Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24
  1. #1

    Toon snapt niets van frequentieregelaars

    Ik ben geen electrotechneut. Dat is voor mij vaak flinke abacadabra,

    Ik zit nog steeds te puzzelen om die mooie zware draaibank te kunnen kopen.
    Probleem, hij is 380v en Toon heeft geen 3-fasen groep.
    Aanleggen is lastig en duur, dus dat wordt het even niet.

    Nu lees ik (denk ik) dat het heel goed te doen is om een 380v (400v) motor aan te sturen met 230v via een frequentieregelaar.
    Klopt dit?
    Kan ik een 380v motor gewoon aansluiten op een standaard stopcontact met 230v met een frequentieregelaar er tussen.

    Op het duitse Drechselforum is iemand die voor weinig geld gebruikte, maar gecontroleerd werkende frequentieregelaars verkoopt.

    Dus, voor de electici onder de forumleden.... Is dit een mooie (de mooiste) oplossing, of zitten er nog haken en ogen aan deze oplossing?

    Het is ook mogelijk om de motor om te laten bouwen (60 euro). Dan worden twee van de drie fasen doorverbonden en komt er een condensator tussen voor de start (als ik het goed begrepen heb).

    Wie kan dit zo duidelijk uitleggen dat ook ik het helemaal snap.

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Locatie
    Lembeke
    Berichten
    302
    Toon,

    Ik heb net gedaan wat jij van plan bent, ik ging eerst zelf een houtdraaibank maken, maar toen kwam er voor 1000 euro een zware Wadkin RS draaibank op marktplaats te staan...700 kilo draaiplezier.



    Je kan een 3 fase motor aansturen met een frequentieregelaar die aangestuurd wordt door een enkelfase netspanning van 220 volt, het gewone stopcontact dus.
    Kijk of de motor geschikt is voor 3*220, dit staat op het typeplaatje van de motor: 220/380 , je kan de motor dus schakelen in driehoek of in ster (google voor meer info hierover). Het omvormen van een ster naar een driehoekschakeling is eenvoudig zelf te doen.

    Indien het echt moet kan je van 1*220 ook 3*380 maken. Dit gaat via dezelfde frequentieregelaar met nog een nabewerking die de 220 een staphoger brengt naar 380, met bijhorende kostprijs.

    Nog een mogelijkheid is de motor te laten herwikkelen voor 3*220 maar dan lopen de kosten snel op, dan kan je beter een nieuwe motor kopen.

    Goede en goekope frequentieregelaars (VFD) vindt je op ebay.
    Ik heb er zelf zo eentje:http:http://www.ebay.co.uk/itm/3HP-2-2KW-...item46004791a4

    Ook op ebay,fr zijn ze te koop.

    Let wel, je moet deze frequentieregelaar nog zelf instellen! Ook dit is niet moeilijk maar wel noodzakelijk (mijn VFD stond voorgeprogrammeerd op 400 Hz en daar word mijn motor niet gelukkig van, 50 Hz vond hij snel genoeg). gewoon de handleiding erbij en de juiste getallen ingeven.
    De regelaar heeft veel meer mogelijkheden dan jij wilt gebruiken dus laat je niet overdonderen door de vele opties, ik moest er 3 van de pakweg 100, instellen en mijn motor draaide.

    Je kan het beste de frequentieregelaar een beetje overdimensioneren ,voor een motor van 1,5 kW neem je een regelaar van 2,2 kW.

    Verder heb ik er nog een potentiometer bijbesteld:
    http://www.technic-achat.com/accesso...EL_VAR_BG3.cfm

    Zo kan ik van op afstand de snelheid regelen en heb ik een noodstop steeds bij de hand.

    Het is dus zeer goed zelf te doen, als je nog vragen hebt laat maar komen.

    Groeten,

    Geert
    Laatst gewijzigd door Geert; 16-11-12 om 21:23.

  3. #3
    Ik maak maar even misbruik van dit item, omdat ik een vraag heb betreffende dit zelfde onderwerp/gebied.
    Ik heb een 380 V motor voorzien van een frequentieregeling voor 230 V - dus voor de normale huisaansluiting. Wanneer ik de zaak laat draaien geeft de motor een zeer hinderlijk hoog piep geluid als van een turbine. Hoe komt dat en hoe krijg ik die piep eruit?
    Alvast bedankt.
    Jan Pranger.
    Trouwens mooi draaibank Geert. Ik heb hem indertijd ook zien staan.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Locatie
    Lembeke
    Berichten
    302
    Jan,


