Test spiraalfrees CMT.

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het zou straf zijn dat je een (dure) frees koopt met een snijkant van 42mm en er maar de helft van mag gebruiken, dat is dus gewoon gelul. Er bestaat geen restrictie op de diepte die je mag frezen, bij CMT niet, en bij andere firma's ook niet;) De enige restrictie is de bruikbare lengte van de frees, dus dat gedeelte wat onder de freeszool uitsteekt.
Iedereen zal wel weten dat wanneer je een sponning van 50mm diep wil frezen je dit niet in één beweging moet doen maar stapsgewijs. Hoe groot die stappen zijn word bepaald door de beschikbare power van de machine, of door de vorm en afmeting van de gebruikte frees.

En dat advies om geen spiraalfrezen in een bovenfrees te gebruiken:confused: Kan mij moeilijk inbeelden dat CMT met een dergelijk advies zou komen. HWM spiraalfrezen zijn juist ontworpen om grote krachten de baas te kunnen. De krachten die inwerken op een (spiraal)frees zijn bij een CNC machine veel hoger dan bij een bovenfrees.
De automatische aanvoer op een CNC staat borg voor een mooi freesbeeld en een lange standtijd, maar de uitgeoefende kracht op een frees verminderd er niet door.

HET grote voordeel van een spiraalfrees is juist de snijdende werking, de frees loopt bijna zonder moeite door elk materiaal. Het is daarom ontegensprekelijk DE frees voor gebruik in bovenfrezen. Die spiraal (negatief of positief) zorgt er ook voor dat bij het uit de hand frezen er geen, of nauwelijks trillingen optreden, dit is bij een klassieke frees wel even anders.

Ik ga in elk geval niet wakker liggen van het (onwaarschijnlijke) verhaal.


Mvg,


André


Ach iedereen moet zelf weten wat hij met advies wil doen, ik heb mijn vakhandel (Kroon) naar deze frezen gevraagd
en die hebben bij CMT geinformeerd welke type te gebruiken en zij hebben dat toen afgeraden.
Ik frees zo'n 60 meter groeven en profielen in hardhout per week, ik heb dus ook bijna geen ervaring met frezen:confused:
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Even wat nieuw leven inblazen!

Voor wat nieuwe projecten dacht ik er goed aan een spiraalfrees met lager te kopen. Ik wil graag rondingen in massief hout in massief hout frezen. Denk dan vooral aan tafel of stoelpoten die bij de verbindingen rond doorlopen. Hierdoor frees je eerst een gedeelte met de nerf mee maar daarna ga je er haaks langs. In principe wil ik werken vanuit een freestafel.
Mijn ervaring met een lange 1/2 frees op 40mm massief hout is dat deze snel gaat stuiteren en happen(ja ook met 2mm afname). Dat kan natuurlijk aan mijn kwaliteiten liggen maar zo onervaren ben ik ook weer niet. Zelf heb ik hele positieve ervaringen met een normaal 8mm spiraalfreesje.

Nu heb je deze frees met lagers in 1/4 en 1/2 diameter (CMT), de lengte is 114mm!! Zelf heb ik een triton MOF met 1400 watt en een oude bosch met 1600 watt aan bovenfrezen. Mijn voorkeur heeft de 1/2 frees de dikte van het hout.
Zijn er mensen die ervaring met deze frezen hebben? Zo ja, met hoeveel watt?
Wat heeft de voorkeur mbt de positieve en negatieve snijhoek? Ik ga er van uit dat je minder last heb van "tear out"als je naar je mal toe snijd. Of maakt dat in de praktijk niet veel uit?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Geen reactie, maar wel een aanvulling: kreeg deze laatst door via een lamello facebook groep waar ik lid van ben deze website als tip. Heb nog nooit eerder compressie spiraal frezen zo goedkoop gezien. Compressie, is neerwaardse spiraal aan bovenzijde, opwaartse spiraal aan de onderkant. (aan beide zijde van een stuk hout dus een prachtige snede.

hier dus

Ik zou zeggen doe er je voordeel mee. (over de kwaliteit kan ik overigens niks zeggen. Zelf heb ik altijd hier besteld, en dat doe zeker niet onder aan CMT, maar is ook niet veel goedkoper dan CMT.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Geen reactie, maar wel een aanvulling: kreeg deze laatst door via een lamello facebook groep waar ik lid van ben deze website als tip. Heb nog nooit eerder compressie spiraal frezen zo goedkoop gezien. Compressie, is neerwaardse spiraal aan bovenzijde, opwaartse spiraal aan de onderkant. (aan beide zijde van een stuk hout dus een prachtige snede.

hier dus

Ik zou zeggen doe er je voordeel mee. (over de kwaliteit kan ik overigens niks zeggen. Zelf heb ik altijd hier besteld, en dat doe zeker niet onder aan CMT, maar is ook niet veel goedkoper dan CMT.
Dank Rik, voor deze tip, ik heb er 1 besteld bij Rennie, en zal verslag doen over de kwaliteit van de frees .
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.