou ik graag voorkomen dat ik het nog eens over moet doen....

Groeten en alvast bedankt,

Hans

evt met een kleine vorklift?

Hallo Hans
    Een dubbel as aanhanger kan best wel een aardig gewicht aan. Kijk maar eens bij de verhuurders daarvan.Hg Hugo

Je idee om met een mobiel hefportaal en pompwagen te werken is een goede werkwijze. Als je ook kan beschikken over een paar zware Europaletten om de machines op te plaatsen ga je geen problemen ondervinden bij de verhuis. Op deze manier heb ik al ettelijke zware machines verhuist.
    Natuurlijk ook een kettingtakel met voldoende hijscapaciteit meenemen plus een stel geschikte hijsbanden. Rekening houden met de max. hefhoogte van het portaal, de hijsbanden mogen dus niet te lang zijn. Ik heb ook altijd "D"- of harp sluitingen bij, die maken het mogelijk om te lange hijsbanden korter aan te slaan.

Het gebruik van een pompwagen vereist wel een gladde ondergrond met voldoende draagvermogen, de wielen mogen er niet doorzakken. Als er twijfel is neem ik altijd een paar (multiplex) platen van 12mm mee, dat geeft een prima ondergrond om op te rijden met de pompwagen.

Succes met de verhuis,

André

Hallo Hugo,

De aanhanger is het probleem niet; het zit hem echt in het vervoer binnen de werkplaats, maar de opmerkingen van André geven me wel het idee dat ik op het goed pad zit. Ik was hoe dan ook van plan de verhuizing vast te leggen en tzt op het forum te zetten.

Groeten

Hans

Vergeet ook het aanbod van Wupsie niet.
    Die heeft geloof ik ervaring met zulke machines en woont in Groningen.
    Misschien kan hij iets nuttigs betekenen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toonboog Bekijk Berichten
    Vergeet ook het aanbod van Wupsie niet.
    Die heeft geloof ik ervaring met zulke machines en woont in Groningen.
    Misschien kan hij iets nuttigs betekenen.
    Helaas beschik ik niet over de middellen om dergelijke zware machines te verplaatsen, mijn aanbod behepte het elektrisch afkoppelen van de machines.
    Houterig mannekke

Oké, sorry Wupsie.

Afhankelijk van de maat en het gewicht van de machines is een motorkraan kleiner en dus goedkoper te huur dan een portaalkraan, denk ik.

Beste allemaal,

Het loskoppelen lukt me wel, en ik zal eens kijken wat Boels etc. allemaal verhuurt.

Groeten,

Hans

Forum Rechten