Welke lintzaag? Metabo BAS317 of Makita LB1200F

MartinT

Nieuw lid
13 nov 2012
10
0
Hallo forummers,

Ben al jaren op zoek naar een lintzaag.
Gezien het budget kom ik uit op de Metabo of de Makita.
Qua specs lijken ze elkaar niet veel te ontlopen, dus wie is bekend met een (of beter:) beide machines, zodat ik tot een meer afgewogen oordeel kan komen. Want ik denk dat het verschil in de details zal zitten.
Alvast bedankt voor jullie inputs!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Beste MartinT,

Een lintzaag is een erg handige machine om te hebben staan in de werkplaats. Wat je je moet afvragen is wat je met de lintzaag gaat doen en hoeveel uren de machine zal draaien. Ik vond beide machine voor een kleine 800 euro op internet. Natuurlijk zijn er wel weer betere machine op de markt , lees anders eens de oudere posts eens door op dit mooie forum over het aanschaffen van een lintzaag. Daar zal je vast een heleboel bruikbare info vinden.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik heb een Elektra Beckum Bas 316, het oudere broertje van de Metabo BAS317 zeg maar. Heb hem 2 jaar geleden 2de hands op de kop getikt voor €200 en ben er persoonlijk erg tevreden van! Zoals Rick al aangeeft kan je natuurlijk nog stukken duurder gaan, en zal het vooral van je gebruik afhangen. Ik gebruik de mijne voornamelijk voor kleine blokken Bruyere hout (wat wel behoorlijk hard hout is) en kleine stukken exotisch hout of acryl rondstaf.

Erg belangrijk is een degelijk en sherp blad erop en je machine goed afstellen, en dan zal zo'n metabo je heus niet teleurstellen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Afhankelijk van de plaats die je hebt zou ik ook een andere optie proberen.
Er zijn genoeg lintzagen te koop, voor die prijs moet het mogelijk zijn een tweedehandse professionele aan te schaffen.
Zelf heb ik een centauro staan, een machine uit de jaren 70. Zaagt loepzuiver, ik zaag er onder andere pennen mee, en fineer is ook geen probleem, mits de juiste zaag natuurlijk.
De machine neemt natuurlijk wat meer plaats in, en is ook wat onhandelbaarder dan zo'n kleiner model, maar zeker de moeite waard!

Succes met je zoektocht,
Steven
 

MartinT

Nieuw lid
13 nov 2012
10
0
Heren, bedankt voor jullie reacties zover!

Speur al jaren Marktplaats af naar een grote lintzaag (>= 50 cm doorlaat), maar het is of te ver weg, of krachtstroom, of te duur, en ik weet er gewoon te weinig van om de zaag bij de verkoper heel snel te kunnen beoordelen op evt. onvolkomenheden. (je gaat daar niet een ochtendje staan zagen...)
Daar kom je dan pas achter als ie thuis in de werkplaats staat, en ermee wil gaan werken. (en dan zit je met 175 kilo ergernis en een lege portemonnee...)

Vandaar dat ik mijn eisen bijgesteld heb naar een wat kleinere (30 cm doorlaat), gezien de prijs die ik wil betalen. En dan een nieuwe, zodat ik niet voor onaangename verrassingen achteraf kom te staan.
(De Metabo en de Makita zijn beide tussen de 500 en 600€ geprijsd, Dit is dus ook wat ik er voor over heb, anders had ik voor 1300€ wel het grotere model van Metabo gekocht).

