Boren met de slangenboor

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik heb een 3/4inch slangenboor gekocht voor de gaten in mijn werkbank. Dat ding boort echt als een tiet door het mdf en krijg mooie rechte gaten. Echter moet ik ook in een stuk beuk (van rick) waarmee ik de bankschroef wil bekleden gaten boren en ik heb al gemerkt bij wat proefstukjes hout dat door de slangenboor het hout splijt, zeker naarmate het gat dichter aan het eind van de balk zit. Hoe kan ik dit te voorkomen?
Het beuken is zo'n 55mm dik.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je gebruikt een boormachine? Probleem is de schroef aan de punt van de slangeboor: bij een boormachine wordt die veel te snel het hout ingetrokken en de snijvleugels slaan vast in het hout en torderen het uit elkaar. Dus er zijn twee oplossingen: geen slangeboor gebruiken maar een Forstnerboor, of geen boormachine gebruiken maar een booromslag.

Arthur
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik gebruik een boormachine ja, op laagste toerental. Zelfs als ik hem heel langzaam laat draaien, zoals bij een booromslag, barst het hout na een cm boren.
Misschien dat voorboren met een klein boortje helpt, dat ga ik eens proberen.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik weet niet of dit de beste oplossing is,
klem een stuk hout aan de onderkant en dan boren.
Of met een klein (metaal) boortje eerst een gaatje door en door boren.
Daarna aan een kant een stukje erin boren en dan van de andere kant gaan boren.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Kijk eens of je sporen (de snijvleugels) nog scherp zijn dan? Normaal gesproken moeten die een rondje in het hout snijden wat dan door de radiale messen wordt afgeschaafd. Als ze niet scherp genoeg zijn probeert de boor dikke splinters uit te breken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.