Schuurconstructie van lariks balken ingevuld met blokhutprofielen

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb nog 3 vraagjes over het plaatsen van die 29mm blokhotprofielen waaruit de daadwerkelijke "muur" bestaat:

1.
Als ik het goed lees zijn die profielen achteraf geplaatst, vlak voor het plaatsen en verlijmen van de onderste ligger?
Mocht er onverhoopt rot inkomen of een beschadiging ofzo, kom je er dan nog wel makkelijk bij? Of krijg je die blokhutprofielen nu niet meer verwijdert? Even voor mijn beeldvorming hoor

2. zijn die blokhutprofielen onderling verlijmt, ik neem aan van niet.

3. de blokhutprofielen kunnen werken dus die zijn ook niet verlijmd aan de liggers en staander?

ben benieuwd :) Mooi voorbeeld om ooit zelf eens zo'n schuur te bouwen.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Maarten,

De blokhutprofilen zitten inderdaad helemaal ingesloten tussen de balken, met groeven aan de zijkanten en aan de bovenkant, zonder lijm.
Ook geen lijm tussen de blokhutprofielen.
De Balken die het geheel omsluiten zijn echter wel gelijmd, dus als de blokhutprofielen er uit moeten,
hebben we een probleem.
Tegen die tijd is er wel wat op te vinden: ergens een uitsparing in de balk zagen aan de binnenkant en de profielen er daar uit halen?
en de vervangingen via de zelfde uitsparing er weer inschuiven?
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Thanks Ernst,

ik begrijp nu hoe het in elkaar zit!

Ik ga er niet vanuit dat je de boel zou moeten vervangen hoor, ik vroeg het me alleen, voor mijn beeldvorming even af in het geval van een worstcase-scenario dat het toch zou moeten.

Dan zou ik denken aan het verwijderen van de zijkant van het profiel (wegfrezen) dat de blokhutprofielen op hun plek houdt.
Na het vervangen van de blokhutprofielen schiet je gewoon een "glaslat" er tegenaan zoals een glaslat in een kozijn je ruit op zijn plaats houd.

groet

maarten
 

Gerben60

Nieuw lid
25 mei 2016
1
0
Dag Ernst,
ik heb me zojuist geregistreerd en zit nu 10 minuten op deze site. Jouw schuur viel me direct op en mijn interesse gaat uit naar de houtverbindingen die je hebt gebruikt. Fantastisch goed uitgelegd en gedocumenteerd. echt een goede hulp bij mijn bouwactiviteiten. Ben bezig een tuinhuis te bouwen. Ook ik zou een andere dakbedekking gebruikt hebben. Zelf ga ik werken met oude oranje/rode dakpannen. Verder viel me op dat je een prachtige antieke tafel als werktafel gebruikt. Is die nu nog toonbaar na al dat klussen? Ha ha.
Bedankt voor de degelijke uitleg.
vr.gr. Gerben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.