Toon snapt niets van frequentieregelaars

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Ik ben geen electrotechneut. Dat is voor mij vaak flinke abacadabra,

Ik zit nog steeds te puzzelen om die mooie zware draaibank te kunnen kopen.
Probleem, hij is 380v en Toon heeft geen 3-fasen groep.
Aanleggen is lastig en duur, dus dat wordt het even niet.

Nu lees ik (denk ik) dat het heel goed te doen is om een 380v (400v) motor aan te sturen met 230v via een frequentieregelaar.
Klopt dit?
Kan ik een 380v motor gewoon aansluiten op een standaard stopcontact met 230v met een frequentieregelaar er tussen.

Op het duitse Drechselforum is iemand die voor weinig geld gebruikte, maar gecontroleerd werkende frequentieregelaars verkoopt.

Dus, voor de electici onder de forumleden.... Is dit een mooie (de mooiste) oplossing, of zitten er nog haken en ogen aan deze oplossing?

Het is ook mogelijk om de motor om te laten bouwen (60 euro). Dan worden twee van de drie fasen doorverbonden en komt er een condensator tussen voor de start (als ik het goed begrepen heb).

Wie kan dit zo duidelijk uitleggen dat ook ik het helemaal snap. :rolleyes:
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Toon,

Ik heb net gedaan wat jij van plan bent, ik ging eerst zelf een houtdraaibank maken, maar toen kwam er voor 1000 euro een zware Wadkin RS draaibank op marktplaats te staan...700 kilo draaiplezier.

img0.jpg


Je kan een 3 fase motor aansturen met een frequentieregelaar die aangestuurd wordt door een enkelfase netspanning van 220 volt, het gewone stopcontact dus.
Kijk of de motor geschikt is voor 3*220, dit staat op het typeplaatje van de motor: 220/380 , je kan de motor dus schakelen in driehoek of in ster (google voor meer info hierover). Het omvormen van een ster naar een driehoekschakeling is eenvoudig zelf te doen.

Indien het echt moet kan je van 1*220 ook 3*380 maken. Dit gaat via dezelfde frequentieregelaar met nog een nabewerking die de 220 een staphoger brengt naar 380, met bijhorende kostprijs.

Nog een mogelijkheid is de motor te laten herwikkelen voor 3*220 maar dan lopen de kosten snel op, dan kan je beter een nieuwe motor kopen.

Goede en goekope frequentieregelaars (VFD) vindt je op ebay.
Ik heb er zelf zo eentje:http:http://www.ebay.co.uk/itm/3HP-2-2KW-PROFESSIONAL-VARIABLE-FREQUENCY-DRIVE-INVERTER-10A-220-250V-VFD-j7-/300652401060?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item46004791a4

Ook op ebay,fr zijn ze te koop.

Let wel, je moet deze frequentieregelaar nog zelf instellen! Ook dit is niet moeilijk maar wel noodzakelijk (mijn VFD stond voorgeprogrammeerd op 400 Hz en daar word mijn motor niet gelukkig van, 50 Hz vond hij snel genoeg). gewoon de handleiding erbij en de juiste getallen ingeven.
De regelaar heeft veel meer mogelijkheden dan jij wilt gebruiken dus laat je niet overdonderen door de vele opties, ik moest er 3 van de pakweg 100, instellen en mijn motor draaide.

Je kan het beste de frequentieregelaar een beetje overdimensioneren ,voor een motor van 1,5 kW neem je een regelaar van 2,2 kW.

Verder heb ik er nog een potentiometer bijbesteld:
http://www.technic-achat.com/accessoire-variateur-potentiometre,fr,4,TEL_VAR_BG3.cfm

Zo kan ik van op afstand de snelheid regelen en heb ik een noodstop steeds bij de hand.

Het is dus zeer goed zelf te doen, als je nog vragen hebt laat maar komen.

