Welk hout is dit?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Doet me denken aan wat ze hier Aubépine noemen, of Meidoorn in het Nederlands. Een soort haagboom die vaak in hagen staat rond weides en die het vee weren met sterke stekels.
Het hout is extreem hard en ik denk dat je zelfs het bleke saphout mag gebruiken.
Dit zonder enige zekerheid!
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Nee ik weet zeker dat geen meidoorn is....dat herken ik wel

Gr Bep
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Kun je ook een foto over anders doen?
Dan is het voor mij al 10x makkelijker!

Appel zou nu overigens ook mijn eerste ingeving zijn.
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Ik heb hier wat Sering wat ik aan het verstoken ben....lijkt er aardig op maar toch vermoed ik dat het ook makkelijk ander hout kan zijn.
Oude meidoornstammen zijn ook altijd wat schilferig maar toch vaak wat grover.

Edit: zie dat het geen dik stuk is ten opzichte van de klinkers.....Ernst, het kan inderdaad maar zo.
Het soort meidoorn is ook interessant.
Ik kom veel de gecultiveerde soorten tegen en daar zit nogal wat variatie in wat betreft het stamhout
.
Als het Sering is kun je het ook makkelijk testen.
Trek aan de kopse kant van het hout en er moeten hele repen af komen...en dat betwijfel ik bij dit hout.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Is het mogellijk om een foto van het blad te maken?
En een foto van de kleinere takken?

Ik zit niet aan meidoorn te denken.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Met de herfst vallen de blaadjes op de grond, dus misschien en anders winterkenmerken.
Dus foto van de takken.
Misschien dat dat lukt?
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ik heb zelf hier een meidoornstam maar de bast is grover en het hout roder van kleur.

Bekijk bijlage 2487
Meidoorn

Eerst dacht ik ook sering.....maar twijfel
Ik heb geen blad heb de stammen zo gekregen

Gr Bep
 
Laatst bewerkt:

ernst

Actieve deelnemer
het verschil in meidoorn kan zijn 1 of 2 stijlig.
helaas geeft de "bijbel" voor bosplantsoen geen uitsluitsel over de kleur van het hout.
vriend google geeft wel wat mee duidelijkheid.
maar zit er nog ergens een doorn op het hout?
soms blijft er wel wat zitten met uitsnoeien.
dat geeft in ieder geval meer duidelijkheid naar meidoorn.
 

ernst

Actieve deelnemer
geweldig dit soort vragen , kom je weer bij de les van.
tijdens de opleiding in schaarsbergen kwamen dit soort vragen ook langs.
helaas moest het toen zonder pc (wat was dat)en gebeurde het in het veld.
ongelooflijk veel geleerd van (oud) medewerkers van staatsbosbeheer , de ouderwetse kennis.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb zelf hier een meidoornstam maar de bast is grover en het hout roder van kleur.

Bekijk bijlage 2487
Meidoorn

Eerst dacht ik ook sering.....maar twijfel
Ik heb geen blad heb de stammen zo gekregen

Gr Bep

Dat is dus wel degelijk Els op de bovenstaande foto, dat oranje kleurtje bij vers gezaagde Els is kenmerkend.


De stammetjes die je gekregen hebt zijn bijna 100% zeker Meidoorn, uiterlijke kenmerken zijn de getorste groei van de schors en het schilferige uitzicht ervan. Gezaagd onderscheid het kernhout zich duidelijk van het spint. Niet alleen de schors is getorst, ook de onderliggende houtvezels vertonen dit euvel. Tijdens het drogen komen er sowieso een hoop droogscheuren te voorschijn, die op hun beurt ook getorst verlopen. Normaal gezien ga je op de schors hier en daar nog wel een doorn zien zitten, of kunnen voelen.

Houtdraaien geeft doorgaans een flinke boost aan houtherkenning. Het is namelijk meestal de eerste vraag die mensen stellen als ze een gedraaid voorwerp zien, dan wil je niet met rode kaken komen te staan:D
Omdat voor het draaien veel houtsoorten geschikt zijn die geen commerciële waarde hebben kom je de meest rare dingen tegen, dan word het determineren om te weten wat je in handen hebt.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.