Duodeur boerendeur aan elkaar vast zetten

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Kan iemand mij vertellen wat ik precies nodig heb om een duodeur aan elkaar te koppelen? Zodat de deur in 1 geheel open kan. Ik ben
namelijk niet zo thuis in deuren.

BVD,
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Moar details plz!

Bedoel je een boerendeur waar de bovenste helft apart open kan, hier in de boerderij staan er zo een paar. Aan de buitenkant heb je gewoon een latje dat je naar boven draait om de bovenkant van de deur naar binnen te doen draaien, dan kan je de grendel aan de binnenkant los doen. Die zijn niet gemaakt om met een slot te werken, het is gewoon een manier om de deur langs twee kanten open te kunnen doen zonder klink. En verluchting geven zonder dat dieren weg kunnen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Een soort van kantschuifje heb ik wel eens gezien geloof ik, maar dan moet je wel altijd de deur open doen om ze te kunnen koppelen en ontkoppelen. Bij een naar binnen draaiende deur zal hij dan niet gauw nat worden, maar bij een naar buiten draaiende deur zou ik daar wel rekening mee houden.
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
inderdaad een boerendeur deelbare deur. Het betreft in dit geval een voordeur. Aan de buitenkant 2 weldorpels, maar hoe de 2 delen aan elkaar verbonden worden aan de binnenkant kan ik nergens vinden. Hij draait naar binnen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is het voor in een huis? of moet het op slot kunnen? Het latje dat de bovenkant met de onderkant verbind staat traditioneel aan de buitenkant. Aan de binnenkant is er een soort rabat die de bovenhelft tegen houd om naar buiten te draaien, ze blokkeert dus tegen het onderste gedeelte, en met de lat aan de buitenkant die op een nagel scharniert blokkeer je ze aan elkaar.
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Het is voor in een huis. Het slot zit in de onderste deel van de deur er zit een bijzetslot in het bovenste deel. De deur draait naar binnen open. Aan de buitenkant zitten 2
weldorpels. aan de binnenkant een lat(horizontaal) aan het bovenste deel die een klein stukje uitsteek over het onderste deel. Dus ik denk inderdaad ook dat ik de delen
moet koppelen met een nagelkantschuif of pijpkantschuif zodat het 1 rigide geheel word.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
hallo,

Je kan de onder en bovendeur heel goed koppelen met een inboor grendel.
De grendel kan je het beste in de onderdeur plaatsen zodat het uitschuifgedeelte naar boven steekt.

Jan.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Het is voor in een huis. Het slot zit in de onderste deel van de deur er zit een bijzetslot in het bovenste deel. De deur draait naar binnen open. Aan de buitenkant zitten 2
weldorpels. aan de binnenkant een lat(horizontaal) aan het bovenste deel die een klein stukje uitsteek over het onderste deel. Dus ik denk inderdaad ook dat ik de delen
moet koppelen met een nagelkantschuif of pijpkantschuif zodat het 1 rigide geheel word.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Als je de draai (insteekgrendel Nemef) grendel boven doet en het busje beneden vult het busje met vuil. Deze moet dan regelmatig schoongemaakt worden.

9260004500.jpg
 

HermanG

Nieuw lid
20 mrt 2011
11
1
Als je de draai (insteekgrendel Nemef) grendel boven doet en het busje beneden vult het busje met vuil. Deze moet dan regelmatig schoongemaakt worden.

9260004500.jpg

Dit kan inderdaad een overweging zijn. De vraag is alleen hoe snel het busje beneden gevuld is met zand (op +/- 1m hoogte). Anders boor je het gat toch iets dieper?

Maar waarvoor ik eigenlijk reageerde... Het toepassen van de insteek grendel is inderdaad wel een aardige minimalistische optie. Maar 1 waarschuwing, neem niet de insteekgrendel met stersleutel (handig van binnen en buiten te openen) deze heb ik te vaak in de bouw de week na voltooiing van het zien afbreken door onhandig gebruik. En laat ik je verzekeren het is een **** klus om die uit te boren en te vervangen. De insteek grendel met stelsleutel is eigenlijk te licht voor deze toepassing.

Succes!

Mvg Herman
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Wat je ook doet, voer het niet te licht uit: het zal wel eens gaan gebeuren dat je het onderdeel opentrekt, terwijl je het bovendeel bent vergeten te ontgrendelen. Alle kracht komt dan op de koppeling tussen de twee delen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.