Groeten,

Geert
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik maak maar even misbruik van dit item, omdat ik een vraag heb betreffende dit zelfde onderwerp/gebied.
Ik heb een 380 V motor voorzien van een frequentieregeling voor 230 V - dus voor de normale huisaansluiting. Wanneer ik de zaak laat draaien geeft de motor een zeer hinderlijk hoog piep geluid als van een turbine. Hoe komt dat en hoe krijg ik die piep eruit?
Alvast bedankt.
Jan Pranger.
Trouwens mooi draaibank Geert. Ik heb hem indertijd ook zien staan.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Jan,


Ik heb net hetzelfde ook mijn motor geeft een hoge turbine toon ,maar loopt voor de rest soepel, al maakt hij soms een raar geluid, betreft het een nieuwe motor of een ouder type?
Mijn motor is van het oude type net als de draaibank.
Ik heb snel wat gegoogled en kom tot het volgende:

In het volgende artikel wordt beschreven hoe een VFD, spannning induceert op de motoras met ontladingen langs de lagering, dit gaat gepaard met hinderlijk geluid, maar vooral pitting (kleine putjes) op de lagers, en zal uiteindelijk leiden tot het falen van lagering en bijgevolg ook de motor, dat ziet er dus niet goed uit, onze motor word letterlijk naar de bliksem geholpen als dit klopt..... citaat :

"The use of variable-frequency drives (VFDs) to control ac motors has increased dramatically in recent years. In addition to their low operating cost and high performance, they save energy. Today, the challenge facing system designers and engineers is to minimize damage to ac motors from shaft current. From its first minute of operation, a VFD induces destructive voltages that build up on the motor shaft until they find discharge paths to the frame (ground). In most cases, the motor bearings present the path of least resistance. Once voltage is sufficient to overcome the resistance of the oil film layer in the bearing, shaft current discharges, causing electrical discharge machining (EDM) pits and fusion craters in the race wall and ball bearings. This phenomenon continues until the bearings become so severely pitted that fluting, excessive noise, and failure occur. Mitigation of this damage is possible through various strategies. Some are narrow in application, and most are costly; many are not technically feasible. However, a new technology employs a circumferential ring of conductive microfibers to discharge harmful currents and provide a low-cost solution to the problem.

Variable Frequency Drives Induce Shaft Currents in AC Motors

Due in large part to an increased focus on energy savings, the use of pulse-width-modulated (PWM) variable-frequency drives (VFDs) to control ac motors has grown dramatically over the last few years. While they offer low operating costs and high performance, VFDs are not without their problems. (Shown here, the AEGIS™ SGR™ with NEMA adaptor plate, discussed below.)

Shaft currents induced by VFDs can lead to motor failures. Without some form of mitigation, shaft currents travel to ground through bearings, causing pitting, fusion craters, fluting, excessive bearing noise, eventual bearing failure, and subsequent motor failure."


Hier is het volledige artikel:

http://www.ien.com/article/preventing-vfdac-drive/7666


Het is al laat, voor mij toch, maar ik zoek het de volgende dagen wat beter uit.
Er zijn volgens mij vele houtdraaiers die een oude houtdraaibank aansturen met een VFD dus dit zou toch een gekend probleem moeten zijn?

Heb je hem draaien op 3*220 of 3*380?

Groeten,

Geert

@Toon, als de prijs goed is zou ik me niet laten tegenhouden om de draaibank aan te schaffen, we zijn op de maan geraakt dus een draaibank zullen we ook wel aan de praat krijgen niet?
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat piepen is eigen aan motoren die op een frequentieregelaar draaien. Dat komt door de harmonischen die een frequentieregelaar opwekt. Een frequentieregelaar maakt eerst gelijkspanning van de wisselspanning. Die gelijkspanning wordt dan terug naar wisselspanning omgezet. De wisselspanning wordt eigenlijk opgebouwd uit afzonderlijke blokjes gelijkspanning. Dan krijg je iets wat er uit ziet als wisselspanning, maar het niet helemaal is. Behalve de eigenlijke frequentie (bijvoorbeeld 40 Hz), krijg je nog een aantal frequenties die een veelvoud zijn. En die frequenties zorgen voor het storende geluid. Via een filter zou het mogelijk moeten zijn om deze weg te krijgen. De filter bestaat uit een spoel, condensator of combinatie.
Ik hoop dat mijn uitleg begrijpelijk is.
Geert, de spanning van je motor (220 of 380) maakt niets uit. Met de juiste omvormer maak je van monofasig 220 driefasig 380.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat bedoel je precies met je vraag?

Als het goed is, blijft het vermogen natuurlijk gelijk. Echter, het koppel bij lage toerentallen neemt toe, en als je de motor harder laat draaien dan 50 Hz, neemt daarboven het vermogen ook toe. Kijk maar eens op het typeplaatje van een moderne motor, daar staat het vermogen bij 60 Hz ook op en dat is dan 20% meer dan bij 50 Hz. Zo wordt een 2.2 kW motor bij 50 Hz al 2.64 kW bij 60 Hz.

