Specifieke gesmede bijtels en gutsen

Beste lezers,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Johan van Zanten en kom uit Eemnes. Ik studeer werktuigbouwkunde en heb een smederij waar ik voornamelijk damast koksmessen smeed. Naast de koksmessen denk ik er over ook bijtels en gutsen te smeden. Ik vind kwaliteits handgereedschappen ontzettend mooi.

Ik probeer eigenlijk te achterhalen op dit forum, of er vraag naar specifieke bijtels, gutsen en ander gereedschap is. Ik ben smid, geen houtman, maar ik kan me voorstellen dat bij bepaalde houtdraai projecten bijvoorbeeld je nét die ene bijtel in een specifieke vorm nodig hebt, met een bepaalde geometrie, wighoek en dergelijke, die niet in de handel te krijgen is. Dit lijken me dan gave projectjes om te doen.

Mijn koksmessen werk is te zien op http://www.koksmes.net

Groeten,

Johan

koksmesvanzanten220nova.jpg
 

kodama

Actieve deelnemer
Johan,
Je zal hier ongetwijfeld potentiele klanten vinden. Mijn interesse is alvast gewekt.
Kan je ook gelamineerde beitels smeden? Vroeger werden er goede beitels gesmeed van zachter smeedijzer en harder staal voor de snede. Deze zijn daardoor ook erg gemakkelijk te scherpen.
 
Laatst bewerkt:
Ja prachtig die gelamineerde bijtels, die kan ik ook smeden. Ik heb wel er wel is over nagedacht, maar aan dat slijp voordeel had ik nog niet gedacht. Het lijkt mij voornamelijk te doen om het volgende, op een bijtel sla je natuurlijk ook, en misschien soms ook niet helemaal rechtlijnig, en als je dan een gehard (en brosse) bijtel van een monostaal hebt zou deze gemakkelijker kunnen breken. Nu is dit ook op te lossen door de schacht van de bijtel voor het grootste deel langer te ontlaten of de hele bijtel maar deels te harden, maar zo'n constructie met zacht/hard staal is natuurlijk nog mooier. Dan kun je ook net zo diep je bijtel door blijven slijpen als je wilt en je behoudt een scherpe snede. En je kunt een mooi koolstof verschil zien op de snede.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dit is echt wel héél mooi werk. Ik ben er jammer genoeg nog niet aan toe om met speciaal op maat gemaakt gereedschap te werken laat staan het nodig te hebben. Ik heb op het web al wel eens bijtels in Damast tegengekomen en ik denk dat ik het niet over m'n hart zou krijgen om ze te gebruiken, laat staan erop te kloppen. :) Nu vind ik wel dat gereedschap dient om gebruikt te worden, ik ben dus niet op zoek naar "pronk"gereedschap.
Hoedje af voor de website, echt klasse, ik heb hem helemaal doorgestruind, het is duidelijk dat de smid een IT-verleden heeft.
Eerlijk gezegd ben ik meer geïnteresseerd in zo'n koksmes, dat is nog zacht uitgedrukt, ik zou er doodgraag zo één hebben. Maar dan wel om dagelijks exclusief te gebruiken, mevrouw moet het dan maar met Zwilling-Henkels doen :p
Hoeveel zou zo'n een mes moeten kosten en wat is de leveringstijd?
Groetjes,
Pascal
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Beste lezers,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Johan van Zanten en kom uit Eemnes. Ik studeer werktuigbouwkunde en heb een smederij waar ik voornamelijk damast koksmessen smeed.

Mooi hoor! Ik wil niet weten wat die messen kosten...

Even een noot - op je website beschrijf je hoe een pattern-welded billet gemaakt wordt, en dat dat proces een damast-patroon oplevert. 'Echt' damast (het damascener staal dat in de middeleeuwen, zo tot de 18e eeuw in Damascus en omstreken gemaakt werd) werd, hoewel het wel dit soort patronen (kan) vertoont(en), niet door pattern-welding gemaakt. De theorie die op dit moment opgang doet is dat damascener staal gemaakt werdt uit een 'Wootz' kroesstaal uit India dat van nature zoveel carbides en sporenelementen bevatte dat het automagisch dit soort patronen opleverde bij smeden - en overigens ook de 'standaard' bij damascener staal behorende superieure materiaal-eigenschappen...
 
@kodama, geef maar een sein als je wat in gedachten hebt. Ik ben benieuwd!

@Juriaan, bedankt voor de link en tip!

@Pascal, bedankt voor het compliment! Ik heb inderdaad een IT achtergrond, dat heb je goed gezien ;-) Je mening over gereedschap deel ik wel. Bij messen is het toch eerder zo dat ze een troetelkindje worden en de vitrine in gaan. Buiten de custom highend messen om wil ik ook een lijn gaan maken die wat grover en goedkoper is. Toch zullen het hele dunne slicers worden. Waarschijnlijk ga ik ze smeden van AEB-L. Dat is een staalsoort die roestvast is, maar qua snijcapaciteit en slijpgemak toch heel dicht in de buurt komt van een carbonstaal als 52100. Ik gebruik nu de damast Van Zanten 220 een tijdje in de keuken en dat is elke keer weer een genot. Prachtig hoe dat mes door van alles heen glijdt. Ik zal je even een PB sturen over de prijzen.

@henkverhaar, Tsja als je historisch gezien correct wilt zijn wordt het wat ingewikkeld. Ik en veel andere smeden noemen het beroemde staal uit ingots; woots of bulat. Voor het gemak noemen we patroon geweld staal damast.

Die damasteel patronen komen qua esthetiek niet in de buurt van traditioneel gesmeed damast. Het contrast is laag, de lijnen zijn niet scherp en ik heb nog nooit een spannend patroon gezien.

Nog even over bijtels en dergelijke, komt het misschien voor dat tijdens draai klussen of hout snij klussen een bepaalde profiel bijtel nodig is? Of tijdens het draaien van kommen en bijtel met een hele bijzondere vorm? Daar zoek ik het eerlijk gezegd een beetje, ik vind het alleen lastig in te schatten of het voorkomt, of dat er altijd wel een oplossing is met bestaand gereedschap.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nog even over bijtels en dergelijke, komt het misschien voor dat tijdens draai klussen of hout snij klussen een bepaalde profiel bijtel nodig is? Of tijdens het draaien van kommen en bijtel met een hele bijzondere vorm? Daar zoek ik het eerlijk gezegd een beetje, ik vind het alleen lastig in te schatten of het voorkomt, of dat er altijd wel een oplossing is met bestaand gereedschap.


Als ik de termen als volgt definieer: profiel is de dwarsdoorsnede over de lengte en slijpvorm is de vorm van de punt, dan heb ik als houtdraaier een aantal beitels met hetzelfde profiel maar een andere slijpvorm. Ik heb dus een aantal beitels die identiek hier binnen kwamen en waarbij de ene een wat spitsere slijpvorm heeft en de andere een wat stomper.

Er zijn wel bijzondere vormen, zoals de beitels waar je ringen mee kunt uitdraaien, of de speciale beitels waarmee ze in het Ertsgebergte naaldboompjes van halfdroog lindenhout draaien.

Over het algemeen zijn de vernieuwingen bij het houtdraaien volgens mij meer de staalsoort en allerlei beitels met hardmetalen snijplaatjes, op dit moment.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.