Olijfhout verzagen

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
maar het blijft een feit , blijf uitkijken met de kettingzaag/QUOTE]
absoluut mee eens, het is en blijft een razendscherp en gevaarlijk stuk gereedschap.... Maar, het is ook 1 van de mooiste dingen die er zijn, werken met de kettingzaag. Geniet er elke dag van.
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
De motorzaag is zeker weten een handig stuk gereedschap.
Ik heb zelf 2 motorzagen, 1 licht model en een zwaar model voor het echte werk.
Vanuit ervaring met het gereedschap is het belangrijk dat je op tijd je rust pakt.
Ik zie wel eens van die wilden.....
De dieptestellers vijl ik ook niet te ver naar beneden.
80 % van wat ik doe is fijn werk, dus het snoeien van bomen of struiken.
Ik ben ook pietje precies met het op de juiste manier terugzetten van takken.
De zaag moet rustig zijn werk doen en ondertussen doe ik ook rustig aan.

Ik ben wel geïnteresseerd in de small log mill.
Grote bomen ga ik zelf toch niet zagen.
Ik zal ook nog eens op die site kijken vandaag of morgen.
Een extra ketting is niet verkeerd, specifiek voor dat werk, want ik ben zuinig op de kettingen die ik heb.
De kosten zijn voldoende aanwezig met dit gereedschap maar een dik tarief vragen bij de klanten kun je bijna niet.

Over die geleiders bijkopen bij de small log mill, ik kan zo niet zien welke nu uitermate geschikt zijn voor de small log mill.
Welke zou ik het beste kunnen gebruiken vanuit jullie oogpunt/ervaring?
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Zag zojuist ook de bijgevoegde foto's
Handig dat hoger leggen met wat simpele pallets!
Ik zat ook al te kijken naar het hoger leggen ergonomisch gezien.
Prima oplossing.
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hoi Olijf,
ik heb inderdaad de Alaskan Mill Mrk III met een lengte van 30" (76cm). Op de kettingzaag ligt een 70cm blad.
Ik kan met deze set-up bomen tot een diameter van 50cm zagen, eventueel ook nog wel 55..
De kettingzaag zou ook nog wel grotere diameters aankunnen, maar voor wat ik er mee wil vind ik het genoeg. Boven de 50cm worden de stammen wel zo zwaar dat je er ook nog een kraantje voor nodig hebt, deze kan ik nog net baas...
Ik weet niet waar je woont in de achterhoek, zelf woon ik in winterswijk, dus als je eens een keer wil kijken naar die mill dan kom gerust eens langs.
Stuur me dan maar een pm, dan spreken we wel een keer wat af.

Als ik de volgende keer weer wat ga zagen dan zal ik eens een beetje met foto's bijhouden wat ik allemaal doe om die planken te zagen..

Je hebt het ook over geleiders bijkopen. Bedoel je daar zaagblad mee? Want als je de alaskan mill 3 gebruikt dan verlies je zo tussen de 5 a 10 cm aan ruimte die nodig is voor je mill. PLus de meeste kettingzagen hebben ook een maximum aan lengte die ze qua zaagblad aankunnen. Wat voor een kettingzaag heb jij?
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
De inches zat ik al naar te kijken ...omrekenen in cm eens opzoeken.
Ik heb zelf een Husqvarna 257 voor het werk dat ik doe voldoende. (plus nog een kleiner model)
Als ik een zwaardere nodig heb voor een grote velling dan leen ik hem wel van een collega.

Het blad qua lengte weet ik niet maar het zaagoppervlak is ongeveer tussen de 47 en 49 cm.
Hier wil ik ook graag een Mill bij want een groter model motorzaag koop ik toch niet, hooguit een nieuwer model als het tzt nodig is.
Verder laat ik dikker rondhout wel zagen.

Geleiders bedoel ik eigenlijk de rails mee om de mill op te laten rusten.
Heb ook al gedacht om de rails zelf te maken maak ik weet nog niet of dat aantrekkelijk voor mij is.
(qua kosten, tijd etc.)

Ik moet ook weten hoe het exact werkt.
Foto's zijn mooi op de site van alaskan maar met eigen ogen zien is altijd beter.
Ik zou graag een keer willen kijken naar de Alaskan mill die je hebt.
Bedankt voor het aanbod!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Voor de geleiders gebruik ik zelf een oude houten ladder. Met de stammen die ik verzaag kan dat mooi, ik zaag meestal tot een lengte van 3 meter, zou met die ladder nog tot een lengte van 3,5 meter kunnen gaan.
Je kunt ook bij de sloop een oude H-balk kunnen kopen, als die maar goed recht is, en een overlap heeft over het te verzagen hout van een goede halve meter.
Wat de goedkoopste oplossing is, maar ook de meest bewerkelijke, is om het met spijkers uit te vlakken.
Dan zet eerst twee spijkers aan weerskanten van de stam met een waterpas goed vlak en op de zelfde afstand tot het hart. Dan span je een touw over de stam en zet je om de 50 tot 100 cm een spijker. Nu hoef je alleen nog maar een plank te hebben die je over de spijkers schijft en heb je een mooi egaal vlak.
Zelf heb ik deze methode toegepast bij een zeer kromme douglas stam, anders zou die stam in het bos zijn blijven liggen, nog te slecht voor vezelhout. Nu heb ik hem meegenomen en heb er nu 4 planken van 5cm uit gezaagd..

Die husqvarna van jou kan denk ik een blad van 50 cm wel aan, misschien wel iets meer. Je kunt bijvoorbeeld dan ook wel die 30" aanschaffen, die kun je ook goed gebruiken voor kleinere zagen. Mocht je dan dikkere stammen willen zagen en je kunt van iemand een grote zaag lenen, dan heb je in ieder geval de mogelijkheid om ook tot 30" te gaan.

Heb thuis ook nog wel wat info op papier over manier van zagen ed, als je een keer langs komt zal ik het wel laten zien, heb je een beetje een beeld over het hoe en wat
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
En…de alaskan mill ga ik eindelijk aanschaffen….heeft een jaartje geduurd…
Wel handig voor de kleine stukken, heb nog appel en ginkgo liggen….kersen, helaas, gescheurd!
Ginkgo weet ik overigens niet of dat de moeite is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.