Mijn Hammer C3-31 en N4400

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Het lijkt me logischer om een nieuw onderwerpje te starten over mijn aankomende machines in plaats van door te gaan in het onderwerp (wat al flink groot is geworden) waar ik heb besloten om de machines te gaan bestellen.http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=261&hilit=hammer

De machines zijn in nederland aangekomen en zullen vrijdag bezorgd worden. :D (langgatboor inrichting komt later helaas :roll: ).
Ik ben alleen nog bang voor de "wet van Murphy" :? (als er nog iets mis kan gaan dan gaat het ook mis)
Ik zal foto's maken en uitgebreid verslag doen van deze snoepjes... zodra ik daar tijd voor neem. Tot vrijdag zal ik nog baden in voorpret en de dagen beschuldigen dat ze te lang duren.
 
A

Athanor

Guest
Dat is een goed idee Guido!
Kan me voorstellen dat je staat te popelen om al dat moois in je werkplaats te zien staan. Goed dat we het kunnen volgen; zal af en toe wel wat jaloerse gevoelens moeten onderdrukken.... :oops: maar, laat ons maar meegenieten!!

Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Guido,

Dat is toevallig, vrijdagmorgen komt mijn nieuwe B3 Winner binnen :D Het door jou aangehaalde topic ben ik destijds gestart in mijn zoektocht naar een zaag-freescombi, maar ik ben ook van plan om een nieuw topic te starten met een verslag van mijn ervaringen.

Het wordt een druk HAMMER forum zo.. ;)

In ieder geval herken ik het gevoel van ongeduld...

Alvast veel plezier!

gr, Wim
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Houtbewerker zei:
Dag Guido,

Dat is toevallig, vrijdagmorgen komt mijn nieuwe B3 Winner binnen :D Het door jou aangehaalde topic ben ik destijds gestart in mijn zoektocht naar een zaag-freescombi, maar ik ben ook van plan om een nieuw topic te starten met een verslag van mijn ervaringen.

Het wordt een druk HAMMER forum zo.. ;)

In ieder geval herken ik het gevoel van ongeduld...

Alvast veel plezier!

gr, Wim
da's toevallig idd.
Ik heb de transporteur vanochtend aan de lijn gehad en hij vertelde me dat hij eerst naar den haag ging en daarna naar mijn werkplaats. ben jij degene in den haag dan?
(*EDIT* suf als ik ben zie ik nu pas dat onze woonplaatsen bij onze posts staan .... bennekom is niet eens in de buurt van den haag.)

we moeten nog even 24 uur geduld hebben en dan zijn we in het bezit van onze machine. (ik hoop zoooo dat er niets mis gaat!!)
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
het is goed aangekomen .... ben sinds 2 uur bezig geweest met uitpakken en in elkaar zetten.... en nu pas thuis.... ben te moe om al volledig verslag te doen... morgen hoop ik ... voor de te nieuwsgierigen kan je op deze pagina http://www.guidokauer.nl/updates-tweets de ontwikkelingen volgen. ik zal daar morgen wat regelmatiger iets plaatsen.

foto toegevoegd van hoe ik de machine aantrof (lintzaag moest ik uitpakken omdat hij niet door de deur kon (te hoog))

Attached files
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Het weekend zit erop en de machines werken.

ziehier wat foto's:
http://picasaweb.google.nl/g.kauer/Machines#slideshow

verslagje:
De machines waren aangekomen zonder dat ik in de werkplaats was maar iemand anders kon ze ontvangen. Ik werd direct gebeld met de mededeling dat de lintzaag te hoog was voor de garagedeur en niet naar binnen kon. (@#$%&*) :evil:
dus ik ben wat eerder van mijn werk weggegaan zodat ik dit kon komen oplosen. lintzaag uitgepakt en op zijn rug de werkplaats in.

daarna begon pakjesdag. Alle uitgepakt en bekeken. alles leek kompleet te zijn maar de handleiding van de lintzaag blijkt in het fins te zijn (of een andere niet te lezen scandinavische taal)
Daarna de machine geprobeert van de pallet af te krijgen. daarvoor heb ik eerst de wielen gemonteerd. gelukkig had ik die erbij genomen anders was het me nooooooit gelukt. dus met die wielen eronder heb ik de laatste balk van het pallet eraf gezaagd met mijn handcirkelzaag zodat die planken boven de grond zweefden. dan de machine in die richting gerold en de machine kantelde netjes tot op de grond waarna ik de pallet eronderuit heb getrokken.