Dus wie heeft er ervaringen (plus en minpunten, suggesties, dingen die anders (beter) kunnen) met de machines, jammer dat er geen vergelijkende test is zoals met de invalzagen, die was echt handig! (ik heb er tenminste nog geen kunnen vinden)
Groeten,
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik heb net een paar weken geleden een oude lintzaag gekocht van pehaka. Een grote van gietijzer met een bovenwiel wat je schuin kan afstellen. Dat bleek heel handig met het afstellen van het zaaglint. Anderhalve week geleden was ik bij Felder en zag daar de Hammer N4400 , die heeft geen schuin afstelbaar bovenwiel. Ik heb een paar maanden geleden ook rondgesnuffeld voor een grote lintzaag en voor 600 euro kan je beslist een goede oude machine van gietijzer op de kop tikken. Dat lijkt me een optie voor veel meer kwaliteit dan voor nieuw te gaan.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

MartinT

Nieuw lid
13 nov 2012
10
0
Hoi Scheppie,

Bedankt voor je tip, maar ook deze is voor mij te ver weg, ik woon nl. in Friesland...

Wie van de invalzaag testers ben jij? Heb naar aanleiding van de test een Mafell gekocht. Ik wilde eerst een Festool, maar ben blind op het testresultaat afgegaan en ben er supertevreden mee!
Nou nog even gauw een Lintzaagtest graag...:eek:

Groeten,
Martin
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Tsja welke ben ik, die met dat oranje shirt :) niet die met die overall en ook niet die jonge. Dan blijft er maar 1 over. Blij dat je tevreden bent met die zaag, ik had op moment van testen ook de TS-55 (2 zelfs) en heb er 1 verkocht om de Mafell te kopen, ben er ook meer dan tevreden mee, heb best of both worlds want de TS-55 zit in mijn CM tafel want die neemt zo lekker makkelijk mee. Voor los werk en op de rail is de Mafell echt super.

Die lintzaag zou je bijna kunnen laten overwegen om op te laten sturen want die is echt goedkoop.

Succes ermee.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Zelf twijfel ik in deze gewichtscategorie aan de Scheppach Basato 3 vario (€ 800,00).
Maar gekocht heb ik nog niets, dus ik ben wel benieuwd naar de ideeën.

Tweedehands is leuk, maar om de een of andere manier is hetgeen ik koop op marktplaats niet goed. Ik zit nu op een miskoop-score van ongeveer 50%. Ik zal daar dan ook niet snel nog iets kopen. Zeker niet dergelijke precisie-instrumenten. Dus ik begrijp MartinT in dit vlak wel.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Kijk ook eens op de website van www.HBM machines.com.
Heb zelf jaren geleden een hbm 350 lintzaag gekocht en ik maak er van alles mee voornamelijk van beukenhout.
Moet wel toegeven dat het geen kwalitatief hoog standje is maar ja wat wil je prijs is er ook naar.(heb echt geen aandelen in HBM)

Succes

Simon
 
Laatst bewerkt:

MartinT

Nieuw lid
13 nov 2012
10
0
Hoi Simon,
Die link werkt niet goed, kom op een hele andere site terecht.
Als het geen kwaliteitsding is, laat dan maar. Ik heb jaren geleden ooit eens een klein Ferm lintzaagje (prijsklasse: goedkoop blijkt duurkoop...)gehad, en dat was een en al drama. Ik heb het ding uiteindelijk letterlijk bij het grof vuil gezet, want er was niet normaal recht mee te zagen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb zelf een paar weken geleden hier in Bangkok een Makita lintzaag gekocht en het is een hoop lintzaag voor het geld. Heb er nog niet erg veel mee gezaagd, maar alles gaat tot nu toe echt prima. Ga er denk ik nog wel 2 goede linten bij kopen, er zitten standaard 4 linten bij, ook 1 voor metaal.

jaap
 

MartinT

Nieuw lid
13 nov 2012
10
0
Het is uiteindelijk de Metabo geworden, heb hem in Engeland besteld, want daar is ie (inclusief bezorgkosten) 150€ goedkoper dan hier.
Wordt over anderhalve week bezorgd, dus ik ben benieuwd!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het is uiteindelijk de Metabo geworden, heb hem in Engeland besteld, want daar is ie (inclusief bezorgkosten) 150€ goedkoper dan hier.
Wordt over anderhalve week bezorgd, dus ik ben benieuwd!

