Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Huisnummer in hout

  1. #1
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.461

    Huisnummer in hout

    Ik loop al een tijdje met het idee rond om het huisnummer van ons huis in hout uit te snijden. Het nummer moet een beetje "Old World" uitstralen maar wel goed leesbaar zijn. Ik heb al een redelijk uitziend font gevonden maar dat leent zich niet voor het uitsnijden in een V-groef waarbij de breedte van de letter-elementen overal even groot is. Ik vraag me af of het estetisch verantwoord om het insnijden onder 45 graden te doen waarbij de groef niet overal even diep is. Een andere methode zou kunnen zijn om de randen verticaal in te steken tot een diepte van een paar millimeters en met een grondschaafje de bodem te vlakken. Eén cijfer eindigt met een cirkel, dat zou ik eventueel kunnen laten eindigen in een punt.
    De groef wil ik met goudverf inkleuren. En ik weet nog niet of het bord rechthoekig of ovaal gaat worden. Ik lijm twee restjes eik tegen elkaar en krijg dan een bord van 300 bij 180 mm. Het nummer zelf is ongeveer 200 bij 90 mm.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    De letters of cijfers insnijden onder een hoek is geen probleem hoor, je hebt bijna altijd wisselende dieptes bij V-groeven. Het is enkel als alle uit te snijden vlakken even breed zijn dat je ook een uniforme diepte krijgt, maar dat zijn saaie letters of cijfers

    Het oogt volstrekt normaal dat bij een versmalling in een letter de V-groef minder diep word, zorg er wel voor dat het diepteverloop mooi vloeiend verloopt, of dat je een strakke overgang krijgt.

    Een ovaal of ellipsvormig bord gaat prettiger ogen dan een rechthoek.

    Succes met de klus,


    André

  3. #3
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.461
    Bedankt André. Alleen dat ronde deel onder aan de DRIE moet ik nog technisch onderbrengen. Ik heb geen "echte" houtsnijbeitels, alleen rechte steekbeitels. Met de smalste beitel kan ik wel een ronding maken en later met wat schuurwerk dit bijwerken. Dat rondje zal ik wel een bodempje moeten geven alders wordt het een kegelvormig gat.
    Ik neem aan dat je de helling constant houdt met een blokje onder 45 graden. Het zal voor mij wel een oefening in geduld worden maar ik heb de tijd tot Kerstmis.

  4. #4
    hallo WR1944
    je kunt de 3 ook oplossen zonder een bodempje idien je dat wil: je begint vanuit de contour en je houdt de hoek consequent aan. Je krijgt dan vanzelf de juiste V doordat de zijden elkaar raken. De diepte zal verschillen en daardoor goed zijn, zoals Tuoh al schreef

    succes

    groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

  5. #5
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.461
    Ik ben toch maar gaan hakken. Ik had nog een restje eiken (ik klink precies als houtleverancier Rick maar meer dan vuren, Douglas en een splinter eik en populier heb ik niet in huis) en dat leek me een geschikte houtsoort voor een nummerbord. De breedte was net geen 90 mm en met de domino's kon ik het verbreden tot 175 mm. De lengte was ruim 300 mm.
    PB151265q.jpg

    De vraag rechthoekig of ellipsvormig was door André al beantwoord en ik kon me daar goed in vinden. Met behulp van de loodlijnmethode heb ik een kwart van een ellips geconstrueerd.
    PB171266q.jpg

    Met die kwart ellips heb ik een mal gemaakt voor een halve ellips. Hiermee wordt uiteindelijk het bord gefreesd. Ik heb de globale contouren op het hout uitgezet en grofweg wat overtollig hout weggezaagd.
    PB171269q.jpg

    Vervolgens heb ik een afdruk op papier gemaakt met een geschikt lettertype en de cijfers uitgeknipt. De uitgeknipte nul moest ik bewaren om het midden van het rondje te kunnen tekenen. Met potlood de vormen van de cijfers op het hout overgebracht. Nu was ik klaar voor het serieuze hakwerk.
    PB171267q.jpg

    Ik ben met de "1" begonnen omdat die de meeste variaties in vormovergangen had. Ik begon vanaf de contouren te steken onder een kleinere hoek dan de uiteindelijke 45 graden. Daarmee kreeg ik zicht op de vorm en ook op de overgangen in diepte. Daarna maakte ik de hoek steiler en met een blokje onder 45 graden kwam het tot de definitieve vorm. Het is een secuur werkje en het vraagt ook aardig wat geduld maar voor een eerste probeersel viel het resultaat me niet tegen.
    PB171268q.jpg

    Ik denk dat ik twee rare earth magneetjes ga kopen en die in het schuine vlak van het blokje lijm. Dan kleeft de beitel aan het blokje in de juiste stand bij het afwerken van de groef.