Wat betreft het piepen: veel frequentieregelaars hebben de mogelijkheid om de motor door te meten. Vaak is dit een instelling die je aanzet, waarna de frequentieregelaar 2 seconden meet, en dan heeft hij allerlei weerstanden etc. opgeslagen. Bij mij (ervaring met Siemens Micromaster, Hitachi, ABB en Telemecanique) piept de motor daarna niet meer.

Wat betreft het instellen en aansluiten: de 1e keer is moeilijk, als je hem eenmaal doorhebt is het net als autorijden in een andere auto - je weet dat er ergens een knopje (instelling) moet zijn voor de ruitewisser, de vraag is alleen waar en hoe.

Volgens mij zit er op marktplaats iemand uit Westervoort die veel frequentieregelaars aanbied, ook met beschrijving en hulp.

Ik heb er ook al diverse malen een paar goedkoop op de kop getikt, ingesteld, afstandsbedienung met knopjes en magneetvoeten erbij en verkocht via het drechslerforum maar ik heb er op het moment geen liggen.

Let er op dat je er eentje koopt die que vermogen past (zoals hierboven al stond: iets groter, maar zeker geen veel te grote - meer dan 5.5 kW is echt te veel en te duur), let op dat je een redelijk recent model hebt en dat hij ook bediend kan worden (bij veel modellen is het bedieningskastje los te krijgen en je kunt ze dus ook zonder kopen maar instellen lukt dan niet).Let ook op dat de handleiding er bij zit of de downloaden is.

Een frequentieregelaar is geen transformator, dus als je een motor op 380V wil aandrijven, moet er ook 380V in gaan.
Als je een motor hebt die volgens het typeplaatje op 220V en op 380V kan lopen, dan kun je ook een frequentieregelaar kopen die een 220V ingang heeft en daar intern 3 fasen van maakt, zodat de motor uiteindelijk op 3x220V loopt. Je moet dan wel de motor in driehoek aansluiten en niet in ster. Ook daarvoor geldt: de 1e keer is spannend, daarna is het een eitje.

Voor meer informatie moet je ook even zeggen hoeveel vermogen je motor heeft.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Geluid wordt veroorzaakt door de carrier frequency van de frequentieregelaar (VFD)

Ik heb nog even doorgezocht ivm het geluidsprobleem en het wordt veroorzaakt door de "carrier frequency " van de frequentieregelaar.
Kort gezegd komt het hier op neer;

De carrier frequency is de frequentie die de VFD gebruikt om het signaal te genereren dat de motor doet draaien, dit gaat heel snel , bij mij staat deze fabrieks af op 4 kHz- dit zijn 4000 pulsen per seconde.

Deze frequentie zorgt er niet alleen voor dat de motor gaat draaien door het signaal dat ermee opgebouwd wordt, maar zorgt er ook voor dat de motor windingen gaan trillen op een zeer hoog niveau, 4 kHz ligt nog binnen onze gehoorgrens (die gaat van 20 Hz, zeer lage tonen, tot 20 kHz, de hoge tonen ) dus dat is het piepen dat we horen. Bij oudere mensen gaat het gehoor acheruit en die horen niks boven de 15 kHz. Vandaar al die gepensioneerde houtdraaiers :) ......

Het goede nieuws is dat je de carrier frequency kan instellen, boven je persoonlijke gehoorgrens, de motor windingen zullen nog sneller gaan trillen maar we horen het niet meer.

Het nadeel is echter dat de vfd meer storingen zal veroorzaken op omringende elektrische systemen en de vfd zal sneller verhit raken, ook de motor zal warmer draaien.

Het is dus een kwestie van geven en nemen denk ik.

Pas op als je honden hebt! Hun gehoor gaat tot 50 000 Hz en die kunnen echt zot worden van de pijn als je een te hoge frequentie zou instellen!

Ga het bovenstaande meteen eens uittesten en laat iet weten....

