Afkortzaag Makita LS1018BL

kluppel74

Nieuw lid
22 jun 2012
8
0
Mijn afkortzaag is overleden en omdat ik deze veel gebruik(te) zoek ik een nieuwe. Ik zit te denken aan een Makita LS1018BL.

ls1018l.jpg
Heeft iemand zo'n ding en zo ja, hoe bevalt hij?
 

MartinT

Nieuw lid
13 nov 2012
10
0
Heb geen Makita, maar wel 1 met ook zo'n zakje bovenop, en vindt die stof afzuiging een lachertje. (ik bedoel als je dus het zakje eraf haalt en een stofzuiger erop zet...Het meeste gaat eronderlangs)
De eerste zaag met behoorlijke stofafzuiging die ik gezien heb is de Dewalt DW780XPS, maar ja die is dan ook meer dan 2x zo duur. (Wat belachelijk frustrerend is gezien het feit dat ie in de US voor onder de $600 aangeboden wordt. (Dus de prijs van deze Makita hier!)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik zeg altijd maar alle waar naar zijn geld. Niet dat de makita goedkoop is. Maar bij de zaag op de bovenstaande afbeelding is het palletje om de bescherm kap te ontgrendelen zo slap, dat die zo afbreekt. als je een zaag zoekt met goede afzuiging en kwaliteit zou ik voor een festool kapex, of een wat duurdere dewalt gaan. Dat zijn over het algemeen ook goede machines.
 

kluppel74

Nieuw lid
22 jun 2012
8
0
Deze zaag zou de opvolger zijn van de alom gewaardeerde LS1013. Ik weet dat de stofafzuiging niet geweldig is maar ik heb elders gelezen dat Makita afkortzagen qua zaag-eigenschapen zeer goed presteren, beter dan bv duurdere DeWalts die niet bijzonder nauwkeurig waren.
Bedankt voor de opmerking van het plastic palletje. Ik zal de zaag eens in het echt gaan bekijken, jammer dat ik geen referenties krijg van iemand met persoonlijke ervaring.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Makita

Ik heb de oude ls 1013 en moet zeggen dat ik tevreden ben met makita. Het enigste wat ik er af heb gehaalT is de zaagbeveileGing.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vorig jaar was ik ook op zoek naar een betere afkortzaag. Ik had een grote Ferm, die het op zich prima deed, maar niet nauwkeurig was. En ik wilde er een bruikbare laser op. Bij Kruis aan een aantal machines gesnuffeld en op internet gestruind naar reviews e.d. tot de conclusie gekomen dat ik toch een kapex wilde. Anders werd het een blauwe Bosch. Zo'n Makita is handig als je hem veel verplaatst, want hij is lekker licht. Maar nauwkeurig is tie niet en ik vind het ook niet degelijk aanvoelen. Eigenlijk heeft de Ferm nog de beste prijs/kwaliteit verhouding. Je krijgt bij Makita, Bosch, enz. maar weinig nauwkeurigheid extra (zaag, schaalverdeling, laser), terwijl de prijs wel flink omhoog gaat.

De kapex heb ik tweedehands gekocht. Nog steeds veel geld, maar het zeker wel waard.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zeg altijd maar alle waar naar zijn geld. Niet dat de makita goedkoop is. Maar bij de zaag op de bovenstaande afbeelding is het palletje om de bescherm kap te ontgrendelen zo slap, dat die zo afbreekt. als je een zaag zoekt met goede afzuiging en kwaliteit zou ik voor een festool kapex, of een wat duurdere dewalt gaan. Dat zijn over het algemeen ook goede machines.

Kluppel74 beginy hier over een zaag van 447, die Kapex kost 1000,- euro meer.
Ga je de zaag proffesioneel gebruiken, of voor regelmatige hobby werkzaam heden?

Ik zag dat Makita er 4 jaar garantie op geeft, dus dan zou ik me niet drukmaken om een palletje.
Die stofzakken doen niet zo veel, vaak blazen ze ook fijnstof er doorheen, stofzuiger is beter, een simpele Starmix zuiger doet al heel wat meer.

Bij sommige dealers kun je een demonstatie krijgen door de Makita service bus, of doormiddel van een demo machine bij hun, misschien is dat een idee?
Ik vind toch altijd met machines die je nog niet gebruikt hebt, het een beetje blind een machine kopen is.

Bij Kroon in Groningen heb ik eens een demo gehad van de vandiktebank, was perfect geregeld door hun, binnen een week.

En bij de Koning in Roden, kun je ook veel machines testen.

Maar ik kan bij jou niet zien in welke woonplaats of provincie je woont.

Wat voor diktes zaag je voornamelijk op een afkortzaag?
 
Laatst bewerkt:

kluppel74

Nieuw lid
22 jun 2012
8
0
@Zweihaak; Ik woon in (Belgisch) Limburg op de grens (ben een zogenaamde NederBelg) en ik heb met m'n huidige Atika zaag vanalles gezaagd. Er zit op deze Atika een 255mm blad op en ik wil eigenlijk niet kleiner gaan aangezien ik soms een balk wil afkorten.