Daarna kon het samenstellen beginnen. De handleiding hielp hierbij maar er waren to een aantal dingen die ik zelf moest uitvinden.
zondagavond heb ik de combinatiemachine in gebruik genomen en een ruw balkje esdoorn hout haaks en vlak geschaaft op de vlak en vandikte bank. daarna geschulpt end aarna afgekort. erg fijn resultaat :D .

Het aansluiten van de stroom was ... apart. Ik had nog nooit krachtstroom aangesloten dus ik heb mijn broer gevraagd mee te helpen (hij had ook nog nooit krachtstroom aangesloten maar is wel beter in electriciteit dan ik... en het was gewoon gezellig). toen gebeurde er iets raars. de machine ging niet aan. een zoemend geluid kwam eruit maar draaien ho maar. dus toen kwam ik erachter dat alle beveiligingen goed werkten omdat er nog een palletje niet helemaal in de goede stand stond waardoor de motor niet aan mocht. daarna ging de machine wel aan.... maar de verkeerde kant op. dit hadden een beetje voorzien aangezien je de bruine en grijze draad kan omdraaien zodat de motor de andere kant opdraait (handig soms voor je freestafel).
dus die twee draden omgewisseld en het werkte zoals het moest. maar daarna met de dezelfde stekker op de lintzaag bleek deze nu verkeerd om te lopen. dus een van de twee machines heeft twee draden verkeerd om. maarja ... nu maar een extra krachtstroom draad kopen en dan ben ik ook van dat probleem af.

Ik moet nog wel de langsgeleider finetunen (haaksheid). aangezien hij zowel op de vlak/vandikte bank wordt gebruikt als op de zaagtafel. ik had hem voor de vlakbank goed maar toen ik hem had overgebracht naar mijn cirkelzaag was hij niet zuiver haaks meer.

al met al zeer tevreden over de machines. Ik hou jullie weer op de hoogte als er ontwikkelingen zijn.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hoi Guido

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten :cool: .Mooi om de foto`s te bewonderen :roll: ,en nu maar zagen,frezen en veel krullen maken :p

Mvrg. Geurt.



----------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer----------------
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
guido zei:
Het weekend zit erop en de machines werken.
Ik moet nog wel de langsgeleider finetunen (haaksheid). aangezien hij zowel op de vlak/vandikte bank wordt gebruikt als op de zaagtafel. ik had hem voor de vlakbank goed maar toen ik hem had overgebracht naar mijn cirkelzaag was hij niet zuiver haaks meer.

Volgens mij moet je dan niet je langsgeleider finetunen maar het samenstel van werkblad, verspanende werkeenheden en de langsgeleider. Werkbladen moeten geheel vlak zijn ook de afzonderdlijke delen in het totaal werkblad moeten vlak zijn. De verspanende werkeenheden moeten onder 90 graden op het werkblad staan of evenwijdig aan het werkblad lopen. De aanslag dus haaks op het werkblad.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het klopt als je langsgeleider niet helemaal haaks staat, hij hoort iets naar buiten te wijken, dus van het zaagblad af. Dit om te voorkomen dat je hout vastloopt en op deze manier blijft het zaagblad ook vrijlopen. Op mijn Felder is het precies zo. Volgens mij staat bij een Festool CS70 het zaagblad 1 of 2 graden scheef, om dezelfde reden. Dit is echter een trekzaag en dan helpt het niet als alleen de geleider iets vrijloop geeft.

jaap
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
guido zei:
dus die twee draden omgewisseld en het werkte zoals het moest. maar daarna met de dezelfde stekker op de lintzaag bleek deze nu verkeerd om te lopen. dus een van de twee machines heeft twee draden verkeerd om. maarja ... nu maar een extra krachtstroom draad kopen en dan ben ik ook van dat probleem af.

