Nieuw materiaal

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb de kans om volgende Festool-machines te kopen:

* TS55 EBQ-Plus Invalzaag
* EHL 65E-Plus Schaaf
* TDK12 CE Schroefmachine
* PS300 EQ-Plus Wipzaag
* een geleiderail voor de TS55

Dit alles samen voor 925 euro. Is dit een eerlijke prijs?

Nu heb ik eigenlijk al een schroefmachine van Metabo, een wipzaag van Black&Decker, en een invalzaag van een onbekend merk.
Ik ben ook meer een hobby-schrijnwerker, en werk maar een aantal uren per week (8-10 uren) aan houtbewerking.

Zouden jullie mij aanraden om deze machines te kopen of niet?

Alvast bedankt voor jullie mening!
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi Rhynix,

Ja dat hangt er van af of de machines die je nu hebt bevallen en naar behoren functioneren zodat jij je werkstukken kan maken.
Zo ja dan is 925 euro een hoop geld om zo maar uit te geven. En adat alleen maar omdat ze groen zijn eventueel.

Dus ik denk dat jij zelf de enige bent die kan beoordelen of het die 925 euro waard is.

Ik heb dat zelf ook wel eens, zal ik een nieuwe machine ( wat voor soort dan ook ) kopen want die is misschien iets beter.
Na nagedacht te hebben denk ik, nou met me huidige machines gaat het ook makkelijk dus waarom iets nieuws en spaar weer geld uit.

( en koop wat bij de Zwolse houthandel, lol)

Berton
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Als je puur en alleen naar de prijs kijkt en de machines in goede staat zijn is dit een aardige koop, gezien de cirkelzaag en de boormachine bij elkaar alleen al rond de 1000 euro uitkomen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ok, hartelijk dank voor jullie meningen!

Ik ga de koop nog wat uitstellen, gezien ik 3 van de 4 gereedschappen eigenlijk al bij de hand heb.

Misschien ga ik kijken voor enkele stationaire machines te kopen zoals een paneelzaag of vandiktebank.

Heeft hier iemand positieve of negatieve ervaring met Tendotools? www.tendotools.be?

Ik zoek geen professioneel gereedschap, maar ook geen amateur-gereedschap. Eerder semi-professioneel dus...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor jouw was die deal mogelijk niet interessant, komen waarschijnlijk in een oude systainer en die TDK heeft hoogst waarschijnlijk binnenkort nieuwe batterijen nodig.
Stel dat je 1 of 2 van die machines niet echt nodig hebt, dan kon je voor hetzelfde geld de anderen gloednieuw kopen met garantie en service.

Heb geen persoonlijke ervaring met tendotools, heb er hier wel over gelezen en met een gebruiker gesproken en blijkbaar moet je er beter niet aan komen.
Er bestaan geen mirakels, aan een minimale kwaliteit hangt een minimale prijs. Voor de serieuze amateur heb je Robland en Hammer daar kan je niet mis, al is Hammer gewoonlijk iets duurder zonder altijd "meer" te geven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb pas een Tendo-tools combinatiemachine opgebouwd. Ik had deze al een jaar of 3 staan en er nu een ruimte voor gevonden. De gebruiksaanwijzig was knudde. Bij Tendo-tools konden ze me niet helpen: ze hadden te veel verschillende varianten geleverd in de verschillende jaren. Wat kan je dus verwachten voor een machine van ong 1400 euro ? Zaagtafel vlak en vandiktebank frees en langgatboor. Mijn eerste vraag was waar is de frees (zag geen rond gat in het blad) deze moet dus op de plek van de langgatboor. Het goed afstellen van de zaagwagen is me nog niet gelukt. Maar de machine heeft een krachtige motor en zaagt goed. Over de werking van de vlak en vandikte bank ben ik zeer tevreden. De beveiligingen van deze machine vind ik slecht. De aanslagen vergen wat werk bij het afstellen.
Overweeg je een aanschaf ga dan eerst kijken wat je krijgt en probeer er mee te werken en uitgelegd krijgen hoe het afstellen werkt.
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Tendotools kan ik persoonlijk enkel afraden! Op school heb ik met een paneelzaag en combine gewerkt, speelgoed, alles van geleiders dat scheef kon staan, stond scheef, er vielen stukken af tijdens het zagen...
zelf heb ik er een lamellofrees gekocht en een freestafeltje.
de vijsjes om de aanslag van de lamellofrees vast te zetten zijn niet sterk genoeg waardoor de aanslag blijft bewegen, ...
de freestafel, die staat in de handleiding zeer duidelijk fout gemonteerd! Het blad roest vrij snel, de hoogte instellingen verspringt in stappen... het lukt wel om er iets toonbaars mee te maken, maar het kan veel simpeler!!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, da's eigenlijk ergens grappig, en schrijnend tegelijkertijd!
Als de handleiding al zo in mekaar zit, zie ik inderdaad niet veel heil in de machine ook...

