Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Lightbulb Welke lintzaag? Metabo BAS317 of Makita LB1200F

Hallo forummers,

Ben al jaren op zoek naar een lintzaag.
    Gezien het budget kom ik uit op de Metabo of de Makita.
    Qua specs lijken ze elkaar niet veel te ontlopen, dus wie is bekend met een (of beter beide machines, zodat ik tot een meer afgewogen oordeel kan komen. Want ik denk dat het verschil in de details zal zitten.
    Alvast bedankt voor jullie inputs!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Beste MartinT,

Een lintzaag is een erg handige machine om te hebben staan in de werkplaats. Wat je je moet afvragen is wat je met de lintzaag gaat doen en hoeveel uren de machine zal draaien. Ik vond beide machine voor een kleine 800 euro op internet. Natuurlijk zijn er wel weer betere machine op de markt , lees anders eens de oudere posts eens door op dit mooie forum over het aanschaffen van een lintzaag. Daar zal je vast een heleboel bruikbare info vinden.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Ik heb een Elektra Beckum Bas 316, het oudere broertje van de Metabo BAS317 zeg maar. Heb hem 2 jaar geleden 2de hands op de kop getikt voor €200 en ben er persoonlijk erg tevreden van! Zoals Rick al aangeeft kan je natuurlijk nog stukken duurder gaan, en zal het vooral van je gebruik afhangen. Ik gebruik de mijne voornamelijk voor kleine blokken Bruyere hout (wat wel behoorlijk hard hout is) en kleine stukken exotisch hout of acryl rondstaf.

Erg belangrijk is een degelijk en sherp blad erop en je machine goed afstellen, en dan zal zo'n metabo je heus niet teleurstellen.

Afhankelijk van de plaats die je hebt zou ik ook een andere optie proberen.
    Er zijn genoeg lintzagen te koop, voor die prijs moet het mogelijk zijn een tweedehandse professionele aan te schaffen.
    Zelf heb ik een centauro staan, een machine uit de jaren 70. Zaagt loepzuiver, ik zaag er onder andere pennen mee, en fineer is ook geen probleem, mits de juiste zaag natuurlijk.
    De machine neemt natuurlijk wat meer plaats in, en is ook wat onhandelbaarder dan zo'n kleiner model, maar zeker de moeite waard!

Succes met je zoektocht,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Heren, bedankt voor jullie reacties zover!

Speur al jaren Marktplaats af naar een grote lintzaag (>= 50 cm doorlaat), maar het is of te ver weg, of krachtstroom, of te duur, en ik weet er gewoon te weinig van om de zaag bij de verkoper heel snel te kunnen beoordelen op evt. onvolkomenheden. (je gaat daar niet een ochtendje staan zagen...)
    Daar kom je dan pas achter als ie thuis in de werkplaats staat, en ermee wil gaan werken. (en dan zit je met 175 kilo ergernis en een lege portemonnee...)

Vandaar dat ik mijn eisen bijgesteld heb naar een wat kleinere (30 cm doorlaat), gezien de prijs die ik wil betalen. En dan een nieuwe, zodat ik niet voor onaangename verrassingen achteraf kom te staan.
    (De Metabo en de Makita zijn beide tussen de 500 en 600€ geprijsd, Dit is dus ook wat ik er voor over heb, anders had ik voor 1300€ wel het grotere model van Metabo gekocht).

Dus wie heeft er ervaringen (plus en minpunten, suggesties, dingen die anders (beter) kunnen) met de machines, jammer dat er geen vergelijkende test is zoals met de invalzagen, die was echt handig! (ik heb er tenminste nog geen kunnen vinden)
    Groeten,

Ik heb net een paar weken geleden een oude lintzaag gekocht van pehaka. Een grote van gietijzer met een bovenwiel wat je schuin kan afstellen. Dat bleek heel handig met het afstellen van het zaaglint. Anderhalve week geleden was ik bij Felder en zag daar de Hammer N4400 , die heeft geen schuin afstelbaar bovenwiel. Ik heb een paar maanden geleden ook rondgesnuffeld voor een grote lintzaag en voor 600 euro kan je beslist een goede oude machine van gietijzer op de kop tikken. Dat lijkt me een optie voor veel meer kwaliteit dan voor nieuw te gaan.

Met vriendelijke groet,
    Koos

Als je even lekker snel toeslaat op deze advertentie op marktplaats heb je voor 100 euro een hele goede zaag:

http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/do...reviousPage=lr
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Hoi Scheppie,

Bedankt voor je tip, maar ook deze is voor mij te ver weg, ik woon nl. in Friesland...

Wie van de invalzaag testers ben jij? Heb naar aanleiding van de test een Mafell gekocht. Ik wilde eerst een Festool, maar ben blind op het testresultaat afgegaan en ben er supertevreden mee!
    Nou nog even gauw een Lintzaagtest graag...

Groeten,
    Martin

Tsja welke ben ik, die met dat oranje shirt :-) niet die met die overall en ook niet die jonge. Dan blijft er maar 1 over. Blij dat je tevreden bent met die zaag, ik had op moment van testen ook de TS-55 (2 zelfs) en heb er 1 verkocht om de Mafell te kopen, ben er ook meer dan tevreden mee, heb best of both worlds want de TS-55 zit in mijn CM tafel want die neemt zo lekker makkelijk mee. Voor los werk en op de rail is de Mafell echt super.

Die lintzaag zou je bijna kunnen laten overwegen om op te laten sturen want die is echt goedkoop.

Succes ermee.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Zelf twijfel ik in deze gewichtscategorie aan de Scheppach Basato 3 vario (€ 800,00).
    Maar gekocht heb ik nog niets, dus ik ben wel benieuwd naar de ideeën.

Tweedehands is leuk, maar om de een of andere manier is hetgeen ik koop op marktplaats niet goed. Ik zit nu op een miskoop-score van ongeveer 50%. Ik zal daar dan ook niet snel nog iets kopen. Zeker niet dergelijke precisie-instrumenten. Dus ik begrijp MartinT in dit vlak wel.

Forum Rechten