In reviews, van voornamelijk amerikaanse gebruikers, lees ik dat de voorganger de LS1013 als erg nauwkeurig wordt beoordeeld. Daardoor werd ik getriggered dat dit misschien een zaag zou zijn met een zeer goede prijs/prestatieverhouding.

Ik maak eigenlijk vanalles, ik ben nu bezig met een nieuwe keuken, maar ik heb ook de trap in m'n huis gemaakt de binnendeuren en buitendeuren.
CIMG1923 (Small).JPG


Ik heb nog een Felder BF6-31 met roltafel ter beschikking maar vaak is het me teveel werk deze op te bouwen voor een kleine klus. Vervolgens was de Atika zaag niet nauwkeurig genoeg en dat zou ik graag beter zien in de toekomst. Met een Festool is dit opgelost maar ik had goede hoop dat de Makita ook nauwkeurig genoeg zou zijn.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ga je voor het echte secure werk de afkortzaag gebruiken, of doe je dat met de Felder? Ik heb ook een Atika, gebruik dat ding alleen voor ruw werk, heb er alle vertrouwen in dat de Makita secuurder is:)
De nauwkeurigheid van afkortzagen valt mij altijd tegen, ben al blij als je met zo'n ding beleglatten ed in 1 keer goed kunt zagen, als ik er ooit 1 koop voor echt nauwkeurig werk dan wordt het de Kapex, maar dat is ook een antwoord waar je niks aan hebt:) Wij hebben ook een makita LH 1200 FL, zo'n combiding waarmee je kunt schulpen (boventafel) en afkorten en dat is gewoon een goede machine, maar voor grote sierlijsten ed ongeschikt, maar als je op een zolder ofzo aan het timmeren bent een prima ding. Denk dat dat ook voor de door jouw bedoelde Makita geldt, een goed ding voor allerlei timmerwerk, het is maar net wat je er van verwacht.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Als je zegt dat je je met je atika ook aardig kon redden. Is de makita al een sprong omhoog maar het hangt er dus gewoon van af wat voor werk/hobby je het meest doet. Als je meer keukens (ziet er trouwens super uit) en meubels doet zou ik toch de kapex adviseren. Doe je wat meer dingen voor buiten schuttingen ed. Dan kan je het prima af met de makita. De makita kan ook wel keukens aan alleen is mijn ervaring met wat goedkopere zagen dat er na verloop van tijd wat speling hier en daar komt. Maar als je die tolerantie hebt is de makita een prima keus.

http://www.toolsxl.nl/dewalt-dw712-dewalt-dw712-afkortzaag-216-mm-1600-watt-electronic-p-227.html

En leuke middenklasser tussen de kapex en de makita. Mijn personlijke ervaring met deze zaag zijn goed op de stofafzuiging na.
 

tuoh

Oud hout
Een paar weken geleden een Makita LS0714FLB aangekocht voor onze vereniging. De eerste vereiste was een handzame machine, niet te zwaar in gewicht en makkelijk verplaatsbaar. Als de machine dan ook nog eens mooi haaks mocht zagen was het helemaal top:D

Nu, na enkele weken noeste arbeid met de machine kan ik melden dat het spul loepzuiver zaagt, gecontroleerd op een zaagsnede van 300mm. alle ingestelde hoeken kloppen als een bus. Je krijgt veel machine voor je geld, het is zonder meer een topper.
Waar je bij Makita wel voor moet oppassen zijn de instapmodellen, die zijn merkelijk goedkoper dan de daaropvolgende reeks machines. Die instapmodellen worden in China gebouwd, de rest komt uit Japan. Die instapmodellen laten serieuze steken vallen bij de instellingen, ze zijn zichtbaar ruwer afgewerkt. Om dit op te merken moet de machine zelfs niet draaien, je ziet het zo wanneer er een paar verschillende types naast elkaar staan. Voor grove klussen zijn deze instappers best geschikt, maar als het juist moet zijn heb je een andere machinetype nodig.

De duurdere types bieden veel waar voor hun geld, die zijn op uitzondering van de capaciteit, zonder meer vergelijkbaar met wat Festool bouwt.

De door jou gekozen machine is jammer genoeg een Chinese Makita, daar moet je dus niet te veel van verwachten qua instellingen. De Makita LS1016LB is wel een echte Japanner, deze zagen wel juist.
Het is spijtig dat een merk op deze manier zijn goede naam op het spel zet. De gemiddelde consument scheert namelijk alle modellen over een zelfde kam als het zaagresultaat van het aangekochte type tegenvalt. Dat doet ernstig tekort aan de rest van het gamma, wat zonder meer top is.

Nu is deze gang van zaken niet alleen bij dit merk op te merken, de meeste andere merken zijn in het zelfde bedje ziek. Als potentieel koper moet je zeer goed kijken om niet opgezadeld te worden met zo een (goedkoop) kneusje. Elke euro die je hiervoor betaald is weggegooid geld.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Toch krijgt op makita.nl de LS1018B betere reviews dan de LS0714FLB.
Wat mij wel een leuke afkorter lijkt is de lichte milwaukeeafkortzaag Ms216SB, model elu/dewalt.
Lichte machine, geen stangen die er achteruit steken, laser en verlichting en goedkoop, maar kan geen reviews van deze machine vinden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.