Killinger KM 3000 SE.

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ziet er veelbelovend uit!
Veel draaiplezier:)
Ik kijk uit naar de foto's van je eerste draaiwerkstukken.

Met vriendelijke groeten,
Koos
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik ben helemaal verliefd op je Killinger KM 3000 SE (stik jaloers ) hellaas valt deze nog buiten mijn budget.
Heb onlangs nog wel een tweehands killinger km 2500 zien staan heeft iemand hier ervaring mee ???
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik ben helemaal verliefd op je Killinger KM 3000 SE (stik jaloers ) hellaas valt deze nog buiten mijn budget.
Heb onlangs nog wel een tweehands killinger km 2500 zien staan heeft iemand hier ervaring mee ???

ik heb wel eens op zo'n killinger 2500 gedraaid, het is een kwalitatief goede draaibank en uitermate geschikt voor tafelpoten e.d
wel heeft deze natuurlijk geen variabele snelheid zoals de 3000 SE en de stappen tussen de snelheden van de pulleys zijn vrij groot. de 2500 heeft niet de massa van de 3000 en trilt vrij snel. maar dit kun je misschien minderen door hem aan de vloer vast te bouten. ook vond ik de leunspaanhouder erg irritant werken deze schoof iedere keer een stuk op als je hem vastklemde.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo mark van Zee

Zou je op zon killinger 2500 geen freguntie regelaar kunnen bouwen om de toerentallen op te vangen
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Het verhaal is dat ik vroeger altijd op zon gama ding heb gedraaid en sinds een half jaar heb ik het draaien weer opgepakt fatsoenelijke set bietels gekocht en een
nieuwe hbm 1100 gekocht. verschil van dag en nacht.
Op zich is deze zijn geld dubbel waardt variable toerental draaibare kop centerhoogte circa 20 cm.
Maar ik begin nu toch al serieus te merken dat er door de vario veel trilling ontstaat bij grote stukken vermogen enzv.

De kilinger 2500 waar ik het over had kan ik van een bedrijf overnemen met alles erop en aan copierinrichting enzv. voor 600,- euro en deze prijs is waarschijnelijk nog
onderhandelbaar dus ik sta na voor een serieus delema door sparen voor een klinger 3000 of deze 2500 kopen en een aantal zaken die ik liever anders zag voor lief nemen .

wat is jouw mening mark jij hebt schijnbaar meer ervaringen met draaibanken.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik snap niet helemaal wat u bedoelt met 'ik begin nu toch al serieus te merken dat er door de vario veel trilling ontstaat bij grote stukken vermogen'
een vario is juist handig omdat je dan het toerental vlak voor het punt waarop er trillingen ontstaan vast kan zetten.

ik heb geen ervaring met hbm draaibanken, maar als ik het zo hoor zijn het nog geen beroerde dingen. maar een killinger is toch zeker wel een paar stappen hoger.
ik zou als ik u was even kijken hoeveel kw de motor onder die killinger is, ik hoop 2.2 kw wat gelijk staat aan 3 pk. 1.5 kw is ook nog wel goed genoeg. hier zijn makkelijk frequentie regelaars voor te krijgen, let er wel op dat dit wel duren dingen zijn, misschien dat je met geluk er een voor €200 op kan snorren op marktplaats.

eerlijk gezegt zou ik het voor die prijs doen, vooral die copierinrichting kan nog wel eens zeer goed van pas komen.

je zou ook kunnen overwegen de hbm weg te doen en dan die killinger 2500 voor lang draaiwerk houden en later een killinger 3000 o.i.d erbij te kopen en die dan voor het draaien van grote diameters gebruiken, als de ruimte in je werkplaats dit toelaat. mocht dit niet zo zijn dan kan de killinger 2500 wellicht de tijd overbruggen die je nodig hebt om te sparen voor de killinger 3000?
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
ik zal er nog een nachtje over slapen.
Ben trouwens aanstaande zaterdag jarig eens kijken of ik mijn vrouw tegen die tijd kan overtuigen of ik nog een verjaardag kado krijgt. ( Ze vindt dat ik de laatste tijd al genoeg
verjaardag kados heb gekocht )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.