Als je draden wisselt, altijd in de stekker. Dan heb je het probleem niet dat de ander nu ook verkeerd draait. Bijkomend voordeel is dat je dan ook geen zekeringen hoeft te loshalen, en dus altijd veilig werkt.

Gr. Frank
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
jaap zei:
Op mijn Felder is het precies zo.
Je ... hebt een Felder? :shock:

Ik haat je :x

geintje. Ik ben erg .... heel erg blij met mijn Hammer. Vandaag heb ik mijn beginnersetje van de freestafel aan het werk gezet om een simpele sponning te frezen. werkte erg goed ook al zit er geen haaks mesje op het beitelblok.
Verder heb ik de linzaag aangesloten en die ook uitgeprobeert. Hij zaagt fineer :)

Ik heb die langsgeleider nu helemaal zuiver haaks staan voor zowel de zaagmachine als de freestafel. ik heb niet eerder gehoord van de afwijking die je in je geleider moet hebben. wel weet ik dat ik mijn geleider zo moet plaatsen langs de cirkelzaag zodat er geen hout in kan blijven klemmen (20 mm voorbij het hoogste zaagcontactpunt van het hout). overigens wel raar dat de aan/uit knop op een plek zodat je je arm positioneert pal achter je zaagblad als je hem aan en uit zet. daar wil ik misschien nog wel eens iets aan doen. raar dat ze daaraan niet hebben gedacht. die knop hoort onder je roltafel te zitten.
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Nog een tweetal weekjes en mijn 'bestelling' loopt ook binnen! woohooo!! 'k Heb eveneens een lintzaag van Hammer aangeschaft maar zonder de wieltjes om ze te verrijden. Na het lezen van je ervaringen hiermee begin ik al te twijfelen of dat wel zo'n verstandige beslissing zal geweest zijn. Enfin, we zien wel he. En dan komt natuurlijk ook de Felder CF531 Professional binnen!! Fotos zijn gegarandeerd. Als we er tenminste in slagen om het ding de kelder in te hijsen. Dat wordt nog een opgave maar moeilijk gaat ook natuurlijk. Ik kan haast niet meer wachten. 't Is net een beetje de dag voor Kerstmis :D
Veel plezier nog ermee guido!
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
het is nu een aantal weken geleden dat ik de machines heb uitgepakt en gebruiksklaar heb. het is een heleboel ontdekken en een hoop afstellen maar tot nu toe voldoet hij aan mijn verwachtingen. Tot nu toe klopt de stelling dat een Hammer goed nastelbaar is :).

Het enig minpunt vind ik de langsgeleider. Hij veert een heel klein beetje aan het uiteinde. gezien de bouw van de geleider is dat ook wel logisch. ook het verschuiven in de lengte (om je geleider vlak na het zaagblad te positioneren) is een probleem omdat dan een heel stuk van de geleider boven de grond zweeft en door het gewicht de geleider iets van de tafel optilt. De geleider is bedoeld voor zowel de zaagmachine als de vlakbank en daarom hebben ze compromissen moeten maken. Toch denk ik eraan om een dedicated langsgeleider voor de zaagmachine erbij te kopen. Ik probeer eerst een paar projecten met de huidige en daarna beslis ik.

