Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: Olijfhout verzagen

Olijfhout verzagen

Ik ben van plan om mijn olijfhout te verzagen in plakken (broodplankjes, onderzetters) en een deel aan planken te (laten)zagen.
    Het hout is nu een jaar 'dood' en mijn vraag is ook wat is de beste tijd om olijfhout te verzagen?
    Ik wil de olijf planken in ieder geval oplatten natuurlijk.

Hoe lang is de droogtijd van bijvoorbeeld 3 cm dikke planken? (niet dat het deze dikte gaat worden, misschien nog wat dikker) Zelfde droogtijd als bijvoorbeeld eiken of toch veel langer?
    Of moet ik de olijf stammen ongezaagd eerst laten drogen x aantal jaar ivm bijvoorbeeld scheuren?
    Ik wil het hout overigens droog opslaan.

Vast wel iemand met wat kennis op dit gebied.
    Groet,
    Olijf
    Laatst gewijzigd door olijf; 18-11-12 om 16:01.

Weinig reactie...niemand bekend met Olijfenhout??
    Ik wacht het nog eens af, geduld is een zaak die schoon is.

Eender welke houtsoort word altijd best zo snel mogelijk verzaagd na het vellen. Hoe langer het hout op stam blijft liggen hoe meer risico op aantasting.
    Olijfhout is hier geen uitzondering op. Algemeen mag je stellen dat hout ongeveer 10mm diep droogt per jaar, een plank van 30mm is dus winddroog op 2 jaar.
    Doordat het hout olie bevat zal het droogproces wel wat langer duren dan bijvoorbeeld eik.

Maar dank zij die inhoudstoffen hoeft het hout niet volledig droog te zijn alvorens je het kan verwerken, door de olie in het hout ga je weinig last hebben van werken.
    Ondanks de harde structuur eens het gedroogd is, blijft het wel makkelijk bewerkbaar, ook weer dank zij die inhoudstoffen. Het bewerken kan je vergelijken met gedroogd Taxus, of ook wel met droog Pokhout.
    Deze houtsoorten zijn eens gedroogd keihard, maar wel makkelijk te verspanen, wat je op het eerste zicht niet zou verwachten.

Succes ermee,

André

Ik weet uit berichten van collega-houtdraaiers uit Duitsland dat olijfhout op stam geteisterd wordt door ongedierte onder de schors.
    Zo snel mogelijk zagen dus en zonder schors oplatten.

Hoeveel mm het per jaar droogt hangt natuurlijk sterk van de omstandigheden af - een goede vochtigheidsmeter lijkt me handig.

Bedankt André en Jurriaan!

Het hout is inderdaad nog redelijk vers, nu bijna 10 maand dood hout. En hard hout is het zeker.
    Ik zal binnenkort eens kijken dat ik het toch alvast laat verzagen, meer werk voor een zagerij lijkt me.
    Zijn ook veel te zware stammen....met twee man beur je de stammen al niet.

Ik was er ook al vanuit gegaan dat het drogen wat langer zou duren maar dat is prima.
    Wel bedankt voor de tips!

Groet,

Olijf

Ik weet niet hoe lang die stammen zijn, en ook hoeveel je hebt, maar is het misschien een idee om een mobiele houtzagerij te laten komen?
    Dat scheelt je zelf al veel gesleep met zware stammen, en een mobiele zagerij komt voor een euro of 55 tot 60 per uur wel bij je.
    Heb je die kopse kanten van de stammen ook ingesmeerd met was/houtlijm of iets dergelijks? Want dat scheelt je ook gigantisch veel met opscheuren/indrogen/barsten.
    Zelf heb ik afgelopen zomer een kleine 7 kuub aan lange stammen lariks en douglas mee genomen van het werk, heb de 3 meters zelf met een alaskan mill aan planken/balken gezaagd, en de 5 meters met een mobiele zagerij. Heb ze gelijk toen ik ze thuis had liggen ingesmeerd met een soort van dunne houtlijm, en dat scheelde enorm met barsten.
    Langs de kopse kant droogt het hout veel sneller, daardoor gaat het daar veel eerder barsten.
    Wat trouwens ook belangrijk is dat je het hout goed oplat, moet echt wel op een mooie vlakke ondergrond liggen, plus ook goed opgelat worden.
    Ik zag trouwens dat je in de achterhoek woont, ik zelf ook, heb wel een adres van een mobiele zagerij?

Dat instrijken is een handige tip!
    Ik heb ze zelf pas ontdaan van de stobbe ed, dus verse zaagsnede.
    Nu is het buiten niet zo droog meer dus momenteel ben ik er niet zo bang voor.

Ik doe zaken met 3 zagerijen waaronder 1 met een mobiele zaag, mogelijkheden genoeg in de omgeving.
    Toch moet ik zeggen vanuit ervaring dat het gezaagde hout van een mobiele zaag minder van kwaliteit is.
    Soms krijg je wat flauwe glooiingen in de planken, niet direct zichtbaar, maar wel bij verwerking.
    Kan ik toch slecht hebben als ik een poort in elkaar aan het schroeven ben bijvoorbeeld.

Een alaskan mill ken ik overigens niet maar wat ik er zo over kan vinden op het net.... interessant!
    Ga ik me toch iets meer in verdiepen!
    Ik heb zelf ook een eigen bedrijf en kom meer hout tegen, dus kan best iets voor mij zijn.

Groet,

Olijf
    Laatst gewijzigd door olijf; 22-11-12 om 21:58.

Als je het hout bij twickel kunt laten verzagen dan zou ik dat ook zeer zeker doen..
    Ze hebben het daar ook wel goed voor mekaar.
    Ik denk zelf dat de 'glooiingen' ook wel voor kunnen komen bij een gewone zagerij. Het ligt volgens mij vooral aan degene die de machine bediend en hoeveel tijd ze er aan besteden. Heb ook wel eens planken gezien bij een zagerij die er ook niet goed uit zagen.

Die alaskan mill bevalt mij in ieder geval prima, je kunt zelf bepalen wat je wilt zagen, je krijgt een mooie zaagsnede. Je hebt alleen wel een zware kettingzaag nodig.. Kijk anders eens op http://www.alaskanmill.co.uk , daar heb ik die van mij toendertijd gekocht. Ik weet niet hoe de pond-euro nu is, toen was het zeer goed te doen...
    succes ermee

de alaskan mill is inderdaad ideaal.
    heb er zelf 1 uit amerika laten komen.
    enigste nadelen die er van ondervondt (inmiddels verkocht naar suriname) dat er veel verlies is door de vrij dikke ketting en het verbruik van aspen.
    zit er wel over te denken om er weer 1 aan te schaffen maar dan te combineren met een zware electrische kettingzaag voor de korte stammen , korter dan 2,25m kan ik niet laten zagen hier.
    waardeer het werk van een ander als u eigen , ook bij een ander moet de kachel blijven branden.
    oordeel niet zoals u beoordeelt wil worden

gelijk even op de aangegeven site gekeken.
    is zeker intressant om daar te bestellen.
    ik had overigens de small log mill.
    waardeer het werk van een ander als u eigen , ook bij een ander moet de kachel blijven branden.
    oordeel niet zoals u beoordeelt wil worden

Forum Rechten