Lijn olie en tungolie

AlexanderW

Nieuw lid
3 mrt 2015
11
0
mm jammer.. ik zag iets heel moois voor me.. ;-)

Of de 2 laatste lagen afwerken met tungolie Torkinois bijv
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Wow, interessant!

Hier steek ik een hoop van op, altijd boeiend als je kan bijleren van anderen hun kennis, :respect:

Grtsz,

John
 

AlexanderW

Nieuw lid
3 mrt 2015
11
0
20 graden in een soort van loods, dus buiten binnen scheelt niet al teveel. 's Nachts is het een graad of 10.
Maar je bedoelt dus verdunnen met thinner?

Of is het wel mogelijk om met tungolie te mengen??
 

AlexanderW

Nieuw lid
3 mrt 2015
11
0
Ja john, ik kan een beetje schilderen, maar dit, wat ik hier allemaal lees is echt serieuze vakkennis! :D
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ja john, ik kan een beetje schilderen, maar dit, wat ik hier allemaal lees is echt serieuze vakkennis! :D

Hi Alexander,

Euhmm, ja ik kan ook wel een beetje schilderen en met de verfspuit overweg maar hier kan ik echt wel wat van bijleren.

Knap werk jongens, blijven gaan. ;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
20 graden in een soort van loods, dus buiten binnen scheelt niet al teveel. 's Nachts is het een graad of 10.
Maar je bedoelt dus verdunnen met thinner?

Ja, hoewel ik liever iets 'groeners' zou gebruiken, zoals terpentijn of citrusolie.

Of is het wel mogelijk om met tungolie te mengen??

Dat is geen oplosmiddel, het zou een deel van de drager worden - het reageert mee bij het uitharden van je 'lak'; en omdat je geen flauw idee hebt hoe het precies interageert met de totale samenstelling van de solids van het product dat je gebruikt - waarvan je mag aannemen dat de fabrikant er een afgewogen en uitgebalanceerd product van heeft gemaakt - lijkt me dat niet verstandig, iig niet zonder zelf eerst testen te doen, waaronder langdurige houdbaarheidstesten. Om dit soort 'actieve' toevoegingen zonder het effect te kennen bij te mengen bij een kant een klaar product, alleen om de vloeiing te beïnvloeden lijkt mij niet verstandig.
 

AlexanderW

Nieuw lid
3 mrt 2015
11
0
Sorry dat ik misschien vraag naar de bekende weg; de synthetische vernis dus iets verdunnen met terpentijn of citrusolie.
Maar citrusolie is dus blijkbaar heel wat anders dan tungolie?
Waarom is tungolie dragend en citrusolie niet?
Of ben ik appels met peren aan het vergelijken en is de ene olie nou eenmaal heel wat anders dan de andere?

Verder allemaal ontzettend bedankt voor de reacties!!!!
Ik heb besloten om de 6 lagen vernis (..) af te werken met 2 lagen Torkinois Tungolie.
Ieder jaar een nieuw laagje aanbrengen
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Sorry dat ik misschien vraag naar de bekende weg; de synthetische vernis dus iets verdunnen met terpentijn of citrusolie.
Maar citrusolie is dus blijkbaar heel wat anders dan tungolie?

Yep...

Waarom is tungolie dragend en citrusolie niet?

Hier stuit je op het probleem dat 'olie' een ambigu begrip is. In het spraakgebruik is het niet meer dan een vloeistof die niet met water mengt. Je hebt dus minerale olie (afkomstig uit aardolie) en plantaardige olie, en binnen die categorieën weer onderverdelingen met heel verschillende chemische samenstelling.

Tungolie en lijnolie zijn vertegenwoordigers van de grote groep van triglyceriden, waar ook oliën als zonnebloemolie en vetten als kokosvet, palmvet, maar ook botervet onder vallen. De meeste plantaardige triglyceriden worden gewonnen uit zaden. Triglyceriden bestaan uit vetzuren en glycerine (en je kunt er zeep van maken - da's minder triviaal dan het lijkt - het kunnen verzepen was vroeger een belangrijke methode om onderscheid te maken tussen soorten olie). De meeste plantaardige oliën zijn vooral interessant als voedsel, maar sommige oliën bevatten iets dat bekend staat als meervoudig onverzadigde vetzuren. Vooral als dat 3-voudig onverzadigde vetzuren zijn, en zeker als die vetzuren geconjugeerd zijn, betekent dat dat je te maken hebt met een drogende olie - een olie die onder invloed van zuurstof uit de lucht kan polymeriseren - waarbij een soort hars, of plastic (zo je wilt) gevormd wordt. Tungolie, lijnolie, sojaolie en walnootolie zijn voorbeelden van zulke drogende oliën, waarbij eigenlijk alleen tungolie en lijnolie bruikbare coatings op kunnen leveren. Alle moderne halfsynthetische en synthetische lakken (met uitzondering van de epoxysystemen) zijn in wezen variaties op dat thema - weliswaar sterk verbeterd, maar toch gebaseerd op door autooxidatie aan de lucht polymeriserende 'dragers'. Zo'n olie heet een drager omdat ze vaak gebruikt worden als medium om iets anders ergens op aan te bregen, en vervolgens uit te harden (vandaar ook dat je vaak over 'solids' in verven en lakken hoort spreken - de drager wordt vast, het oplosmiddel verdampt) - bijvoorbeeld pigmenten in olieverf.

Citrusolie is een etherische olie, een terpeen (geen triglyceride) en bevat geen onverzadigdheden. Het kan niet polymeriseren en is vluchtig; het werkt dus als oplosmiddel. Terpentijn is ook een terpeen, maar wat ingewikkelder van struktuur dan citrusolie, het verdampt iets langzamer en kan eventueel ook meedoen aan de polymerisatie van lijn- en tungolie.

Of ben ik appels met peren aan het vergelijken en is de ene olie nou eenmaal heel wat anders dan de andere?

Ja, zie boven.

Henk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.