    Ik heb net hetzelfde ook mijn motor geeft een hoge turbine toon ,maar loopt voor de rest soepel, al maakt hij soms een raar geluid, betreft het een nieuwe motor of een ouder type?
    Mijn motor is van het oude type net als de draaibank.
    Ik heb snel wat gegoogled en kom tot het volgende:

    In het volgende artikel wordt beschreven hoe een VFD, spannning induceert op de motoras met ontladingen langs de lagering, dit gaat gepaard met hinderlijk geluid, maar vooral pitting (kleine putjes) op de lagers, en zal uiteindelijk leiden tot het falen van lagering en bijgevolg ook de motor, dat ziet er dus niet goed uit, onze motor word letterlijk naar de bliksem geholpen als dit klopt..... citaat :

    "The use of variable-frequency drives (VFDs) to control ac motors has increased dramatically in recent years. In addition to their low operating cost and high performance, they save energy. Today, the challenge facing system designers and engineers is to minimize damage to ac motors from shaft current. From its first minute of operation, a VFD induces destructive voltages that build up on the motor shaft until they find discharge paths to the frame (ground). In most cases, the motor bearings present the path of least resistance. Once voltage is sufficient to overcome the resistance of the oil film layer in the bearing, shaft current discharges, causing electrical discharge machining (EDM) pits and fusion craters in the race wall and ball bearings. This phenomenon continues until the bearings become so severely pitted that fluting, excessive noise, and failure occur. Mitigation of this damage is possible through various strategies. Some are narrow in application, and most are costly; many are not technically feasible. However, a new technology employs a circumferential ring of conductive microfibers to discharge harmful currents and provide a low-cost solution to the problem.

    Variable Frequency Drives Induce Shaft Currents in AC Motors

    Due in large part to an increased focus on energy savings, the use of pulse-width-modulated (PWM) variable-frequency drives (VFDs) to control ac motors has grown dramatically over the last few years. While they offer low operating costs and high performance, VFDs are not without their problems. (Shown here, the AEGIS™ SGR™ with NEMA adaptor plate, discussed below.)

    Shaft currents induced by VFDs can lead to motor failures. Without some form of mitigation, shaft currents travel to ground through bearings, causing pitting, fusion craters, fluting, excessive bearing noise, eventual bearing failure, and subsequent motor failure."


    Hier is het volledige artikel:

    http://www.ien.com/article/preventing-vfdac-drive/7666


    Het is al laat, voor mij toch, maar ik zoek het de volgende dagen wat beter uit.
    Er zijn volgens mij vele houtdraaiers die een oude houtdraaibank aansturen met een VFD dus dit zou toch een gekend probleem moeten zijn?

    Heb je hem draaien op 3*220 of 3*380?

    Groeten,

    Geert

    @Toon, als de prijs goed is zou ik me niet laten tegenhouden om de draaibank aan te schaffen, we zijn op de maan geraakt dus een draaibank zullen we ook wel aan de praat krijgen niet?
    Laatst gewijzigd door Geert; 16-11-12 om 22:28.

  5. #5
    Dat piepen is eigen aan motoren die op een frequentieregelaar draaien. Dat komt door de harmonischen die een frequentieregelaar opwekt. Een frequentieregelaar maakt eerst gelijkspanning van de wisselspanning. Die gelijkspanning wordt dan terug naar wisselspanning omgezet. De wisselspanning wordt eigenlijk opgebouwd uit afzonderlijke blokjes gelijkspanning. Dan krijg je iets wat er uit ziet als wisselspanning, maar het niet helemaal is. Behalve de eigenlijke frequentie (bijvoorbeeld 40 Hz), krijg je nog een aantal frequenties die een veelvoud zijn. En die frequenties zorgen voor het storende geluid. Via een filter zou het mogelijk moeten zijn om deze weg te krijgen. De filter bestaat uit een spoel, condensator of combinatie.
    Ik hoop dat mijn uitleg begrijpelijk is.
    Geert, de spanning van je motor (220 of 380) maakt niets uit. Met de juiste omvormer maak je van monofasig 220 driefasig 380.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  6. #6
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Locatie
    Lembeke
    Berichten
    302
    Hier een foto van schade aan de lagers door de ontladingen :



    Mathieu, ik heb lang gezocht naar een omvormer die van 1*220, 3*380 maakt maar niet gevonden, daarom vraag ik het aan Jan.

    http://www.vibration.org/Presentatio...leshooting.pdf
    Laatst gewijzigd door Geert; 16-11-12 om 23:46.

