Aanschaf handgereedschap

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mijn handgereedschap is niet op peil om er serieus mee aan de slag te gaan. Op een viertal beitels van bahco, een zeer oude roestige stanley schaaf en nog wat belegen spul na niet veel soeps om er het fijne werk mee te verrichtten.

Inmiddels een kruishout, schrijfhaak, miniatuur zwaluwstaart blokhaak en figuurzaag gekocht. Wat betreft de handzagen is het nog armoede troef.

Ben van plan een viritas kapzaag aan te schaffen maar kom er niet echt goed uit wat nu de beste is van de drie types die worden aangeboden om er zowel zwaluwstaartverbindingen mee te zagen en ook een pen/gat verbinding enz..

1. veritas Rip Carcass' zaag 12 tpi
2. veritas Crosscut Carcass' zaag 14 tpi
3. de speciale zwaluwstaart kapzaag van veritas 14 tpi

Zelf ben ik in de veronderstelling dat de Crosscut Carcass het meest allround is maar is deze ook geschikt voor het hele fijne werk? Of???

Wil ook nog een gecombineerde winkelhaak aanschaffen en Baptis biedt er twee aan. Waarvan bij de goedkope (nou ja goedkoop 59,25) bij de beschrijving word vermeld dat het kan voorkomen dat hoek niet zuiver is en er een vijl aan te pas moet komen. Daar voel ik niet zo veel voor. Bij het duurdere type staat dit niet vermeld. Is deze dan wel zuiver? Zijn er andere alternatieven met als grens 100 euro?

Ook tips voor een hand schaaf zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Die tip voor je handschaaf kan ik je wel geven.
Je zegt dat je een heel oude stanley hebt liggen. Dan heb je een goeie schaaf in je bezit, je hoeft er enkel een paar uur aan te werken.
Eerst en vooral de hele handel uit mekaar halen, en alles behalve de handvatten in een bakje water met citroenzuur leggen. Meer details over werken
met citroenzuur vind je hier: http://www.woodworking.nl/showthread.php?3624-Chemisch-ontroesten&highlight=citroenzuur

Voor de rest van de schaaf zul je je beitel en keerbeitel in orde moeten zetten, en ook je zool vlakken.
Dat laatste kan best wel intensief zijn, als je geluk hebt gebeurde dat ooit al eens;-).

Dit is een beknopte uitleg, meer info vind je hier op het forum als je effe zoekt...

Succes ermee!
Steven
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
is die duurdere combi winkelhaak toevallig van het merk Starret? indien ja: prima kwaliteit en perfect haaks :)

wat de zagen betreft.. moet je zelf een beetje weten. Er zijn ook kwalitatieve goedkopere alternatieven, maar daar zou het dan weer wel kunnen dat je een en ander wat moet aanpassen
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
is die duurdere combi winkelhaak toevallig van het merk Starret? indien ja: prima kwaliteit en perfect haaks :)

Het merk is Limit zie link: http://www.baptist.nl/houtbewerkers...tasters/limit-gecombineerde-winkelhaak-300-mm Voor deze prijs mag je op zijn minst verwachten dat je er zuiver mee kunt werken, zonder dat er een vijl aan te pas moet komen. Ben tenslotte geen metaalbewerker.

Zal even zoeken op Starret.

Wat betreft de schaaf. Die heb ik half jaren zeventig gekocht ivoor zover mijn kennis toereikend is gok ik dat het een stanley nr4 is met profielzool. Toen veel gebruikt maar de laatste vijfentwintig jaar heeft hij in de schuur uitgerust. De uitdrukking 'rust roest' is hier zeker van toepassing. De reddingsactie staat op mijn to do list.:)
 
Laatst bewerkt:

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
ik ben ook wel geïnteresseerd in het zaag vraagstuk. Ik was zelf ook al tot die op 3 gekomen met een lichte voorkeur voor de Crosscut carcass, maar als er betere alternatieven zijn ben ik ook benieuwd
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Omdat de beitels en schaaf aan een opknapbeurt toe zijn voor een scherpe prijs op ebay een scherpmaker gekocht. Nu nog een goede wetsteen.


scheppach.jpg
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Dat is een fijne slijpmachine. Ik heb zelf ook een dergelijke machine van tormek. Hier ga je veel plezier van hebben.
Bij mij zit er een leren schijf op voor het wetten, dat werkt prima.

Met vriendelijke groeten,
Koos
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de slijpmachine zit een leren schijf als je daar een poetsmiddel (chroompoets of zo) op smeert dan werkt het erg goed als wetsteen. Tormek heeft een eigen slijpmiddel in een tube wat zeker goed werkt. Tormek heeft ook een steen om het opp van de slijpsteen te veranderen van grof naar fijn en andersom. Maar het blijft een langzaam slijpende machine. Ik heb de leren schijf eerst flink in de olie gezet om om hem een beetje "dicht" te krijgen. Er staan wel filmpjes over een Tormek op ons forum en youtube, erg leerzaam.

Een zwaluwstaart zaag is rip gezet en geslepen, je zaagt er nl met de nerf mee. Een klein stukje crosscut, dwars gaat prima. Als je het budget hebt en serieuze plannen, dan zou ik ze alle 3 kopen, het zijn fantastische zagen en vergeleken met Lie Nielsen of Adria een stuk goedkoper.

jaap
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ik heb alle drie die zagen nu ongeveer een half jaar of zo.
alleen mijn zwaluw staart is 20tpi
voor het hele fijne werk gebruik ik crosscut een japanse zaag.

ik ben er intens tevreden over.
ik kocht de japanse zaag en de zwaluwstaart zaag het eerste. achteraf heb ik die het minste nodig en zou je in het begin prima met de twee kapzagen uit de voeten kunnen
Maar dat hangt natuurlijk ook af van de dikte en soort hout waar je mee werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.