Potscharnier: frezen of boren

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hallo,

Ik ben een inloopgarderobe aan het maken met Ikea PAX kasten & ga hier zelf deuren voor maken.

Ik heb een bovenfrees & een setje scharnierboren maar geen kolomboor.

Wat is de beste manier om het gaatje te maken voor een potscharnier? Het gaat in totaal om 6 deuren dus ik heb 24 van die gaatjes te maken.

Het gaat niet zozeer om de afstanden ed, dat krijg ik wel rond. Ik wil graag weten of ik dit uit de hand kan boren of best toch een bovenfrees of kolomboor gebruik? En indien een bovenfrees een optie is, maak/koop ik dan best een freesmal daarvoor? Dergelijke zaken...

Thanks!

Estivie
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat is prima met een boormachine uit de losse hand te doen, oefen maar eens op een plankje. Wel is het handig om even een klein gaatje (2mm ofzo, hoeft maar een paar mm diep) voor te boren om het puntje van de scharnierboor in te zetten. Mocht je je zorgen maken over het haaks boren of de juiste diepte dan kan je dit nog overwegen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
De budgetoplossing voor de boormachine: Conrad verkoopt twee verschillende boorstandaardjes die je op je deur kan klemmen. Past een normale boormachine in, waarschijnlijk heeft een accuboormachine niet de juiste hals.
Doe je het met een bovenfrees: koop direct de juiste diameter cilinderkopboor (andere asdiameters bestaan ook) en het kan in één keer.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Een cilinderkopboor zou ik niet gebruiken in een bovenfrees. Weliswaar is de schacht 8 mm maar de lengte is meestal te lang. Ook zijn de meeste cilinderkopboren niet van HM. Bij het frezen kan de boor snel verbranden. Mijn advies koop een frees met zijsnijders voor een top resultaat. (deze zijn helaas niet goedkoop) Boor ze anders met de accuboormachine en cilinderkopboor. Een mal is zo gemaakt. Deze link vond ik vandaag in mijn mail http://www.woodworkersjournal.com/wwj/V2247.html een heel stuk goedkoper dan die van wolfcraft.
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Zeker geen cilinderkopboor in een bovenfrees gebruiken, het toerental is veel te hoog en je boor zal zeker verbranden. Ik spreek uit ervaring en uit de hand boren is zeker geen probleem indien je idd even voorboort met 2mm of een gaatje voor prikt met een priem oid en uiteraard een scherpe boor gebruiken.

Groeten,
Patrick
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik zie net,bij het openen van de link van roald, dat ze het hebben over cilinderkopboren maar ook frezen afbeelden
Inderdaad. Ik heb deze frezen gebruikt om in MDF scharniergaten in te frezen, met de bovenfrees ingesteld op een wat lager toerental, al kon ik in de CMT catalogus geen toerentalbeperking vinden voor deze frezen. Verbranden is zeker een aandachtspunt. Er is een smal toerentalgebied waarin de frees goed snijdt, maar niet verbrandt, vooral bij het door de MDF-toplaag gaan. Ik heb in totaal ca. 50 gaten gefreesd en ik heb het idee dat de frees nog prima scherp is.
Voordeel van het gebruik van de bovenfrees is dat je de aanslag kan gebruiken om telkens dezelfde afstand tot de deurrand aan te houden en de diepte precies kan instellen, vooral van belang bij wat dunnere deuren.
 
Laatst bewerkt:

kristof

Nieuw lid
21 nov 2012
15
0
gewoon een potboor op een boormachiene , gaat heel goed , en potboor kost 6 of 8 euro of zo
 

invisi

Nieuw lid
15 sep 2018
11
0
Oud topic maar zit met dezelfde vraag. Wij gaan een aantal frontjes maken en moeten ook potscharnier gaten maken. Mijn schoonpa heeft een bovenfrees (topcraft..., 8mm schacht) en ik dacht dat dat misschien wel handig was om de gaten mooi recht / niet te diep te maken.

Zou iets zoals dit een optie zijn: bol.com | RvSTools RVS Scharnierboor 4635 35mm Hm Kolf 8mm

Dat lijkt me geschikt voor een bovenfrees? Of is dat maar klungelen en koop ik me gewoon beter een 35mm boor en doe het met de boormachine?
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Oud topic maar zit met dezelfde vraag. Wij gaan een aantal frontjes maken en moeten ook potscharnier gaten maken. Mijn schoonpa heeft een bovenfrees (topcraft..., 8mm schacht) en ik dacht dat dat misschien wel handig was om de gaten mooi recht / niet te diep te maken.

Zou iets zoals dit een optie zijn: bol.com | RvSTools RVS Scharnierboor 4635 35mm Hm Kolf 8mm

Dat lijkt me geschikt voor een bovenfrees? Of is dat maar klungelen en koop ik me gewoon beter een 35mm boor en doe het met de boormachine?
Waarom niet zo iets?
Ik heb deze ook gebruikt voor twee deurtjes met in totaal 6 scharniertjes. Werkt prima met de accuboor.
 
  • Leuk
Waarderingen: invisi

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Het kan wel, mits je de toeren van de bovenfrees kan regelen naar de laagste stand. Probleem is wel dat je bovenfrees veel te weinig koeling krijgt. Ik denk dat je Topcraft dan heel snel de geest geeft.

Zo'n kreg-mal kun je ook makkelijk zelf maken. Neem een plankje hout, zaag uit de vrije hand zo recht mogelijk het 35 mm gat, zet je boor daar in en lijm vier stukjes haaks gezaagd hout op het plankje om de as van de boor te fixeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: invisi

invisi

Nieuw lid
15 sep 2018
11
0
bedankt beide voor de tips! Ik denk dat het de kreg mal wordt dan. Ik had deze vroeger al online zien passeren maar weer uit het oog verloren. Dit lijkt me idd makkelijk dan met die topcraft bovenfrees aan de slag gaan. De geleide lineaal is ook al niet meer 100% dus daarvoor moesten we het ook al niet doen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.158
866
Ulvenhout
Ik heb de gaten voor de scharnieren ook regelmatig uit de hand geboord. Ging ook prima, mits je weet waar je moet boren. Daarvoor had ik een mal van Hettich.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.