  7. #7
    En wat gebeurd er dan met het vermogen van de motor?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

  8. #8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    En wat gebeurd er dan met het vermogen van de motor?
    Wat bedoel je precies met je vraag?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  9. #9
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Wat bedoel je precies met je vraag?
    Als het goed is, blijft het vermogen natuurlijk gelijk. Echter, het koppel bij lage toerentallen neemt toe, en als je de motor harder laat draaien dan 50 Hz, neemt daarboven het vermogen ook toe. Kijk maar eens op het typeplaatje van een moderne motor, daar staat het vermogen bij 60 Hz ook op en dat is dan 20% meer dan bij 50 Hz. Zo wordt een 2.2 kW motor bij 50 Hz al 2.64 kW bij 60 Hz.

    Wat betreft het piepen: veel frequentieregelaars hebben de mogelijkheid om de motor door te meten. Vaak is dit een instelling die je aanzet, waarna de frequentieregelaar 2 seconden meet, en dan heeft hij allerlei weerstanden etc. opgeslagen. Bij mij (ervaring met Siemens Micromaster, Hitachi, ABB en Telemecanique) piept de motor daarna niet meer.

    Wat betreft het instellen en aansluiten: de 1e keer is moeilijk, als je hem eenmaal doorhebt is het net als autorijden in een andere auto - je weet dat er ergens een knopje (instelling) moet zijn voor de ruitewisser, de vraag is alleen waar en hoe.

    Volgens mij zit er op marktplaats iemand uit Westervoort die veel frequentieregelaars aanbied, ook met beschrijving en hulp.

    Ik heb er ook al diverse malen een paar goedkoop op de kop getikt, ingesteld, afstandsbedienung met knopjes en magneetvoeten erbij en verkocht via het drechslerforum maar ik heb er op het moment geen liggen.

    Let er op dat je er eentje koopt die que vermogen past (zoals hierboven al stond: iets groter, maar zeker geen veel te grote - meer dan 5.5 kW is echt te veel en te duur), let op dat je een redelijk recent model hebt en dat hij ook bediend kan worden (bij veel modellen is het bedieningskastje los te krijgen en je kunt ze dus ook zonder kopen maar instellen lukt dan niet).Let ook op dat de handleiding er bij zit of de downloaden is.

    Een frequentieregelaar is geen transformator, dus als je een motor op 380V wil aandrijven, moet er ook 380V in gaan.
    Als je een motor hebt die volgens het typeplaatje op 220V en op 380V kan lopen, dan kun je ook een frequentieregelaar kopen die een 220V ingang heeft en daar intern 3 fasen van maakt, zodat de motor uiteindelijk op 3x220V loopt. Je moet dan wel de motor in driehoek aansluiten en niet in ster. Ook daarvoor geldt: de 1e keer is spannend, daarna is het een eitje.

    Voor meer informatie moet je ook even zeggen hoeveel vermogen je motor heeft.

  10. #10
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Locatie
    Lembeke
    Berichten
    302

    Geluid wordt veroorzaakt door de carrier frequency van de frequentieregelaar (VFD)

    Ik heb nog even doorgezocht ivm het geluidsprobleem en het wordt veroorzaakt door de "carrier frequency " van de frequentieregelaar.
    Kort gezegd komt het hier op neer;

    De carrier frequency is de frequentie die de VFD gebruikt om het signaal te genereren dat de motor doet draaien, dit gaat heel snel , bij mij staat deze fabrieks af op 4 kHz- dit zijn 4000 pulsen per seconde.

    Deze frequentie zorgt er niet alleen voor dat de motor gaat draaien door het signaal dat ermee opgebouwd wordt, maar zorgt er ook voor dat de motor windingen gaan trillen op een zeer hoog niveau, 4 kHz ligt nog binnen onze gehoorgrens (die gaat van 20 Hz, zeer lage tonen, tot 20 kHz, de hoge tonen ) dus dat is het piepen dat we horen. Bij oudere mensen gaat het gehoor acheruit en die horen niks boven de 15 kHz. Vandaar al die gepensioneerde houtdraaiers ......

    Het goede nieuws is dat je de carrier frequency kan instellen, boven je persoonlijke gehoorgrens, de motor windingen zullen nog sneller gaan trillen maar we horen het niet meer.

    Het nadeel is echter dat de vfd meer storingen zal veroorzaken op omringende elektrische systemen en de vfd zal sneller verhit raken, ook de motor zal warmer draaien.

    Het is dus een kwestie van geven en nemen denk ik.

    Pas op als je honden hebt! Hun gehoor gaat tot 50 000 Hz en die kunnen echt zot worden van de pijn als je een te hoge frequentie zou instellen!

    Ga het bovenstaande meteen eens uittesten en laat iet weten....

    Groeten,

    Geert

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top