Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Contructie eettafel

Contructie eettafel

Hallo mensen,

Ik wil een eettafel gaan maken van plaatmatriaal.
    De tafel wordt 172 x 94 x 75 cm.

Mijn vraag is van welk plaatsoort kan ik dit het beste maken om doorbuigen te voorkomen.
    Ik zit zelf aan multiplex te denken maar ik ben bang dat dat niet goed aflakt.

Tevens worden de poten 54 mm dik, dit verkrijg ik door 3 platen multiplex op elkaar te lijmen maar ik ben bang dat je na het lakken de naden blijft zien.

Zie plaatjes voor meer duidelijkheid.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      eindresultaat.jpg
Bekeken:   492
Grootte:   12,9 KB
ID:        2536

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      maten.jpg
Bekeken:   490
Grootte:   18,4 KB
ID:        2537
    Van havermout tot sloophout

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als je gefineerd multiplex in verstek zaagt kan je de tafel construeren zonder dat je de kopse kanten ziet. Voor de poten maak je een koker in verstekken met een strook als kern. Daardoor wordt de poot nagenoeg massief. Het blad kan je maken uit twee platen met de randen in verstek. Dan rondom een strook lijmen die de ruimte opvult. Ik weet alleen niet of die bladconstructie stijf genoeg is om doorbuigen bij normaal gebruik te voorkomen. Maar je kan altijd een vertikale rand rondom onder het blad aanbrengen.

Een goede kwaliteit MDF 18 mm kun je prima schroeven en verlijmen. De kanten zijn dan mooi af te plamuren en te schilderen.
    Het blad kun je maken van 2 platen, eventueel verder opdikken met een rand tot 3 lagen zodat het geheel niet al te zwaar wordt.
    De poten van 3 lagen MDF 18 mm gaat ook goed.
    Grondlak erover en 3-4 lagen verdunde verf aanbrengen met een roller, dan krijg je een mooi strak geheel

Ik denk niet dat het je gaat lukken om dit zo te maken dat het niet door gaat buigen.
    De poten dat geloof ik wel maar een blad van 172 met een lat eronder dat gaat nooit vlak blijven onder enige belasting.

Een heel licht tafeltje dat kan evt maar geen stevig ding.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Zo'n plaat multiplex van 40mm waarvan ook deuren gemaakt worden? Denk niet dat die doorbuigen maar die zijn dan ook loeizwaar.

zelfs zon 40mm deurplaat gaat doorbuigen zonder degelijke randconstructie ben ik bang.

Oke, dus de poten zouden geen probleem moeten zijn.
    Dan het blad, Het bovenste deel zou ik graag 8 mm gefineerd multiplex willen gebruiken maar dan moet het onderste gedeelte (Die het 8 mm multiplex draagt) wel erg sterk zijn.
    Misschien een optie om onder het 8 mm multiplex een framewerk van hardhout te maken en die er vervolgen onder schroeven/lijmen?

Dan ben je al een heel eind verder denk ik, ik moet zeggen dat ik ook de poten niet van MDF zou maken of ander plaatmateriaal tenzij je er een specifieke reden voor hebt, massief hout zal je een aanmerkelijk sterkere tafel leveren en hoeft je ook de kop niet te kosten. Het kan wel met MDF maar of je er echt blij van wordt?

Nou ik dacht het van plaatmatriaal te maken om de kosten wat te drukken aangezien er nog veel in huis vervangen moet worden.

Je zou ook de ruimte tussen de multipex van het blad kunnen opvullen met metalen kokers, kan je blad ook niet doorbuigen

Forum Rechten