Wil je de naam of een link van dit bedrijf vermelden?
En ik ben ook benieuw of alles goed verloopt.
 

MartinT

Nieuw lid
13 nov 2012
10
0
Hoi Spaander,
Ik heb hem besteld via Amazon.co.uk (zoeken op BAS317 dan komen er een heleboel hits) Besteld via Toolsave, met verzenden kwam het totaal op £428.90 (= €529).
Als je hem direct via Toolsave bestelt ben je nog eens £7 goedkoper uit, maar via Amazon heb je een betere rechtspositie bij evt. leveringsproblemen ed, dus dat is me die bijna 10 euro extra wel waard, gezien het gezeur wat ik eerder met DIYTools heb gehad.

Dus niet via DIYTools bestellen,(was nog goedkoper) daar heb ik slechte ervaring mee! (geen communicatie van hun kant, na dagen mailen van mijn kant wanneer ie verzonden zou worden moest er opeens nog meer geld voor shipping bij. (maar hoeveel konden ze nog niet zeggen, dat waren ze naar hun zeggen aan het uitzoeken. (was al 5(!) dagen na de koop, en alleen door ze met mailtjes te bestoken kreeg ik uiteindelijk antwoord dat ze "er mee bezig waren"...)
Toen ik daarop de order annuleerde (ik had nl. al extra voor shipping international betaald, en was niet van plan om nog eens een keer extra te betalen, plus het feit dat er direct na de koop geen enkele reactie van hun zijde kwam) wilden ze geld achter houden (€15) voor de "moeite" , terwijl ze nog niets gedaan hadden. (na twee weken mailen en dreigen van mijn kant, en een Paypal claim neergelegd te hebben uiteindelijk wel al m'n geld terug, kostte alleen dus wel tijd en ergernis)

Via Amazon ziet het er vooralsnog goed uit, netjes de verwachte verzend- en bezorg datum in beeld, ik hou jullie op de hoogte!
 

MartinT

Nieuw lid
13 nov 2012
10
0
Nou weer niet!:mad:

Konden niet verzenden omdat hun courier het niet wilde. Geen geld van creditcard afgeschreven.

Ik denk dat ik zo'n beetje verplicht word om 150€ extra te gaan betalen bij de Nederlandse detail handel. Dat het hier iets duurder moet zijn vanwege allemaal linkse/rechtse hobby's (Griekenland,ontwikkelingshulp,subsidies op van alles en nog wat, om er een paar te noemen) kan ik nog begrijpen, maar €150??? Dat vind ik redelijk asociaal! (En het betreft ook niet de kosten voor "service, personeel, winkelpand" want de goedkoopste BAS317 koop je in NL op internet bij Toolnation)

Vooralsnog geen goedkoper alternatief gevonden, iemand?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Toolnation heeft ook gewoon personeel, een winkelpand (2 zelfs waarvan 1 flinke in Beek) en doen aan uitstekende service :) .
Daarnaast is de BTW (je weet wel, waar Griekenland, subsidies, kruispunten met stoplichten van betaald wordt) in de UK 20% en hier in NL sindskort 21 (waarvan je bij Toolnation tijdelijk 19% betaald).

Kortom, je frustratie is begrijpelijk, maar zoek de oorzaak in concurrentie en vooral prijsbeleid van de fabrikant. Kans is groot dat inkoopprijs van dat ding in de UK gewoon lager is dan in NL. Maareh, vertellen ze er ook bij waarom de vervoerder het niet wil doen? Vind het wel beetje raar verhaal. Als je die vervoerder 50pond extra geeft doet ie het wellicht wel en ben je alsnog 80 euro goedkoper uit :p
 

MartinT

Nieuw lid
13 nov 2012
10
0
Hoi Okke,

Ja dat was in mijn bericht niet helemaal duidelijk misschien, maar mijn frustratie is niet gericht tegen de detail handel, maar tegen het prijsbeleid van in dit geval de importeur...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.