lijst met giftige houtsoorten

is het misschien een idee om een lijst van alle giftige houtsoorten te maken?
en dan bedoel ik ook giftig voor dieren

ik heb pas iemand gevonden die elke week de krullen komt ophalen voor in de paardenstal
echter wil ik niet het risico lopen dat er iets met de dieren gebeurt en daarom zou het ook fijn zijn om een lijstje bij de hand te hebben met de houtsoorten die ik apart moet houden
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Even heel kort door de bocht, bijna alle hardhout soorten, en ook het stof van Europeesche soorten.
Vooral het stof in de zaagspanen geven overlast, dit gaat tussen de haren zitten, krullen vallen denk ik wel mee.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het gaat dan meestal over het stof wat bij het bewerken ontstaat. Krullen zijn dus niet giftig, anders zou het hout dat zelf ook zijn. Of heb ik het nu mis?

Ik gooi zaagsel meestal op de composthoop (zolang er geen verf bij zit), dat lijkt me geen probleem toch?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bijtel: het gaat niet alleen om stof als stof (daar is houtstof veelal te grof voor, om 'klassieke' stof-gezondheidsproblemen te veroorzaken), maar vooral om de toxicologische eigenschappen van hout die voornamelijk in stofvorm voldoende beschikbaar komen om effecten te veroorzaken - en dan vooral inhalatoir, omdat dat de meest relevante blootstellingsroute voor houtstof is. Het kan gaan om allergenen (zoals bijvoorbeeld cocobolo), carcinogenen (vele houtsoorten), en andere toxische eigenschappen (zoals taxus). Echter, de meeste nadelige eigenschappen zijn alleen relevant bij langdurige significante blootstelling - dus vrijwel uitsluitend beroepsmatig - met uitzondering van de (sterkere) allergene houtsoorten; die effecten worden ook regelmatig bij hobbyhoutbewerkers aangetroffen.

Meestal kun je dus stellen dat als het stof van een houtsoort giftig is, de krullen het dat ook zijn. Of dat ook tot problemen leidt is een heel andere vraag - dat zal afhangen van de blootstelling, in rene13's geval van de paarden. Eten ze de houtkrullen, rollen ze er regelmatig doorheen, hoe nat wordt het hout, hoe veel stof zit er nog in, dat soort dingen...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Al mijn houtkrullen die ik de afgelopen 8 jaar heb verzameld, zijn gebruikt als strooisel voor de ponys van mijn vader. Daarmee hebben we nooit problemen gehad.
Moet ik er wel bijzeggen dat 80% vuren, grenen, elzen, eiken, esdoorn en dergelijke houtsoorten zijn. De overige 20% zoals padoek, purperhart en dergelijke valt dan in het niet. Ik zou zelf geen krullen die bijna alleen maar uit de meer exotische houtsoorten bestaan gebruiken als strooisel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.