Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Potscharnier: frezen of boren

Hallo,

Ik ben een inloopgarderobe aan het maken met Ikea PAX kasten & ga hier zelf deuren voor maken.

Ik heb een bovenfrees & een setje scharnierboren maar geen kolomboor.

Wat is de beste manier om het gaatje te maken voor een potscharnier? Het gaat in totaal om 6 deuren dus ik heb 24 van die gaatjes te maken.

Het gaat niet zozeer om de afstanden ed, dat krijg ik wel rond. Ik wil graag weten of ik dit uit de hand kan boren of best toch een bovenfrees of kolomboor gebruik? En indien een bovenfrees een optie is, maak/koop ik dan best een freesmal daarvoor? Dergelijke zaken...

Thanks!

Estivie

Dat is prima met een boormachine uit de losse hand te doen, oefen maar eens op een plankje. Wel is het handig om even een klein gaatje (2mm ofzo, hoeft maar een paar mm diep) voor te boren om het puntje van de scharnierboor in te zetten. Mocht je je zorgen maken over het haaks boren of de juiste diepte dan kan je dit nog overwegen.

De budgetoplossing voor de boormachine: Conrad verkoopt twee verschillende boorstandaardjes die je op je deur kan klemmen. Past een normale boormachine in, waarschijnlijk heeft een accuboormachine niet de juiste hals.
    Doe je het met een bovenfrees: koop direct de juiste diameter cilinderkopboor (andere asdiameters bestaan ook) en het kan in één keer.
    Laatst gewijzigd door roald; 26-11-12 om 17:00.

Een cilinderkopboor zou ik niet gebruiken in een bovenfrees. Weliswaar is de schacht 8 mm maar de lengte is meestal te lang. Ook zijn de meeste cilinderkopboren niet van HM. Bij het frezen kan de boor snel verbranden. Mijn advies koop een frees met zijsnijders voor een top resultaat. (deze zijn helaas niet goedkoop) Boor ze anders met de accuboormachine en cilinderkopboor. Een mal is zo gemaakt. Deze link vond ik vandaag in mijn mail http://www.woodworkersjournal.com/wwj/V2247.html een heel stuk goedkoper dan die van wolfcraft.
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 26-11-12 om 21:29.

Ik zie net,bij het openen van de link van roald, dat ze het hebben over cilinderkopboren maar ook frezen afbeelden

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Zeker geen cilinderkopboor in een bovenfrees gebruiken, het toerental is veel te hoog en je boor zal zeker verbranden. Ik spreek uit ervaring en uit de hand boren is zeker geen probleem indien je idd even voorboort met 2mm of een gaatje voor prikt met een priem oid en uiteraard een scherpe boor gebruiken.

Groeten,
    Patrick

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Ik zie net,bij het openen van de link van roald, dat ze het hebben over cilinderkopboren maar ook frezen afbeelden
    Inderdaad. Ik heb deze frezen gebruikt om in MDF scharniergaten in te frezen, met de bovenfrees ingesteld op een wat lager toerental, al kon ik in de CMT catalogus geen toerentalbeperking vinden voor deze frezen. Verbranden is zeker een aandachtspunt. Er is een smal toerentalgebied waarin de frees goed snijdt, maar niet verbrandt, vooral bij het door de MDF-toplaag gaan. Ik heb in totaal ca. 50 gaten gefreesd en ik heb het idee dat de frees nog prima scherp is.
    Voordeel van het gebruik van de bovenfrees is dat je de aanslag kan gebruiken om telkens dezelfde afstand tot de deurrand aan te houden en de diepte precies kan instellen, vooral van belang bij wat dunnere deuren.
    Laatst gewijzigd door roald; 27-11-12 om 09:03.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Estivie Bekijk Berichten
    En indien een bovenfrees een optie is, maak/koop ik dan best een freesmal daarvoor?
    Freesmal kan je zelf maken van wat plankjes. Het makkelijkst is het met een kopieerring.

gewoon een potboor op een boormachiene , gaat heel goed , en potboor kost 6 of 8 euro of zo

hier staat ook nog een simpele mogelijkheidhttp://www.youtube.com/watch?v=1bj2SlIbn54.

Forum Rechten