gisteren heb ik met mijn vandikte geprobeert fineer te "vlakken". omdat elke vlakbank een (terechte) minimale hoogte heeft kan je geen diktes minder dan 10 mm vlakken. Ik heb een plaat MDF (heerlijk!) gezaagd met de afmetingen van de vandikte tafel en een aanslag van een latje aan het einde van die plaat. Deze plaat kan ik op mijn vandikte tafel leggen en dan moet ik mijn instelling met 12.7 mm corrigeren. Ik heb gisteren een plankje gereduceert tot 2.2 mm. werkte erg goed!
http://picasaweb.google.nl/g.kauer/22Mm?feat=directlink

Het laatste stukje gaat wel de vernieling in omdat deze dan de eerst drukrol verlaat en tegen het beitelblok komt dus dit kan ik niet doen met een al op lengte afgekort plakje.
 
A

Athanor

Guest
guido zei:
Het enig minpunt vind ik de langsgeleider. Hij veert een heel klein beetje aan het uiteinde. gezien de bouw van de geleider is dat ook wel logisch.
Ik ken dat probleem van mijn Robland. Ik los dat op door het uiteinde van de geleider waar de flex in zit te borgen met een klampje wat ik elders op de machine met een lijmklem vastzet.

Fons
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Athanor zei:
guido zei:
Het enig minpunt vind ik de langsgeleider. Hij veert een heel klein beetje aan het uiteinde. gezien de bouw van de geleider is dat ook wel logisch.
Ik ken dat probleem van mijn Robland. Ik los dat op door het uiteinde van de geleider waar de flex in zit te borgen met een klampje wat ik elders op de machine met een lijklem vastzet.

Fons
klinkt als een goed idee. heb je daar een foto'tje/voorbeeld van?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Het klopt als je langsgeleider niet helemaal haaks staat, hij hoort iets naar buiten te wijken, dus van het zaagblad af. Dit om te voorkomen dat je hout vastloopt en op deze manier blijft het zaagblad ook vrijlopen. Op mijn Felder is het precies zo. Volgens mij staat bij een Festool CS70 het zaagblad 1 of 2 graden scheef, om dezelfde reden. Dit is echter een trekzaag en dan helpt het niet als alleen de geleider iets vrijloop geeft.

jaap

Even voortborduren op een "oud" onderwerp, ik was op zoek naar hoe de langsgeleider af te stellen en ik was ook tot deze conclusie gekomen. Iets naar rechts weglopend zodat je hout in ieder geval niet gaat klemmen...en dan toch in de lengte niet veel verder dan de as van het zaagblad om dezelfde reden? (dubbel gen**id hout beter?)

Bij iets beter zoeken ook nog deze gevonden (met dank aan @Benchworks)

De geleider is bij een fatsoenlijke machine in te stellen, er is geen correcte positie die universeel werkt.

-Bij panelen herzagen zet je de geleider beter zodat hij voldoende achter het zaagblad uitsteekt, zo kan je het stuk blijven geleiden totdat het achter het zaagblad door is. Ander kan het paneel kantelen en beschadigd raken.

-Bij massief hout herzagen of schulpen zet je de geleider beter zodat hij stopt net achter het zaagblad/spauwmes, want massief hout trekt vaak krom terwijl je het zaagt en zou anders klem raken of zich tegen het zaagblad duwen en verbranden.

-Bij het afkorten van stukken waarbij de gezaagde zijde minder breed is dan de lengte op een zaagtafel met rolwagen(bijvoorbeeld latjes van 4 cm breed afkorten in stukjes van 10 cm lang), kan je de geleider gebruiken als lengte-stop, maar dan moet die absoluut voor het zaagblad stoppen en nooit erlangs, anders gaan de stukken klemmen en naar je toe vliegen aan 300km/h.

-bij afkortzagen zetten sommigen een stuk hout tegen de geleiding omdat je dan de volledig achterkant kan sluiten en er toch door zagen, de standaard metalen geleider is meestal zo gemaakt dat je er in geen enkele stand tegen kan met het zaagblad. daarom is daar altijd meer open ruimte en als je kleine stukken afkort hebben die de neiging om door die opening te vliegen of klem te raken!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.