reparatie trekmes

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een oud trekmes al jaren achter in de kast liggen. Maar nu heb ik het geslepen omdat ik nu tijd heb en er een toepassing voor had. Tijdens het slijpen ontdekte ik het merk van de fabrikant: J. en R. Dodge, een destijds bekende Engelse fabrikant van handgereedschap uit het begin van de vorige eeuw, die naar het schijnt ook een handels- huis in Amsterdam had.
De handvaten hebben al tientallen jaren geleden losgelaten en een ervan is gespleten. Op de foto's is de status te zien.

Hoe kan ik dat het beste repareren met behoud van de oude handvaten?.
Oorspronkelijk schijnt het gebruikelijk te zijn geweest om de handvaten axiaal te doorboren en de staarten (heten ze zo?) aan het eind van de gaten te klinken. Maar daarvoor zijn de staarten door vroegere handelingen te kort en te rafelig. Ik dacht nu de axiale centrale gaten in de handvaten opnieuw (= ruimer) op te boren, te vullen met een deuvel en in de deuvel de staarten met een epoxy vast te zetten. Maar ik twijfel of dit een goede methode is.

Iemand advies?

klaas0639
 

Bijlagen

  • R0016756.JPG
    R0016756.JPG
    46,1 KB · Weergaven: 161
  • R0016761.jpg
    R0016761.jpg
    46 KB · Weergaven: 161
  • R0016762.JPG
    R0016762.JPG
    83,8 KB · Weergaven: 161
  • R0016763.JPG
    R0016763.JPG
    50,4 KB · Weergaven: 159

tuoh

Oud hout
Dat de handvaten loslaten bij trekmessen is een oud zeer, de arenden ( zo heten die "staarten") verroesten aan de uiteinden en de opgeklonken ring komt los, het handvat of knop dus ook.
Vroeger was het een heel geklooi om deze terug vast te krijgen, maar tegenwoordig doet een beetje Epoxy wonderen:D

De arenden voorzie ik van enkele inkepingen op de hoeken dat geeft een extra hechting voor de epoxy. Verder alles grondig ontroesten, de gaten in de knoppen proper maken ( roest en andere onrechtmatigheden verwijderen) en epoxy erin. Al mijn haalmessen hebben deze behandeling ondertussen gehad, die komen nooit meer los.

Is de boring in de knoppen echt uit gelubberd dan kleef ik aan de onderzijde een stukje tape alvorens de epoxy in de gaten te gieten, doe je dit niet dan kan je blijven gieten. Hoe veel speling de arenden ook hebben in de gaten, de epoxy vult het zonder probleem op. Deuvels of iets dergelijks in de gaten lijmen hoeft echt niet, de epoxy klaart de klus ook zo wel, desnoods de epoxy in beetje indikken met schuurstof.


Mvg,

André
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik heb echt goede ervaringen met Bison combi metaal. Ik maak het wel altijd eerst schoon en daarna vetvrij met thinner.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.