Groeten,

Geert
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wat ik bedoelde met mijn vraag: wat doet dit met het vermogen is dat je volgens mij niet straffeloos een 380 motor op 220 kunt laten draaien, dan ben je wel een deel van je vermogen kwijt. Dat ging dus niet zozeer over de frequentieregelaar maar over het op 220 laten draaien van een 380 motor.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Heb het net uitgetest en wanneer de carrier frequentie op 20 kHz staat geprogrammeerd loopt de motor zonder hoge tonen.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Scheppie
Er bestaan bijna geen motoren die alleen op 380V werken.
Motoren zijn 220/380 of 380/660V
Als je een 220/380V motor hebt kun je in de aansluitbox de motor plaatjes zo monteren dat de motor geschikt is voor 3x220V of voor 3x380V
ster-driehoek verklaring.jpg

De bovenste is voor 3x220V
De onderste voor 3x380V
In beide situaties komt er 220V op de wikkelingen te staan

Edit: als je een 3fase motor enkelfase laat lopen (met condensator) verlies je een groot deel van het vermogen. Dit is mijn inziens geen goede keuze
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Geert ik heb een frequentieregelaar die de 380 motor op 220 laat lopen.
Merk: Lenze (USA)
Gekocht bij het Zwols Wikkel Bedrijf in Zwolle.
Type:ESMD112L4TXA000XX1F23
Power: 1,1 KW
Input voltage: 400/480 V
3/PE
Met schakelaar en toerental regeling.
De motor heb ik daar ook gekocht.
Zij adviseerden deze combinatie.
Hopelijk ben ik zo volledig.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Geert ik heb een frequentieregelaar die de 380 motor op 220 laat lopen.
Merk: Lenze (USA)
Gekocht bij het Zwols Wikkel Bedrijf in Zwolle.
Type:ESMD112L4TXA000XX1F23
Power: 1,1 KW
Input voltage: 400/480 V
3/PE
Met schakelaar en toerental regeling.
De motor heb ik daar ook gekocht.
Zij adviseerden deze combinatie.
Hopelijk ben ik zo volledig.
vr.gr. Jan Pranger.

Jan, ik denk toch dat je frequentieregelaar je 380V motor op 380V (400V, eigenlijk) laat lopen. Er zal toch geen ingebouwde transformator van 400V naar 240V inzitten. Ook als ik het type op google zoek, lees ik niets daarover.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
OK Jurriaan ik druk mij waarschijnlijk niet goed en dat wil gemakkelijk wanneer je ergens geen verstand van hebt.
In de schuur heb ik 220V en middels dat apparaat laat ik die 380 motor draaien.
Hij draait echter slecht: bij langzaam lopen draait hij hortend en heeft een hoge pieptoon - niet om bij te verkeren.
Wanneer er iemand in de buurt van Lemmer zit en mij kan helpen - heel graag.
MfG: Jan Pranger.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Jan,
?
Ik denk ook niet dat zoiets kan, waarom raden ze je een 380 motor aan als je enkel over 220 beschikt? Ben je zeker dat de motor op 3*380 draait en niet op 3*220?
Verder snap ik al helemaal niet hoe je aan een input voltage komt van 400/480 op je frequentieregelaar- ik geloof je wel hoor,maar snap niet hoe het kan- die zou 200/230 moeten zijn als je vertrekt vanaf 220 enkelfasige netspanning.
Je kan niet zomaar van 1*220 naar 3*380 zonder een extra bewerking na de omzetting naar 3*220
Verder zou ik de frequentiesturing niet tot z'n laagste niveau laten gaan. Normaal draait een motor op 50 Hz, ik zou niet lager gaan dan 25 Hz voor langdurig draaien. Dit heeft oa te maken met de koeling , bij de meeste motoren is die gekoppeld aan de draaisnelheid van de motor, trager draaien geeft dus minder koeling.

Jan, heb je de VFD zelf geprogrammeerd of gebruik je hem zoals hij afgeleverd is?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Geert ik gebruik hem zoals afgeleverd. Volgens de leverancier moest hij het zo doen.
Maar ik begrijp uit jouw reactie en die van Jurriaan, dat ik even een kennersoog moet inroepen voor een finale check of ik wel goed bezig ben. In ieder geval heb ik bewezen er geen verstand van te hebben.:):):)
Vrgr. Jan Pranger.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Dus jij hebt die wadkin rs 6 van marktplaats? Leuk dat je nu ook op woodworking zit!
Ik heb zelf een wadkin rs 8, hoop hier ook nog een keer een frequentie regelaar op te zetten.

Groeten, mark
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.