Heb er hier in de buurt ook al naar staan kijken, maar alles voelt zo licht aan.
Dan zijn mijn ouwe gietijzeren monsters toch wel van heel wat betere kwaliteit!

Groeten,
Steven
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hehe, inderdaad grappig :p

Maar kan de kwaliteit van bv een router nu zo slecht zijn? Echt veel functies hoeft een frees niet te hebben. Echt veel kan er dus ook niet mis gaan, denk ik dan?
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
ho, ik zou hem niet meer opnieuw kopen! Ik gebruik hem voornamelijk voor ronde kantjes te frezen met freesjes met een lager op... De geleider in die groef heb ik nog niet geprobeerd en het gaat me ook nog een paar uur werk kosten voor deze soepel door de groef gaat lopen want de groeven komen niet echt goed overeen. Bij het monteren waren er ook 2 inbusbouten die onbruikbaar waren door fabrikage fouten (goedkoop materiaal).
Hij maakt ook een hels lawaai!

en ik heb al 1 keer de motor 'MOETEN' laten vervangen. de sleutels die erbij zijn om de as vast te zetten en de spanhuls vast te draaien zijn van die goedkope rommelsleutels uit plaatmateriaal gerst... daarnaast is de maat van de sleutel die je nodig hebt om de as degelijk vast te nemen een maat tussen 18 en 19...
er zit ook, net zoals bij de meeste bovenfrezen, een knopje op om de motoras te blokeren zodat je met een sleutel de spanhuls kan vast zetten. het systeem dat de motoras vast zet komt niet vanzelf los, dus als je dan de motor aan zet... kan je heel de boel binnen doen in garantie en rekenen ze wel 100 euro voor een goedkope elektromotor...

als je er niet teveel mee wil doen of bijvoorbeeld enkel ronde kantjes maken is dit meer dan voldoende, maar verwacht er niet veel van! Ik heb ook al met een festoolfreestafeltje gewerkt en dat is gewoon goed! alle toebehoren, instellingen, ... heb je er in een handomdraai zonder gereedschap op afgesteld zonder knutselen en ergeren!
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Over de freesmachine: Ik heb ook zo'n ding.
Ander merk, zelfde Chinees.
't Ding freest als de beste, MAAR:

De inlegringen rond de frees zijn iets te dun, en dus lager als het freestafelblad. Het werkstuk blijft dus hangen, (duikt iets naar beneden) en de freesdiepte veranderd.
Ik heb dat opgelost door nieuwe inlegringen te draaien

De freeshoogteinstelling draait bij mij vrij soepel, maar als ik hem vastzet dan verandert de hoogte enigzins, en ik moet dus altijd een proefstukje frezen.

De bijgeleverde langsgeleiding is niet stabiel.

Mijn mening: Aan de basis mankeert niks. Freestafelblad is vlak en stabiel. Motor vermogen ook voldoende voor een freesmachine van een dergelijke maat.
Maar de dingen "die erbij zitten" zijn onder de maat.
Voor niet kritisch werk best bruikbaar, maar als 't op tienden van mm's aankomt loopt 't niet soepel.

Aanschaf: Bij HBM in de aanbieding. Gebruikt te vinden na enig zoeken voor ongeveer € 125,--

Ik ben er tevreden mee. Ik accepteer de beperkingen. Als er een "hobbeltje" in het freeswerk zit weet ik waardoor het komt.

Peter
 

jimmer

Nieuw lid
16 dec 2009
11
0
ook ik heb me ooit eens laten vangen door tendotools .ik had er een combine gekocht de zwaarste in de reeks na twee maanden al heel veel spijt van gekregen alles stond scheef en alles kwam los en toen brak de as van de schaaf machine ,als ik daarover mijn beklag deed konden ze mij niet helpen en moest ik de hele machine terug binnen brengen voor de reparatie ze konden niet zelf komen,wat slechts 10 km van de deur was .ik heb de machine naar het oud ijzer gedaan en heb gespaard voor een robland waar ik nu al enkele jaren zeer tevreden over ben.
tendotools ik denk er noch niet aan om er iets te kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.