inrichting bestelwagen, tips?

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Heeft er hier iemand ervaring met het inrichten van bestelwagens? Ik heb net een ford transit gekocht, maar wil hier nog kastjes in maken om al mijn materiaal in kwijt te kunnen.
Hoe deden jullie dit? welke materialen gebruik je daar best voor, ...
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Berken plex, al dan niet met een HPL laag er op.
Er zijn ook kant en klare systemen verkrijgbaar.

Dat kant ene klare lijkt veel duurder, maar is vaak veel lichter in gewicht, denk hierbij aan je laadvermogen en je brandstof gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Saffraan

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
In mijn vorige bus, mitsubishi L400, kon ik mijn gereedschap kwijt, maar verder niet veel materiaal. Nu heb ik een ford transit 1x verhoog en 2 x verlengd en past er ook veel materiaal in de bus naast het gereedschap. In de L400 had ik een dubbele bodem gemaakt met uitrekbare laden, voordeel is veel overzicht en veel bergruimte. Nu heb aan 1 zijde opbergruimte voor het gereedschap,een vak voor de tafelzaag ed. Aan de schuifdeurkant heb ik een stelling voor schroeven ed.
Een vrij standaard opstelling dus.

Een gedeelte vd inrichting uit de L400 heb ik omgebouwd/hergebruikt. Verder heb ik veel populiermultiplex gebruikt, die wit gegronde platen. Zijn erg licht en niet te duur er ik werk graag met 18 mm materiaal ivm in elkaar schroeven. Verder probeer ik niet om in 1 keer de perfecte inrichting te maken, ik verander toch telkens wat. De aftimmering in mijn bus is niet zo netjes als je soms op plaatjes en zo ziet, maar krijg toch af en toe te horen dat ik hem handig en praktisch ingericht heb.
Laden vind ik erg handig omdat je dan altijd goed overzicht hebt, en verder heb ik veel gereedschap in systainers (gedaan). Heb een hekel aan allemaal verschillende koffers, hoewel het er nog genoeg zijn, de dingen die ik dagelijks gebruik heb ik in T locsystainers.
Kit ed heb ik ook in systainer gedaan zodat ik alles in 1 kist heb, bij vorst hoef ik die alleen s'nachts binnen te zetten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb er enkele gezien, wat ik praktisch vond is optimalisatie voor systainers, ook al zit er geen festool in. De kisten van andere merken zijn vaak veel te groot en van verschillende maten.
Als je een kast maakt zorg dan ook dat de voorkant vlak is en dat je er klemmen in kan steken zodat je panelen of deuren ertegen kan klemmen.

En houd het gewicht zo laag mogelijk voor het verbruik en slijtage te verlagen, en het is ook veiliger. Multiplex en aluminium zijn ideaal
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Persoonlijk zou ik gaan voor een systeem met rekken waarin kunststofboxen geplaatst worden, al dan niet systainers. Licht, eenvoudig op te bouwen en praktisch. Op de werf, of thuis, neem je de boxen met het nodige materiaal uit de bus, en na de klus zet je alles terug. Ook als je een keer materiaal met een collega moet delen, of als de wagen in de garage is, is materiaal snel overgeladen. Met vaste lades (zoals in mijn bus), is dit veel tijdrovender. Zorg wel dat alles goed vast zit zodat er bij een noodstop niet alle materiaal los komt
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Een paar vragen:

Ben je altijd op karwei of heb je een werkplaats en doe je montageklussen?
Als je op locatie werkt, werk je dan dichtbij je bus? Of komt het vaker voor dat je naar de 26ste verdieping moet?
Als je over materiaal praat, bedoel je dan wat plaat materiaal en planken, of ook keukenkasten, pallets met onderdelen, kozijenen e.d.?
Hoelang denk je met deze bus vooruit te kunnen? KM en Jaren?
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Wij hebben onze bestelwagen een vijftal jaar geleden zelf ingericht (multiplex en MDF).
Veel te nauw gekeken en veel te veel gewicht, scheelt echt wel in de brandstof.
Hou het licht en laat het eventueel uitvoeren, en zorg dat je gewoon je dagelijkse basistools/materialen mee hebt.
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Een paar vragen:

Ben je altijd op karwei of heb je een werkplaats en doe je montageklussen?
Als je op locatie werkt, werk je dan dichtbij je bus? Of komt het vaker voor dat je naar de 26ste verdieping moet?
Als je over materiaal praat, bedoel je dan wat plaat materiaal en planken, of ook keukenkasten, pallets met onderdelen, kozijenen e.d.?
Hoelang denk je met deze bus vooruit te kunnen? KM en Jaren?

Momenteel heb ik voornamelijk werk als elektricien en ben ik een huis aan het verbouwen maar het is de bedoeling om als aannemer te werken en totaalprojecten te doen zoals badkamers, keukens, dressings, ... Maar of ik dat nog met deze bestelwagen (nu 5 jaar en 96000 km ) ga kunnen verwezenlijken durf ik niet te zeggen.

Waar ik vaak werk: schoolgebouw met 3 verdiepingen en veel trappen :p, thuis onder de carport, 2 x per week op school in een atelier,

Wat wil ik erin krijgen: een plaat van 2500x1250 krijg ik er nu plat in en dat zou ik graag houden! Maar tegen de zijkant Wil ik iets waar ik een heel deel gereedschap en materiaal ik kwijt kan.