  6. #6
    Je hebt al een mooie start genomen met het nummerbord in wording. Ik vrees alleen dat je de holle lijnen aan de volgende cijfers maar moeilijk gaat kunnen volgen, zelfs met een smalle platte beitel. Bolle lijnen zijn dan weer geen probleem.
    Het eerste cijfer is in elk geval goed gelukt. Eén opmerking slechts bij dat cijfer, dat vlakke driehoekje bovenaan het cijfer, tussen het korte en lange deel, dat steek je de buitencontour volgend beter naar beneden weg, dat oogt mooier.


    Mvg,

    André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 18-11-12 om 12:27.

  7. #7
    leuk werkje, succes ermee
    GROETJES MOOTJE

  8. #8
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.461
    Het schiet toch sneller op dan ik had gedacht,
    De "1" heb ik gestoken met behulp van een blokje hout met een kopse kant op 45 graden. Voor de laatste paar krulletjes gebruikte ik dit als geleiding. Maar zoals gebruikelijk bij mij zocht ik naar een verbetering, gewoon omdat ik vond dat het beter kon. Ik kocht een paar rare earth magneten en dacht die even in het houten blokje te kunnen lijmen. Dat werd een heel gevecht. Het waren 3 magneetjes en met veel moeite kon ik ze van elkaar halen en ze op een veilige plek neerleggen zonder dat ze elkaar in de haren vlogen. Toen moest ik een magneetje opmeten. Doe dat maar eens met een stalen schuifmaat. Maar het lukte, diameter 18 mm en dikte 3,2 mm. Met een V-blokje heb ik twee 3/4" potgaten in het 45 graden blokje geboord. Omdat lijmen een probleem zou worden maakte ik er een aluminium plaatje over. De beitels plakken stevig aan het blokje vast.
    PB181270q.jpg

    PB181271q.jpg

    Het werkte perfect. Met de hand maakte ik de groef op een paar millimeter na op maat. Met de beitel tegen het blokje werkte ik de groef bij op 45 graden en op diepte. M'n smalste beitel is 3 mm en daar kon ik redelijk vloeiend de binnenbochten mee doen. Het viel me al bij al niet tegen. Alleen kwam ik de domino's tegen met het uitdiepen van de groeven. Maar met een likje verf er over wordt dat aan het oog onttrokken.
    PB181272q.jpg

    Met de halve ellips mal op de achterkant geschroefd deed ik een kwart van de ellips. Je moest echt met de draad mee frezen anders werd het een puinhoop. Dus de assen overgehaald op de zijkant en met dubbelzijdige tape de mal aan de zichtkant aangebracht. Ook deze operatie verliep voorspoedig.
    PB191273q.jpg

    Nu moet ik een bol freesje kopen, een kleinere dan die ik al heb, om er een leuk smoelend randje aan te maken, goudverf kopen en dan gaat de laatste fase in. Ik moet wel de brievenbus wat lager hangen om het bordje goed zichtbaar onder een buitenlantaren te plaatsen.
    Wordt vervolgd.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 19-11-12 om 02:00.

  9. #9
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    6.103
    Blog Berichten
    1
    Is het een idee om eerst een laagje sanding sealer aan te brengen voordat je met de goudverf begint ? Het hout lijkt redelijk grof qua nerf,misschien dus een goed idee om eerst de porieen te vullen.....
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

  10. #10
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Locatie
    West-Friesland
    Berichten
    1.505
    Hallo WR1944,

    Dat ziet er weer mooi uit, alleen jammer dat het hout niet uit de gevelde boom is gekomen.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top