' vieze schuurbanden

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo

ik maak regelmatig gebruikt van mijn schijfschuurmachine en mijn bandschuurmachine. nu vind ik dat de banden erg kort meegaan. het schuurpapier"loopt"erg snel vol met rommel.

wie heeft hier ook ervaring mee en heeft tips om dit te voorkomen of om dit weg te halen?

bvd

rick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voorkomen is beter dan genezen, dus een goede afzuiging, niet te hard drukken, bandsnelheid niet te hoog om warmtevorming te voorkomen. Daarnaast zijn er van die kunststofstaven te koop om je schuurbanden mee te reinigen, maar een stijf opgerolden plastic wegwerptas werkt ook prima.

jaap
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
1
Voor het schoonmaken van schuurbanden bestaat speciaal spul .
Dat is ook een soort kunststof, dus de strak opgerolde plastic zak van Jaap zou ook wel eens kunnen werken. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan71

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Ook verschillende korrelgroftes nemen voor verschillend werk, niet met een P200 flink hout wegnemen dat werkt niet. Oftewel getrapt werken P60, P80, P100 en daarboven werk ik liever met een normale schuurmachine of de hand. Eigenlijk zou een soort van harde borstel die aangesloten is op een stofzuiger ook ideaal zijn om tussen het schuren door even schoon te vegen.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Rick, ik heb in mijn werkzame leven, al weer 8 jaar geleden, breedbandschuurmachines ontwikkeld voor hout en metaal.
Deze banden werden met oscillerende nozzles met perslucht schoongeblazen op de plaats waar de schuurband de omlooprol passeerde op korte afstand van de schuurband en het houtstof werd direct afgezogen om zodoende de schuurband te blijven gebruiken.
Moeilijk te verwezenlijken op zo'n bandschuurmachientje, of je moet perslucht ter beschikking hebben. Schoonborstelen met een harde borstel wil ook wel helpen op een draaiende schuurband.
Ad
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Hoi Rick,

of je koopt dit, dan heb je hem ook weer snel schoon.
$5,99 weet je alles, stikje er over en schoon je schuurpapier.

46987-01-200.jpg


Groetjes Schummie.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
schummie, bedankt gozer!!
ik heb nu meerdere mensen over een plastic stick gehoord. dat wordt dus een plastic staafje. zou dit een speciaal kunststof zijn of zou ieder soort kunnen??
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
anette,

bedankt voor de info. ik heb al veel gehoord over de site die je vermelde. zij verkopen meer dingen die ik nu elders duurder koop, toch maar eens serieus gan kijken naar de verzendkosten
groetjes

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum,

ik was vandaag bij die mooie winkel in arnhem en daar een plastic stick gekocht. dit werkt inderdaad super!! allemaal bedankt voor de info!!!!

rick
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
rickkoorman zei:
ik heb nu meerdere mensen over een plastic stick gehoord. dat wordt dus een plastic staafje.


hoi Rick

Het bewuste staafje is nu nieuw in het assortiment van Dick (http://www.dick.biz) art.nr. 707431 voor € 6.90 :idea:

Geurt



-----------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer--------------
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.