Om bet nog watmoeilijker te maken zou ik die kast er redelijk makkelijk uitzwollen krijgen zodat ik hem ook kan gebruiken om in te kamperen...
 

PBT

Actieve deelnemer
ik heb zelf ook een ford transit sinds kort, 110 pk van 2007 3x verlengd, 1x verhoogd. hierin heb ik aan 1 kant een rek (schuifdeur kant) gemaakt en aan de andere kant een platenrek. Ik zal morgen eens wat foto's maken.
Ik heb voornamelijk festool systainers en bosch l-boxxen erin staan. Voor de kit en de pur heb ik een lade gemaakt. veel praktischer dan gewoon een vak.
Tegen het kopschot heb ik een rek gemaakt voor schroeven e.d. Wel heb ik bij het maken van deze rek rekening gehouden dat ik nog een europallet via de zijdeur kon laden (80x120cm). de breedte tussen de links en rechts is nog 110cm. Ook heb ik rekening gehouden dat ik lang materiaal (trespa 305cm) nog zon problemen kan laden . mijn maximale laadlengte recht gemeten over de vloer is 325cm.
Als de nieuwe festool zuiger komt (CTL26) en de of1400 frees word het rek tegen het kopschot veranderd zodat de zuiger hierin kan en nog wat meer systainers. ook hierbij weer rekening houdend met de europallet.
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
ik heb zelf ook een ford transit sinds kort, 110 pk van 2007 3x verlengd, 1x verhoogd. hierin heb ik aan 1 kant een rek (schuifdeur kant) gemaakt en aan de andere kant een platenrek. Ik zal morgen eens wat foto's maken.
Ik heb voornamelijk festool systainers en bosch l-boxxen erin staan. Voor de kit en de pur heb ik een lade gemaakt. veel praktischer dan gewoon een vak.
Tegen het kopschot heb ik een rek gemaakt voor schroeven e.d. Wel heb ik bij het maken van deze rek rekening gehouden dat ik nog een europallet via de zijdeur kon laden (80x120cm). de breedte tussen de links en rechts is nog 110cm. Ook heb ik rekening gehouden dat ik lang materiaal (trespa 305cm) nog zon problemen kan laden . mijn maximale laadlengte recht gemeten over de vloer is 325cm.
Als de nieuwe festool zuiger komt (CTL26) en de of1400 frees word het rek tegen het kopschot veranderd zodat de zuiger hierin kan en nog wat meer systainers. ook hierbij weer rekening houdend met de europallet.


Dat zal er wel netjes uitzien! Ik moet het voorlopig met wat minder plek stellen (ik heb de basisuitvoering) een plaat van 2.5m kan er met 2-3 cm reserve net in.
Ik denk dat ik me ook wat ga baseren op de maten van de systainers omdat deze toch wel handig werken en de meeste koffers komen qua maatvoering wel in de buurt van de systainers. En koffers die groter zijn, zijn meestal te zwaar om op hoogte weg te zetten.

De onderste delen van de wand zijn al met multiplex van 4-5 mm bekleed met popnagels/klinknagels/revetten. Voor de langste zijde heb ik al een plaat van 12mm op maat gezaagd voor de bovenkant. eerst wou ik deze ook vastzetten met revetten, maar degene die ik had kwamen maar heel net door de plaat door. Daarna was ik aan zelftappers aan het denken, maar nu heb ik ze al (voorlopig?) vastgemaakt met spanbanden aan 3 haken/versevigingen op de carosserie.
Ik ben nu aan het denken om daar mijn kast tegen te schroeven zodat ik ze er heel makkelijk uit krijg als ik toch eens iets groters moet meenemen... de 'stijlen' van de kast zou ik dan wel nog goed op de vloer vastmaken zodat die niet kunnen verschuiven.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Persoonlijk zou ik gaan voor een systeem met rekken waarin kunststofboxen geplaatst worden, al dan niet systainers. Licht, eenvoudig op te bouwen en praktisch. Op de werf, of thuis, neem je de boxen met het nodige materiaal uit de bus, en na de klus zet je alles terug. Ook als je een keer materiaal met een collega moet delen, of als de wagen in de garage is, is materiaal snel overgeladen. Met vaste lades (zoals in mijn bus), is dit veel tijdrovender. Zorg wel dat alles goed vast zit zodat er bij een noodstop niet alle materiaal los komt

Zoiets heb ik ook gehad (moeten ergens op dit forum wel meer foto's van staan).
De bus heb ik niet meer, deel van de inrichting nog wel, zie foto voor het idee.

De kratten zijn het soort kratten waar ook groenten/fruit in vervoerd worden. Sterk, kosten geen drol en verkrijgbaar in 3 maten/hoogtes. Onderop zit een randje waar ze normaal gesproken mee in elkaar haken, zodat ze stapelbaar zijn. Mijn kast was zo gemaakt dat dit randje achter de rand viel, het ging tijdens het rijden dus ook geen kant op.
 

Bijlagen

  • DSC_0004.jpg
    DSC_0004.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 183

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.